Tamás Gáspár Miklós: Az önkormányzat mítosza

  • 1998. január 8.

Publicisztika

A rendszerváltás hitregéi, mondái, közhelyei, elő- és balítéletei, közvélekedései nem véletlenül jöttek létre. Legtöbbjük a kommunista ellenfél politikai módszertanának - illetve e módszertan akkortájt divatozó leírásának -az egyszerű megfordításából származik.

A rendszerváltás hitregéi, mondái, közhelyei, elő- és balítéletei, közvélekedései nem véletlenül jöttek létre. Legtöbbjük a kommunista ellenfél politikai módszertanának - illetve e módszertan akkortájt divatozó leírásának -az egyszerű megfordításából származik.

Ámde arra kevesen gondoltak, hogy ha egykor a kommunista funkcionárius azt mondta: széna, arra az új demokrácia honpolgárának talán nem föltétlenül azt kell válaszolnia, hogy: szalma, hanem esetleg azt, hogy: banán, vagy azt, hogy: sarkcsillag, vagy azt, hogy: Esz-dúr.

Mivel az egypártrendszerű tervező diktatúra fő hibáját - jókora leegyszerűsítéssel, de nem jogtalanul - mint eltúlzott hatalomkoncentrációt volt szokás leírni, ezért gyógyírként (s evvel a szabadság zálogaként) a decentralizációt szokták megnevezni.

A centralizáció/decentralizáció kérdése többnyire gyakorlati probléma, és helyes megoldása sok mindentől függ, elsősorban valamely ország közjogi és közigazgatási hagyományától. Én itt csupán arra szeretnék rámutatni, hogy a decentralizációhoz fűzött illúziók azok, amik, azaz: illúziók.

Ugyanis a szabadság fokát nem növeli, ha az amúgy önkényes, illegitim hatalom gyakorlását több szervezet és egyén között osztják ki és szét. A diktatúrából a szabad társadalomba való átmenetnek egyáltalán nem az a lényege, hogy a kevés kézben összpontosuló diktatórikus hatalmat ezentúl jó sokan gyakorolják, hanem az, hogy a politikai hatalmat nyilvános jogszabályok korlátozzák és szabályozzák (jogállam), hogy a hatalom gyakorlása egyetlen embercsoportnak sem örökletes előjoga; szabályozott versengésben elvileg mindenki hozzáférhet, ezért - legalábbis negatív értelemben - a nép kormányozza önmagát (demokrácia), nincs személyi hatalom, senki nem áll a törvények fölött (joguralom), és az alapvető garanciális szabályokat nem vagy csak nagyon nehezen lehet megváltoztatni (alkotmányosság), a honpolgárok személyes életvitelét, nézeteit, erkölcsi fölfogását a kormányzat nem befolyásolhatja (privacy), a közügyeket és magánügyeket élesen elválasztják egymástól, az egyéni szuverenitás biztosított (liberalizmus), a hatalmi ágakat elválasztják, működnek a fékek és ellensúlyok, biztonságos és lehetséges a bírálat és a vita (nyilvánosság), a magántulajdon szent, a szerződés szabad. Satöbbi.

Ehhez képest másodlagos, hogy az ilyesformán korlátozott, ellenőrzött és változtatható hatalmat elsősorban a központi kormányzat gyakorolja-e vagy az állam más szervei (nálunk gyakran elfelejtik, hogy az állam nem teljesen azonos a kormánnyal: az államnak vannak olyan részei, amelyek nem állnak a hierarchikus alárendeltség viszonyában a kormánnyal, pl. a helyhatóságok, a bíróságok; ezek is az állam).

Azok, akik azt gondolják, hogy a szabadság növelése egyet jelent a központi kormány hatáskörének csökkentésével, azok Kelet-Európában voltaképpen azt hiszik, hogy az új alkotmányos-szabadelvű demokráciában a jogállam csak látszat, a hatalom személyes és önkényes, ezért minél több hatalmat "veszünk el" a központi kormánytól és "adunk oda" nem (vagy nem teljesen) állami jellegű szervezeteknek, annál jobb a szabadságra nézve.1

Ez a nézet olykor annak a figyelmen kívül hagyásából ered, hogy a térségünkben itt-ott kormányra jutott felelőtlen politikai erők diktatórikus törekvései és korrupt visszaélései többnyire nem voltak sikeresek, hogy az új rendszer - bár megdöbbentő mértékben népszerűtlen - egyelőre életképesnek látszik. Olykor viszont onnan származik, hogy bár a forradalmi szocializmus elpusztult ugyan, világnézeti hagyatékának kritikai része sok honfi- és régiótársunk számára majdnem érintetlenül fönnmaradt.

