Szira Judit

Szabadság és egyenlőtlenség

Az iskolaválasztásról

  • Szira Judit
  • 2005. június 16.

Publicisztika

A Közgazdasági Szemle áprilisi számában jelent meg Kertesi Gábor és Kézdi Gábor írása az általános iskolai szegregációról. A tanulmány állítja, hogy a magyar iskolarendszer szegregáló, és ahelyett, hogy ellensúlyozná vagy kiegyenlítené, inkább megerősíti, elmélyíti a társadalmi egyenlőtlenségeket. Mindezt a megismételt PISA kutatások, a témával foglalkozó más dolgozatok is alátámasztják.

Meg kell említenünk, hogy néhány évvel ezelőtt nagy feltűnést keltett az Egyesült Államokban a chicagói iskolakörzetről készített tanulmány, amelyben Steven Levitt, az amerikai közgazdaság-tudomány csodagyereke négyszázezer gyerek beiskolázásának elemzése alapján azt állította, hogy a szabad iskolaválasztás ahelyett, hogy csökkentené, megmerevíti az amúgy is létező társadalmi különbségeket.

Kertesiék írásának újszerűsége minden más erénye mellett abban áll, hogy Magyarországon először nevén nevezi azt a tabut, amely ennek a helyzetnek az okozója, amelyre az iskolarendszer mély igazságtalansága visszavezethető: a szülők szabad iskolaválasztásának jogát.

A közvélekedés - és néhány tudományos nézőpont - szerint a szabad iskolaválasztás a rendszerváltás utáni magyar iskolarendszer jellemzője. (Ennek köszönhető, hogy általában úgy tekintenek erre az intézményre, mint alapvető szabadságjogra a sajtó- és a szólásszabadság mellett.) Ez az állítás csak részben felel meg a valóságnak. Igaz, hogy a rendszerváltás után a politikai szabadsággal teljesedett ki a szülők iskolaválasztási szabadsága is, de ez a jog nem a 90-es években kezdődött. Engedélyezése az MSZMP reformereinek vívmánya volt 1985-ben. Nota bene: amikor szabad iskolaválasztásról beszélek, akkor az állami, önkormányzati általános iskolák közötti választásra gondolok, nem érintem az egyházi, alapítványi és magán-, illetve a művészeti intézmények körét.

Az alkotmány

foglalkozik a szabad iskolaválasztás jogával. Az 1989. évi módosításkor került be a 67. paragrafus, melynek 2. bekezdése szerint: "A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó nevelést megválasszák." Az 1985. évi törvény az oktatásról így fogalmaz: "(1) A gyermeket elsősorban abba az általános iskolába kell felvenni, amelynek a körzetében lakik. (2) Ha a szülő nem az (1) bekezdésben meghatározott iskolába kívánja beíratni a gyermekét, a felvételről első fokon a választott iskola igazgatója, másodfokon az iskola helyi irányítását ellátó tanácsi szakigazgatási szerv dönt." A jogszabály csak a korábban is meglévő gyakorlatot szentesítette. Az egyetemi gyakorlóiskolák, a jó hírű, idegen nyelvet magas színvonalon oktató tanintézmények korábban is fogadtak körzeten kívüli jelentkezőket. A törvényt később többször módosították, de 1993-ban is csupán a megfogalmazás változott: "minden érdekelt adottságainak, képességeinek, érdeklődésének, vallási, illetve világnézeti meggyőződésének, nemzeti vagy etnikai hovatartozásának megfelelően választhat óvodát, iskolát, kollégiumot."

A szöveg tehát egyértelműbb, de a lényeg ugyanaz: a szülő választhat neki tetsző iskolát, és az igazgató dönt a felvételről. Látható, hogy nem a demokratikus átalakulással, a rendszerváltással kivívott szabadságjogról van szó. Azért fontos emlékeztetni erre, mert nehéz lenne egy a politikai változások nyomán kivívott szabadságjognak vélt jogot megkérdőjelezni.

