Tóth Gábor Attila: Tiltott tréfa

  • 1997. április 10.

Publicisztika

A szerző a Társaság a Szabadságjogokért ügyvivője.
A szerző a Társaság a Szabadságjogokért ügyvivője.

Néhány hete jelent meg az Alkotmánybíróság határozata a sajtótörvényről, és pár nappal később mutattak be a mozik egy filmet, amely a szólásszabadság korlátait vizsgálja. Milos Forman filmje, a Larry Flynt, a provokátor azt példázza, hogy Amerikában a közélet szereplőinek még az obszcén gúnyolódást is el kell tűrniük a kifejezés szabadsága miatt. Ennek kapcsán érdemes megnéznünk, mit engednek meg a magyar bíróságok a politikusokkal és más közszereplőkkel szemben. Az alkotmánybírósági döntés pedig azt a kérdést veti fel, hogy cenzúrának minősül-e, ha az ügyész és a bíró a közerkölcs védelmére hivatkozva megtilthatja könyvek és újságok nyilvános közlését.

*

A filmben bemutatott jogeset (Hustler Magazine v. Falwell) a következő: Larry Flynt lapjában megjelentetett egy italreklám-paródiát, amely Falwell tiszteletest, a neves vallási vezetőt ábrázolta, amint részegen saját anyjával közösül a mosdóban. A Legfelsőbb Bíróság kimondta, hogy a közszereplők érzelmi gyötrelmek elszenvedése címén nem igényelhetnek kártérítést a mégoly durva és visszataszító publikációkkal szemben sem. Kivétel, ha bizonyítják, hogy az újság szándékosan vagy egyébként rosszhiszeműen valótlan tényeket állított. Erre viszont az ügyben nem kerülhetett sor, mert a lapból egyértelműen kiderült, hogy nem tények közléséről, hanem karikatúráról van szó. A döntés ezzel megerősítette a közügyek vitathatóságának és a szólás szabadságának elsőbbségét a nyilvános szereplést vállalók jogaival szemben. Egyrészt a legsértőbb vélemények is kifejezhetők, másrészt a valótlan állítás, a tévedés is megengedett, ha a szerző nem rosszhiszemű. (Az elv egy korábbi eset nyomán New York Times-szabályként ismert.)

Nálunk az 1990-ben hatalomra került kormányzat megszigorította a hatóság vagy hivatalos személy megsértése nevű bűncselekmény büntetési tételét, növelte a védett személyek körét, emellett több büntetőeljárást kezdeményezett miniszterei védelmében. Lengyel László ügyében ("a miniszterek korruptak") és Eörsi Mátyás ügyében ("a belügyminiszter azt fontolgatta, hogy a tömegbe lövet") elítélő jogerős bírósági határozatok születtek. A várható strasbourgi elmarasztalásnak az Alkotmánybíróság vetett gátat, megsemmisítve a köztisztséget viselőket védő paragrafust. Kimondatott, hogy a szólásszabadság különleges védelmet élvez, amikor a közügyeket és a közéletben szerepet vállalókat érinti. Alkotmányos érdek, hogy "a polgárok bizonytalanság, megalkuvás, félelem nélkül vehessenek részt a politikai és társadalmi folyamatokban". Az alkotmánybírák szerint nem büntethető a közszereplőket sértő értékítéletet kifejező véleménynyilvánítás, és becsületsértő tényállítás is csak akkor, ha a nyilatkozat szándékosan vagy súlyos gondatlanságból állított valótlant (36/1994. ABh). A New York Times-szabály szellemisége ezzel megjelent a magyar jogban.

A döntés ugyanakkor nem szüntette meg a büntetőjogi fenyegetettséget. Szűkebb keretek között, de a közszereplőket is védi a rágalmazást és a becsületsértést büntető paragrafus. A korábbi ítéletek ismeretében előrelépést jelent, hogy már a rendes bíróságok határozataiban is felbukkan az alkotmányos érvelés. 1995-ben felmentettek egy polgármestert, aki azt nyilatkozta egy lapszerkesztőről, hogy hazug. Az indoklás szerint aki a nyilvánosság elé lép, annak "számolnia kell az ezzel kapcsolatos bírálattal, kritikával, és vállalnia kell azt, még ha elmarasztaló is". Ezért "a vádlott véleménye, kijelentése miatti elmarasztalás a véleménynyilvánítás szabadságába történő beavatkozást jelentené" (BH.1995.77). Mindezek ellenére ma a szélsőséges véleménynyilvánítás és a rosszhiszeműen tett hamis tényközlés következménye akár börtönbüntetés is lehet.

