Szél Dávid

Szégyen és irigység

Hogyan beszéljünk a pénzről gyerekekkel?

Publicisztika

Van az Emil és a detektívek című ifjúsági regényben egy párbeszédrészlet, amely a felnőtteknek is sokat mondhat.

Emil és a Professzor beszélgetnek fővárosról és vidékről, szülői szigorról és engedékenységről meg persze a pénzről:

„– No, ide figyelj. Nektek sok pénzetek van?

– Azt nem tudom. Odahaza ritkán esik szó pénzről.

– Az a gyanúm – mondta Emil –, hogy ha valahol ritkán esik szó pénzről, akkor ott pénze van a családnak.”

Nem tudom, hogy 1929-ben Erich Kästner mennyire látta ezt jól, de a hétköznapi tapasztalat jó eséllyel ráerősít erre a sejtésre. Hiszen akinek a pénz nem probléma, ott nem mindennap esik meg az, ami szűkösebb körülmények között élőknél természetes, hogy például a bolti bevásárlásnál nem a kézre eső, hanem az olcsóbb terméket veszik meg. A gyerek rákérdez, a magyarázat pedig óhatatlanul tematizálja a pénzt.

Magyarországon hatalmas a társadalmi szakadék. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szakmai okokra hivatkozva, de társadalmi szempontból felfoghatatlan módon 2015 óta nem közli a hazai létminimumadatokat, a Policy Agenda (PA) kiszámította, hogy egy aktív felnőtt esetében havi 28–29 ezer forintra (mely egy kétgyerekes, kétkeresős családnál havi 101 ezer forintot jelent) van szükség ahhoz, hogy egy háztartás „biztosíthassa tagjai számára a folyamatos életvitellel kapcsolatos szerény (…) szükségletek kielégítését”. Tehát ennyi pénz kell ahhoz, hogy egy család ne haljon éhen.

Azt is tudjuk, bár szintén nem a KSH-tól, hogy az ország harmada e szint alatt él. Bő 3 millió ember. És ez még csak a létminimum. De van egy másik mutató is, a társadalmi minimum, amelynek összege valamivel magasabb, mert itt már nem csak az alapvető szükségletek kielégítéséről van szó. A társadalmi minimum a PA meghatározása szerint „racionális gazdálkodás mellett olyan javak és szolgáltatások fogyasztására nyújt lehetőséget, amelyek a gazdasági, társadalmi, kulturális fejlettség adott szintjén már tömegigénnyé váltak. Ez a minimum némi átcsoportosítási, tartalék lehetőséget is ad rendkívüli esetekre”. Ez a szint az országban 5,5 millió ember számára nem elérhető. Ekkora különbségek még akkor is érzékelhetők a gyerekek számára, ha a hazánkban rögzült súlyos lakóhelyi szegregáció miatt szegény és gazdag családok nem is nagyon találkoznak egymással. Nem csoda, hogy nem alakul ki a társadalmi érzékenység és szolidaritás. Már egy középosztálybeli gyerek számára is érthetetlen, hogy milyen lehet az élet egy bútorok vagy padló nélküli lakásban. Egy nélkülöző gyerek pedig elképzelni sem tudja, milyen lehet csak úgy vásárolgatni. Hogy milyen lehet egy olyan élet, ahol semmi gond nincs abból, ha esik az eső, hiszen mindenkinek van több cipője is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.