Elvégre a szocialista (és nem is csak a marxiánus) liberalizmuskritika egyik legfontosabb eleme volt mindig is, hogy az alkotmányos demokrácia csupán a burzsoá osztályuralom álhomlokzata. Senki sem tagadhatja, hogy ez a bírálat történetileg néha veszedelmesen közel került az igazsághoz, de azt sem, hogy általános elméletként nem állja meg a helyét. Ezen a kínos látszatok sem változtatnak.

Például tény, hogy az MSZP mint parlamenti és kormányzati erő (de nem föltétlenül mint mozgalom) a "transzvesztita nómenklatúra-burzsoázia" "adekvát osztálypártja", és ennek demokrata hazafi számára elfogadhatatlan következményei vannak, de ez a letagadhatatlan tény nem tette az országot diktatúrává, a demokrácia korlátai szilárdak, a hatalmi önkény kísértéseit az Alkotmánybíróság és más erők sikerrel visszaszorították; az MSZP nyilvánvaló (bár nem föltétlenül örök érvényű) osztálykaraktere nem tartotta vissza a kormányt attól, hogy a közérdeknek nagyjából megfelelő, józan gazdaság- és külpolitikát folytasson; az MSZP osztálykötődése inkább csak visszaélésszerű lépésekben fejeződött ki, és nem változtatott - egyelőre legalábbis - a politikai rendszer jellegén; erre az MDF & Co. néhai ügyetlen cenzúrakísérletei és szimbolikus handabandái sem voltak képesek.

Szemleíróink egy része néha mintha komolyan venné azt a retorikai túlzást, hogy a Xénia Láz/Úttörőszövetség típusú jelenségek valamiféle visszarendeződést jelentenének. Az efféle persze minden jó ízlésű demokrata érzékenységét sérti, de azért az államkincstár fosztogatása és a piszkos üzleti trükkök nem a proletárdiktatúra sajátosságai. Schmuck Andor nem Sztálin. Õ csak gátlástalan üzletember, "jó kapcsolatokkal".

A forradalmi szocializmus liberalizmuskritikájának mint gesunkenes Kulturgutnak (vulgarizálódott-folklorizálódott elmélettöredéknek) a jóhiszemű-öntudatlan örökösei demokratikus bírálókként értik félre magukat. Az a hatalmas horderejű álfölfödözésük, miszerint az alkotmányos-szabadelvű demokrácia csak az új osztályuralom álorcája - és ezt némelyek tovább vulgarizálják az "elitek" összeesküvésének paranoid zsirinovszkiji-seselji elméletévé - igen logikusan burkolt államszocialista megoldási javaslatokat sugall. Az osztályuralom (pardon: elitárius hatalomgyakorlás) "társadalmasítása" azt célozza, hogy a legitim politikai hatalmat nem-politikai jellegű területek között kell "szétosztani". Diktatúrában az államhatalom ilynemű gyöngítése természetesen csökkenti az egyeduralkodó pártközpont befolyását. Ám kérdés, hogy az alkotmányos demokrácia körülményei között a szabadság kiterjesztését jelenti-e autonóm testületek fölruházása közhatalmi jogosítványokkal.

Véleményem szerint ez nem áll.

Kontrollálhatatlan autonómiák szert tehetnek ugyan közhatalmi funkciókra - ez történt pl. a feudális anarchia olyik évszázadában -, de ez csak olyankor jelent némi "haladást", ha a közhatalom egésze mint olyan kontrollálhatatlan. Ha az "állami holding" nem állt többé a Tervhivatal vagy az "ágazati minisztérium" adminisztratív irányítása alatt, hanem a "szimulált piac" és az ún. "tervalku" közvetett, részben spontán befolyása alatt, ez "haladás" volt, mert csökkent a tér, ahol az önkényuralom kizárólagos forrása lehetett az autoritásnak.