Az Alkotmánybíróság döntéséből és a bírói gyakorlatból következik, hogy a büntetőjog által nem tiltott, de sértő kifejezéseket a polgári jog szankcionálja. Ennek viszont olyan eredménye lehet, mint Maczó Ágnes 1994-es ügyében a Legfelsőbb Bíróságon. A Kurír szatirikus mellékletében a képviselőnő portréjához montírozott fürdőruhás, izmos női testet ábrázoló kép jelent meg. A bírák logikája szerint az arckép "a lapban jogosulatlanul lett felhasználva (mert nem a felperes nyilvános közszerepléséről készült, és a felperes a megjelentetéséhez nem járult hozzá), az ábrázolás módja pedig - a ruhátlansága - a felperest női mivoltában, emberi méltóságában is sérti. Ebből következően, ha a fénykép a politikusi megnyilvánulások karikírozásának lenne is tekinthető, az ábrázolás módja miatt a jogsértés ugyancsak fennáll" (BH.1994.127). Az újságot több százezres kártérítésre és közérdekű bírság megfizetésére kötelezték.

Két tanulságot fogalmazhatunk meg: azzal, hogy a közszereplőkre vonatkozó egyes vélemény- és tényközléseket kivonták a büntetőjog köréből, még nem váltak megengedetté, hiszen a polgári jog jogellenesnek nyilváníthatja és az érintett javára szóló kártérítéssel szankcionálhatja őket. Tehát továbbra sincs jogunk erős kritikára, maró gúnyra, és továbbra is veszélyes ténybeli hibát ejtenünk. A másik tanulság ott olvasható a Larry Flynt karikatúráját értékelő amerikai ítéletben: a tréfás politikai rajz nem választható el egyértelműen a sértő, felháborító karikatúrától. A közéleti diskurzus szabadsága érdekében el kell tekinteni a korlátok felállításától, mert ha megtiltjuk az utóbbit (például Flynt rajzát), akkor könnyen tilossá válik az ártatlan szatíra (például a képviselő nő montázsképe) is.

Mindebből nem következik, hogy a közszereplőkkel kapcsolatban a vitának korlátlannak kell lennie. Az viszont leszögezhető, hogy e téren nincs helye büntetőjogi beavatkozásnak, börtön- vagy másfajta büntetés kilátásba helyezésének. A közélet szereplői, ha akarják, pereljék be azokat, akik rosszhiszeműen valótlant állítottak róluk, és kártérítésként fizettessenek velük százezreket. Ugyanakkor legyenek kötelesek eltűrni a legszélsőségesebb véleményeket is. Az Alkotmánybíróság behozta a magyar jogba a Flynt-ügyben is alkalmazott New York Times-szabályt. Érvényesülési körét a rendes bíróságok áttolhatnák a büntetőjogból a kártérítések jogkörébe, ahová Amerikában is tartozik.

*

Az Alkotmánybíróság a közéleti szólásszabadságról hozott döntés mellett az elmúlt években számos határozattal tágította a véleményszabadság határait. A sajtótörvényről szóló mostani ítélettel (20/1997. ABh.) azonban nem egy további lépést tett előre, hanem kettőt hátra.

Egy beadvány sérelmezte, hogy az ügyész indítványára a bíróság megtilthatja könyvek, folyóiratok és egyéb kiadványok nyilvános közlését a személyiségi jogokra, a közerkölcs védelmére vagy arra hivatkozva, hogy a közlés bűncselekményt valósít meg. Másrészt cenzúrát látott abban, hogy az ügyész maga is felfüggesztheti a közlést a bíróság későbbi döntéséig.

Két alkotmánybíró teljesen helyénvalónak találta a szabályokat. A többséget alkotó öt bíró alkotmánysértőnek nyilvánította az ügyész és a bíróság jogosítványait, de csak ha személyiségi jogok sérelmére vagy magánvádas bűncselekmény (ilyen a rágalmazás és a becsületsértés, amikor maga a sértett képviseli a vádat) megvalósulására hivatkoznak. Érveik szerint mindenki maga dönti el, hogy személyiségi jogai védelmében fellép-e a sajtótermék kibocsátóival szemben. Aki rágalmazónak vagy a jó hírnevét sértőnek ítél egy cikket, kérjen helyreigazítást, vagy perelje be a lapot, de ne az ügyész érvényesítse helyette a jogait a bíróság előtt.