Ez a szabadság,

az iskolaválasztásé nem adatik meg mindenkinek. Gyakorlati és elvi tényezők is állnak a mögött, hogy nem mindenki képes egyformán élni ezzel a lehetőséggel, így aztán a keveseknek megadatott szabadság az egyenlőtlenség és igazságtalanság egyik forrásává válik. Hogyan válasszon szabadon az a család, ahol nincs autó, sőt a tömegközlekedés díja is megfizethetetlen? 'k természetesen a legközelebbi iskolába íratják a gyerekeiket. Hogyan döntsön szabadon az a szülő, aki kevéssé képzett és nem tájékozott az iskolák közötti különbségekről? Vagyis a szülők nagyobb része nem élhet ezzel a szabadságjogával.

De élhetne-e akkor, ha tegyük fel, az állam, az önkormányzat állná a közlekedés költségeit, ha minden családot egyformán alaposan felkészítene és tájékoztatna az iskolák ajánlatáról, színvonaláról? Vélhetőleg akkor sem valósulna meg a választás szabadsága, hiszen a kívánatos iskola nem vehet fel minden jelentkezőt, oda sem fér be minden gyerek, így aztán válogatni kényszerül. És a válogatásban már benne van az igazságtalanság lehetősége. A válogatás valamilyen szempont szerint történik, és ez a szempont azt eredményezi, hogy a bekerülő gyerekek hasonlóak egymáshoz, nagyrészt (általában az átlagosnál jobb) hasonló társadalmi, családi háttérrel bírnak. Így az iskola nem válhat a társadalmi kohézió színterévé, ahogyan később a munkahely sem.

Ez a szelekció,

és különösen a korai, 6 éves korban kezdődő, majd 10, illetve 12 éves korban ismétlődő kiválasztás okozza tehát azt, hogy az iskolák többsége társadalmilag homogén intézmény. A szegény családok gyerekei nehezen jutnak el a lakókörzeten kívüliekbe, és ha el is jutnának, valószínűleg nem vennék fel őket oda. Így növekszik egyre jobban az iskolák közötti különbség - a családok szociális háttere, a tanárok végzettsége, felkészültsége, az iskola felszereltsége, a tanulók teljesítménye, a továbbtanulók aránya és még sok egyéb mérőszám szerint is.

Az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala felkérésére a Kurt Lewin Alapítvány a szülői jogok érvényesüléséről végzett országos vizsgálatot a 2001-2002-es tanévben. Az alapítvány a szülők tájékozódáshoz való jogának érvényesülését vizsgálta, és tanulmányozta a szabad iskolaválasztás, valamint a szülői érdekérvényesítés és önszerveződés lehetőségét. A vizsgálat eredményei is azt mutatják, hogy e választás sok szülő számára egyáltalán nem "szabadságjog". A szegény családoknál jellemzően döntési kényszerről van szó. Az intézmények egy része a csökkenő gyereklétszám miatt alig képes arra, hogy legalább annyi gyereket beiskolázzon, hogy egy osztályt indíthasson. Az úgynevezett jó iskolák pedig szabadon válogatnak a gyerekek között. Itt leginkább szabad gyerekválasztásról beszélhetünk. Bár az érvényben lévő oktatási törvény tiltja felvételi szervezését, a gyakorlatból tudjuk, hogy az igazgatónak valamilyen módon ki kell választania a gyerekeket, és döntenie kell, hogy ki melyik osztályba kerül.

A Kurt Lewin Alapítvány kutatói nem kérdőjelezik meg a szabad iskolaválasztást. "Mindezt egyáltalán nem a szabad iskolaválasztás kritikájaként mondjuk, hanem csupán az esélyegyenlőtlenség és a valóságos iskolai pluralizmus hiányára szeretnénk felhívni a figyelmet. A vizsgálat egy éve során meggyőződésünkké vált, hogy szabadelvű iskolarendszer, a szabad iskolaválasztás, az egyének igényeinek magas fokú és differenciált kielégítése nem létezhet társadalmi jólét nélkül" - írja Ligeti György, a kutatócsoport vezetője. Sőt egy a RomaPage-en található vélekedés szerint "a szabad iskolaválasztás liberális dogma". Ez a megállapítás a liberális tradíció szűk, valamint leegyszerűsítő értelmezésén alapszik. A liberális eszmerendszer egyik legfontosabb eleme ugyanis az egyéni szabadság mellett a társadalmi egyenlőség feltételeinek biztosítása.

