Szezon és fazon

  • 2005. március 3.

Publicisztika

A Védegylet nyílt levelet tett közzé, amelyben az országgyûlési képviselõket arra biztatják, hogy Sólyom Lászlót, az egykori MDF-es politikust, az Alkotmánybíróság elsõ elnökét válasszák meg államfõnek. A levelet számos kitûnõ, nagy tekintélyû férfiú és asszony is aláírta.

Ez a vezércikk nem Sólyom László életérõl és munkásságáról fog szólni. Szólhatna épp arról is: bár Sólyom demokratikus elkötelezettségét eszünk ágában sincs megkérdõjelezni, azt sem gondoljuk, hogy mint bárki másé, az õ életmûve ne lehetne kritikai elemzés tárgya. Ám ne a személyt tekintsük most, hanem a levél filozófiáját és érveit.

Az irat argumentációja, a helyzet, sõt, a Helyzet deskripciója és analízise, mely a szerzõket gondolkodásra, majd javaslatuk kidolgozásra indította (hogy tudniillik S. L.-t azért kell megválasztani köztársasági elnöknek, mert ez így nem mehet tovább, mert...), a következõképpen hangzik: "A képviseleti demokrácia díszletei között a politikai osztály és a klientúra-burzsoázia vívja magánháborúit a köz-vagyonért, példát mutatva harácsolásból, törvényszegésbõl." Valamint: "Az országot széthullás, morális összeomlás fenyegeti."

E patetikus, közeles bukást s mély válságot felfestõ mondatok azonban szétesnek, mihelyst a poézist lehántjuk róluk, s megpróbáljuk végiggondolni jelentésüket. Higgadjunk magunkhoz: a magyarországi magángazdaságot nem a "klientúra-burzsoázia" mûködteti, sõt, kapitalizmusunk bármely szociológiai vagy közgazdasági mutatóját is tekintjük, a gazdaság túlnyomó hányada nincs közvetlen függésben a "politikai osztálytól"; kapcsolata vele távoli és személytelen. Ez az analízis összekeveri a szezont a fazonnal: ha az állami vagyon környékén sertepertélõ magáncégek szokásai és erkölcsei, a mód, ahogy az állam és a "klientúra-burzsoázia" üzletel, gyakran kétségesek is, úgy az õ erkölcseiket és bevett szokásaikat nem vetíthetjük ki a gazdaság szereplõinek teljes tömegére - csak hogy aztán az egész rendszert a pokolra kívánhassuk. Ugyancsak kétes értékû a rendszerváltás másik nagy vívmányának, a képviseleti demokráciának a megkérdõjelezése. Bár egyes pártok vagy képviselõk parlamenti mûködése valóban bicskanyitogató, ez nem a képviseleti demokrácia szabályainak vagy rendszerének, hanem épp ellenkezõleg, e szabályok be nem tartásának s e rendszer meg nem értésének vagy megvetésének az eredménye. Merõ díszletnek nyilvánítani s így diszkreditálni nemcsak hamisság, hanem veszedelmes játék is. Hiszen ha a Helyzetrõl téves tudásunk van, panáceánk is csak félrekezeléshez, s nem kívánt mellékhatásokhoz vezethet. (Szomorú, mennyi okos ember ült fel a Magyar Fórum meg a Demokrata történelemszemléletének, ennek a szörnyû, primitív intellektuális pestisnek.)

Ha viszont nincs rendkívüli helyzet, s a képviseleti demokrácia (minden bajával együtt) hozza formáját - annyira legalábbis, hogy e bajok orvoslását a rendszeren belül, s éppen szabályainak betartásával képzeljük el -, úgy az elnökválasztás sem igényel rendkívüli megoldásokat. Fölösleges, sõt, a népképviselet elvével ellentétes más, a rendszerbe nem illõ megoldásokkal kísérletezni. Márpedig Sólyom megválasztása, az, hogy a baloldali-liberális parlamenti többség konzervatív szimpátiájú politikust válasszon államfõnek, ráadásul olyat, akinek egyes korábbi döntéseit erõteljesen vitatta, bízvást lenne ilyennek nevezhetõ. Miként az is, hogy az állítólagos válságot épp a jó köztársasági elnöknek lenne dolga megoldani. Göncz Árpádot elsõ alkalomal az ellenzék és a kormánypártok közösen választották - de akkor valóban rendkívüli helyzet volt. Gönczöt másodszor, és Mádl Ferencet 2000-ben a kormánytöbbség emelte pajzsra, az ellenzék jobbára (helyesen) ellene szavazott. Azért, mert a magyar demokrácia így van kitalálva. Mert ebben van megállapodva, az úristenit neki. Mert az elnökválasztáskor a népakarat közvetetten érvényesül: a parlamenti többségen keresztül. Mind Göncz, mind Mádl érezhetõen az õket megválasztó erõkkel szimpatizált, s politikai döntéseikben inkább feléjük húztak. De ettõl nem állt meg a villamos a körúton. (Sõt. Mádl elnöki megbízatása elõtt egy jobboldali kormányban volt miniszter. Na és?) S ugyan miért ne állítana most saját, szocialista vagy liberális jelöltet a szocialista-szabad demokrata koalíció - ha eddig ez volt az úzus, ha ezt mondja az alkotmány, s ha a politikai gyakorlat ezt a rendet visszaigazolta? Miért várnánk el tõlük, hogy errõl a lehetõségrõl önként lemondjanak?

És persze van még valami, amit eszünk ágában sem lenne vitatni. A civil szervezetek jogát arra, hogy a politikusokat javaslatokkal bombázzák, sõt, nyomást gyakoroljanak rájuk. Legyen ez a dolguk. A választók többsége által közvetlenül megválasztott parlamenti többségnek pedig az, hogy e javaslatokat mérlegelje. Hogy összevesse a megbíza-tással, amit azoktól kapott, akiknek felelõsséggel tartozik. És akik a döntéseit, elõbb vagy utóbb, számon kérik rajta.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.