Demokratikus jogállamban viszont ez az adózó állampolgárnak felelős kormányzati autoritás fősége alóli kimenekülést jelent, tehát nem növeli a demokratikus honpolgár szabadságát (amely többek között abban áll, hogy a kormányzat őneki felelős), hanem csökkenti. Évszázados, mi több, évezredes szabadságküzdelmek célja volt az adófillérek hováfordítása fölötti teljes rendelkezés megszerzése a nép számára. Ha van olyan autonóm (önkormányzó, saját magának szabályokat alkotó, "öntörvényű") testület, amely csak számszaki, de szubsztantív beszámolással nem tartozik afelől, hogy mire fordítja a költségvetéstől megszerzett forrásokat, ez hatáskörével, önállóságával arányosan csökkenti a szabadságunkat, nem pedig növeli. A felelős kormány parlamenti felelőssége oszthatatlan: a költségvetés egyetlen batkája fölötti rendelkezésnek sem volna szabad átruházhatónak lennie: minden ilyen átruházás (az egyetlen felelős költségvetési autoritásról való lemondás) a szuverén nép szabadságának sérelmére van.2

Érdemes megfigyelni, hogy melyek Magyarországon azok a közhatalmi funkciókkal fölruházott önkormányzó szervezetek, amelyek nagyjából belátásuk szerint rendelkeznek a honpolgárok adóforintjaival: az ÁPV Rt., a társadalombiztosítási önkormányzatok, az ORTT, illetve a Magyar Televízió, a Magyarok Világszövetsége, a Magyar Tudományos Akadémia: valamennyi az értelmetlen pazarlás, a felelőtlenség, a korrupció, az áttekinthetetlen üzletmenet és irányítás centruma. Mindegyikükkel szemben az áttekinthető, el- és beszámoltatható, felelős és hierarchikus-bürokratikus szervezeti mód híve vagyok.

A hangos botrányok pokoli sorozata óta szerintem már nem is szorul bizonyításra, hogy a decentralizációhoz és az "önkormányzatisághoz" fűzött (jóhiszemű) reményeink füstbe mentek. A Szokai-Tocsik-ügy, a népjóléti igazgatás teljes kudarca, a tévépályázatok sorsa, a petákizmus, a Magyarok Világszövetségének haldoklása -mindezt bátran és radikálisan bírálják ugyan sokan - strukturális okokra vezethető vissza. Ezeknek az okoknak az eredője az oszthatatlan legitim autoritás, azaz a népünk előtti, érvényesíthető felelősség naiv és balga föladása.

Hogy parafrazáljam Lenin mondását a paraszti kisbirtokról: minden önkormányzat naponta újjászüli az államszocializmust. Éppen az önkormányzatokban válnak valóra a szocialista liberalizmuskritika ismert gyanúi: a személyes és önkényes, kellő jogállami korlátozás nélküli illegitim hatalom elfogult, önző, részrehajló gyakorlásának lehetőségei.

A pénzszórás, a pazarlás nem egyszerűen erkölcsi vagy jellemhiba, nem egyéni fogyatékosság vagy rossz emberi minőség: szükségszerű következménye a felelősség nélküli hatalomnak. A decentralizáció és az "önkormányzatiság" illúzióival végzetesen becsaptuk magunkat. A bolsevizmus bűneitől inspirált, ezért érthető és megbocsátható államellenes előítéletünk olyan hatalmi instanciákat szült meg, amelyek sikerrel vonják ki magukat a demokratikus népszuverenitás hatálya alól, amelyet a parlamentnek felelős kormánynak kellene képviselnie és megjelenítenie. Evvel közhatalmi legitimitást kölcsönzünk önző klikkek részrehajlásának.

Igazán föltűnő, mennyivel magasabb rendű az univerzalisztikus hivatalnoki éthosznak legalább a maradványait megtestesítő pénzügyminisztériumi és Nemzeti Bank-i bürokrácia, mint az ÁPV Rt. "állami vállalkozói". A közszolgálat magasztos eszménye, amely nélkül szabadelvű, alkotmányos állam nem képzelhető el, nem tartható fönn, ha a szabad nép államával szemben érvényesítjük - ok nélkül - az önkény adminisztrációjával szembeni jogos bizalmatlanságunkat.

Egyfajta államosítás - a közhatalmi funkciókat jogosulatlanul magukhoz ragadó illegitim "önkormányzatok" alárendelése a szabad állam ellenőrzési rendszerének - ma a szabadságot szolgálná. Elég szomorú, hogy összes katasztrofális tapasztalatunk után ez még mindig paradoxonnak hangzik.