A szabad iskolaválasztás mellett érvelők úgy tekintenek az oktatási intézményekre, mintha azok a szabad piac része lennének, olyan szolgáltatók, amelyek azon fáradoznak, hogy minél jobb szolgáltatást kínálva megéljenek a piacon. Kérdéses azonban, hogy az állami kötelezettség, a közpénzből működtetett közoktatás ilyennek tekinthető-e, illetve rendben levő dolog-e így tekinteni erre az intézményre.

Az 1985-ös, illetve a korábbi éveket jellemző politikai berendezkedés idején természetesen más színben tűnhetett fel ez a döntés.

Az állampárt

idején a '85-ben bevezetett reform jelentős áttörés volt. A 1985-ös törvénymódosítás tartalmi, szerkezeti változásokat hozott. Ezt követően vált lehetségessé a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok létrehozása, az alternatív iskolák alapítása, az iskolakísérletek támogatása, a pedagógiai módszerek változatosabb és szabadabb alkalmazása, a két tannyelvű oktatás lehetősége. 1985-ig egységes tantervi szabályozás volt, központi tantervek szerint tanítottak az iskolák. Ebben az időben kezdődött az autonómiájuk, megszűnt a kötelező szakfelügyelet. A reformerek 1985-ben decentralizálni akartak. Húsz évvel ezelőtt fontos ügy volt a centralizált, nem demokratikus oktatáspolitika megreformálása, a megváltozott politikai rendszerben azonban nem kerülhető meg a bukott rendszerben bevezetett reformok felülvizsgálata. Magyarországon ma decentralizált iskolarendszer van, de nem alakult ki ennek megfelelő irányítási rendszer. Megszűnt a szakfelügyelet, de nem létesült helyette más, rendszeresen és mindenhol működő külső ellenőrzés. A szülő törvény szerint szabadon választhat iskolát, az igazgató pedig kiválaszthatja a neki tetsző gyerekeket. A fenntartó önkormányzat megszabja az iskolának, hány osztályt indíthat, hány gyereket vehet fel. A szabályozás ezen elemei ellentmondanak egymásnak.

A magyar iskolarendszer alapvető jellemzője az éppen az 1985-ös reform nyomán is kialakult drámai különbség iskola és iskola között. Ebben a helyzetben azonban nem lehet a választás szabadságának jogát egyszerre megszüntetni, hiszen lehetetlen az alig vagy nagyon gyengén teljesítő, a közvélekedés szerint rossz iskolába kényszeríteni a gyerekeket, egyik pillanatról a másikra beszüntetni a választás lehetőségét. Ennek előfeltétele lenne, hogy objektív mérőeszközökkel mérhető legyen az iskolák teljesítménye (a tanároké is, nem csak a diákoké), majd célzott fejlesztésekkel csökkenjen a különbség közöttük. Amikor mérséklődni kezd, akkor majd el lehet gondolkodni arról, hogy érdemes-e a világban csak nagyon kevés helyen előforduló szabad iskolaválasztás rendszerét fenntartani, az egyenlőtlenség növekedését törvény adta joggal elősegíteni. Tudvalevő, hogy bár a világ legtöbb országában a kérdés folyamatos és élénk vita tárgya, az esetek túlnyomó részében - ahogy Franciaországban és Nagy-Britanniában is - az állami iskolákba körzet szerint kötelesek beíratni gyerekeiket a szülők. A magán- és alapítványi intézményeknél más a helyzet, itt valóban fizetős szolgáltatói szisztéma működik, amely egy (helyenként változó) ösztöndíjrendszerrel egészül ki.

A szegregáció nem szűnne meg akkor sem, ha iskolakörzetek lennének, és nem vándorolhatnának el a középosztály gyerekei a jobb iskolákba. A város és falu közötti különbségek, a gettósodott kerületek, falvak, a kistelepülések közötti elkülönülés és az egyenlőtlenségek megmaradnának. De a pályázatok, a támogatások, a különböző fejlesztési programok nem egy alapvetően igazságtalan rendszer ellenében folytatnák a reménytelen küzdelmet, és így talán hatékonyabbak is lehetnének.

A szerzõ a főváros oktatási bizottságának tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.