Vegyük észre, hogy ezek az érvek az önrendelkezési jogra hivatkoznak. Persze helyesen. Ám azokban a kérdésekben, ahol tisztán a véleményszabadság korlátozásáról van szó, a többség is alkotmányosnak ítélte a szabályokat. Összesen két bíró akadt (Sólyom és Lábady), aki a szólás- és sajtószabadság védelmében szólalt meg. Õk úgy foglaltak állást, hogy cenzúráról nemcsak akkor van szó, ha a közhatalom a megjelenés előtt kötelezően ellenőrzi a lapokat és dönt a közölhetőségről. Cenzúra az is, amikor az ügyészi ellenőrzés esetleges, ha az ügyész széles mérlegelési jogkörrel rendelkezik, miközben nincs garancia arra, hogy a bíróság igen rövid időn belül határoz a sajtótermék "szabadlábra helyezéséről". Éppen ezért minden esetben alkotmánysértő az ügyésznek adott felhatalmazás a közlés azonnali felfüggesztésére.

A két alkotmánybíró külön is kifogásolta, hogy az ügyész a közerkölcs védelmére hivatkozva is felfüggesztheti az árusítást. Az indoklás szerint a véleményszabadság korlátozására csak kivételesen kerülhet sor, elsősorban mások jogainak védelmében. A közerkölcs viszont "olyan elvont érték, amely mögött a legkevésbé állapítható meg egyes egyéni alapjogok sérelme", ezért a legkevésbé szolgálhat korlátozás alapjául. Az érvelés szépen hangzik, de következetlen. Ugyanis nemcsak az sérti a véleményszabadságot, ha az ügyész a közerkölcsre hivatkozva felfüggeszti egy lap terjesztését, hanem az is, ha felfüggesztés nélkül a betiltását indítványozza, az erkölcsvédő bíró pedig betiltja. Másfelől közelítve: a bíróság - végső esetben - az érintett indítványára tiltsa meg a súlyosan rágalmazó, becsületbe gázoló, méltóságot sértő kiadványok megjelenését. (Erre lehet példa az a könyv, amelyik a hozzátartozók tiltakozása ellenére közölt borzasztó felvételeket és leírásokat egy szexuális gyilkosság áldozatairól.) Persze a közszereplők itt is más megítélés alá esnek. Hasonlóképpen az ügyész kezdeményezésére tiltsa be a bíróság a nyilvánvalóan erőszakra felbujtó lapot és a szigorú államtitkot nyilvánosságra hozó könyvet. De még a bíróság sem akadályozhatja meg olyan kiadvány megjelenését, amely mások jogait nem sérti, bűncselekményt nem valósít meg, pusztán a "közfelfogás" szerint erkölcstelen. A Legfelsőbb Bíróság az Új Hölgyfutár-ügyben (a lap a Szent Koronához hasonló koronát obszcén figurák társaságában ábrázoló címlappal jelent meg) a közfelfogást az értelmiségi tiltakozások miatt nem látta egyértelműnek, ezért nem minősítette erkölcstelennek a grafikát. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy akár művészeti alkotások is betilthatók (ha gyorsan nem tiltakozik néhány ismert értelmiségi), és az eljárásban bizonygatni kellett, hogy nem is a Szent Koronáról van szó (BH. 192.454). Ehhez hasonló procedúrára bármikor sor kerülhet, és kevésbé szerencsés esetben a kiadványt betilthatják. Az erkölcsrendészet bármikor diadalmaskodhat a kifejezés szabadsága felett.

Látható, hogy összesen két alkotmánybíró tett bizonytalan és sikertelen kísérletet a szólásszabadság védelmében, a nagy többség viszont elfogadta a széles körű jogkorlátozást biztosító szabályokat. Az írás első felében azt javasoltam, hogy a közéleti vita szabadsága érdekében a rendes bíróságok fejlesszék tovább az alkotmánybírák által meghonosított jogelveket. Be kell látni, hogy erre vajmi kevés esély van, ha a gondolkodásmódban messze a bíróságok előtt járó Alkotmánybíróság is a felvilágosodás előtti korok felé fordul.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.