1. Nyugaton az államellenességnek más, régebbi forrásai vannak. Az Egyesült Államokban a states´ rights mozgalma már a Konföderáció korszaka óta, az adócsökkentési sikersorozat (egyes tagállamokban egyáltalán nincs jövedelemadó, másutt meg forgalmi adó) az ún. "populizmus" megjelenése óta tart, és - különösen a szövetségi kormányzatot illetően - a képviseleti kormányzat (representative government) iránti ellenérzésből fakad; a mai Zeitgeist egyszerűen beérte és magába emelte az amerikai libertárius, antielitista és antiintellektuális amerikai hagyományt. (Vö. Richard Hofstadter: Anti-Intellectualism in American Life, New York: Vintage, 1962, 1995, passim.) A mai változat -mivel uralkodó "antropológiája", morálpszichológiája szerint az ember horizontja nem terjed túl az egyéni vágy, szenvedély, érdek meghatározta gömbszelvényen - lehetetlennek tartja azt, hogy valakit valaki más képviseljen (a [pl. kanti] erkölcsi univerzalizmus állítólag lehetetlen), ezért mindenkinek csak a saját ügyeit szabad intéznie, ami kiiktatná az officium (a "megbízásos jogviszony" közjogi-politikai általánosítása) ősi képzetét, amelyen minden jogállam (Kant: republikánus kormányzat) alapul. Ha az evvel egybefüggő részrehajlatlanság, tárgyilagosság, pláne az önzetlenség és nagylelkűség elképzelhetetlen, akkor persze csak a Max Stirner-i anarchia marad. Ám az "önkormányzatiság" anarcho-libertárius szemszögből is önellentmondásos: sem a demokratikus politikai, sem a liberális piaci kontrollnak nincs alárendelve, ugyanakkor nem is magánvállalkozás vagy magánügy: az önkormányzással megbízottak felelősség és kockázat nélküli szabadságot élveznek, ami képtelenség. Az meg a tébollyal határos, hogy a képviseleti, közhatalmi és közigazgatási funkciót betöltő helyhatóságok ("települési önkormányzatok") üzleti tevékenységet folytatnak ("vállalkoznak"): ez szögesen ellentmond a demokratikus logikának; ehhöz egyetlen adófillérekből fönntartott köztestületnek sem volna szabad hogy joga legyen (megjegyzem: a közszolgálati BBC-ben és PBS-ben egyáltalán nincsenek reklámok!). Ami azt illeti, a decentralizáció és a radikális adócsökkentés teljesen trivializálta az amerikai politikát: a közös ügyek terjedelme vészesen csökken, a szövetségi kormánynak (a honvédelemtől eltekintve) alig maradnak költségvetési eszközei, a honpolgárok közös lehetősége arra, hogy ne csak megvitassák, mi a jó, hanem a érdekében közösen cselekedhessenek is, minimális. Pedig a humanizáló és civilizáló reform befejezhetetlen, föladata végtelen. A korszellem a honpolgárság (citizenship) s evvel a republikános patrióta szellem ellenében hat, és mindent a szerződéses viszonyra és a konszenzuális döntésre redukál. Furcsa módon ez éppúgy nivellál, mint az egalitarizmus; ám a nyilvánosságot is elválasztja a politikától - a nyilvánosság ezért a személyest imitálja, amivel mind a "köz-", mind a "magán" repetitív klisévé fokozódik le.

2. Különösen megengedhetetlen, hogy adóforintjainkat üzletileg kockáztassák vagy alapítványokba folyassák át: márpedig ez a mai Kelet-Európára jellemző technika elkerülhetetlenné teszi, hogy magáncélokra fordítsanak közpénzeket. Ez még angyali jóhiszeműség esetén is erkölcstelen; a nép pedig az egészet szédelgésnek tartja. Én nem veszem rossznéven, hogy Torgyán képviselő a parlamentben kifogásolta, hogy a művelődési tárca támogatni óhajtotta egyik könyvem kiadását (bár még nem tudom, lesz-e a dologból valami); noha szelektíven, de Torgyán csak a kötelességét teljesítette, amikor számon kérte, hogy mire fordítják a költségvetési forrásokat. Õ úgy véli, erre méltatlan és érdemtelen az intellektuális munkásságom. Ehhez joga van, és helyesen teszi, hogy az ilyesmit vitatja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."