Tudatlan gazemberség vagy újabb fideszes lopás? – Vita a dél-alföldi koraszülötteket segítő projektről és mentorházakról Gyulán

Publicisztika

A szerző kérdéseket tett fel a Lázár János feleségéhez is köthető alapítványról, de válaszokat nem kapott.

Visszataszítónak nevezte Görgényi Ernő gyulai fideszes polgármester, hogy Hadházy Ákos (LMP) országgyűlési képviselő túlárazottnak jellemezte a koraszülöttek megsegítését célzó Korábban Érkeztem Alapítvány egyik projektjét. Gyula – Szeged és Kecskemét mellett – a program egyik színhelye lesz, ahol mentorház létesül. Noha a projekt céljait senki nem vitatta, a fideszesek durván támadják azokat, akik a Lázár János kancelláriaminiszter feleségével megterhelt ügy részleteit firtatják. A konkrét felvetésekre azonban nincs válaszuk.

Az ügy

Hadházy Ákos a kritikája miatt, az egyik kedvezményezett helyszínen, Gyulán is felhördültek: a kormánypárti polgármester, Görgényi Ernő „visszataszítónak” értékelte Hadházy akcióját, míg fideszes alpolgármestertársa, Alt Norbert „úriembernek nem nevezhető” figuraként beszélt az LMP-s politikusról a legutóbbi, november végi testületi ülésen. Hadházy ezzel még olcsón megúszta, hiszen Csepreghy Nándor miniszterhelyettes „tudatlan gazembernek” titulálta az ügy kipattanásakor. Csepreghy harciassága persze azzal is magyarázható, hogy közvetve a főnökét, Lázár Jánost érte a „támadás”. A kancelláriaminiszter pedig, mint hírlik, munkatársaitól feltétlen engedelmességet követel.

Az LMP társelnöke szokásos heti korrupcióinfós sajtótájékoztatóján – idén szeptember elején – arról beszélt, hogy a koraszülött gyerekek családjával foglalkozó Korábban Érkeztem Alapítvány a nyár folyamán 1,2 milliárd forintos uniós támogatásban részesült. Az ellenzéki politikus kikérte a projekt dokumentációját, és úgy fogalmazott, hogy ez „bűzlik a lopástól”, egyszersmind „Farkas Flórián-szintű korrupcióról” beszélt. Hadházy szerint olyan pénzek tűnhetnek el, amelyeket eredetileg kiszolgáltatott embereknek szánnak. Ő sem fukarkodott a jelzőkkel, amikor „gazemberséget és bizarr, elképesztő költségeket” emlegetett.

Azt már a hvg.hu írta meg az eset kapcsán, hogy a Korábban Érkeztem Alapítvány 1,2 milliárd forintjával szemben két másik szervezet ugyanezekre a célokra csak 600-600 millió forintot kapott. Az alapítványok a rendelkezésre álló, de nagyságrendileg eltérő összegeket egészen másként kívánják felhasználni. A 600 millió forintot elnyerő két alapítvány a húsz-húsz mentorára 150 millió forintot szán, a Korábban Érkeztem Alapítvány 40 mentorra viszont csak 60 milliót. Az utóbbi, a több mint 1 milliárd forintot elnyerő szervezet 53 milliót fordít módszertani tanulmányra, míg a másik két alapítvány csupán 8 milliót. A kisebb összegből gazdálkodó alapítványok nem gondolkodnak 50 milliós bútorvásárlásban és ugyanekkora értékű jogi tanácsadásban és abban sem, hogy havonta közel 900 ezer forintért béreljenek mentorházakat – a Lázár János feleségéhez (is) köthető alapítvány azonban igen.

Csak kérdések vannak, válaszok nincsenek

Mindez simán átcsúszott volna a gyulai képviselő-testület november végi ülésén, ha a Hadházy megfogalmazta kritikákra és észrevételekre nem hívom fel a figyelmet az előterjesztés kapcsán. A célokat és a pályázat szakmai tartalmát nem vitattam, csupán jeleztem, ne tegyünk úgy, mintha nem alakult volna ki polémia az ügy körül, amelyre a meglehetősen részletes előterjesztés egyetlen szóval sem utalt. Egyben azt kérdeztem, hol lesz Gyulán a mentorház, s melyik ingatlan lehet az, amelynek a havi bérleti díja – ismerve az ingatlan- és bérletpiaci helyzetet a békési fürdővárosban – megközelíti a csillagászati 900 ezer forintot.

Felvetéseimre érdemi és konkrét választ nem kaptam. Az előterjesztést jegyző, és a saját állítása szerint 6 hónapja a szerződés előkészítésével foglalkozó alpolgármester nem tudott semmit mondani az 50 milliós jogi tanácsadásra, az 53 millió forintos módszertani tanulmányra. Az ingatlan havi bérleti díját pedig keverte. Azt mondta, hogy a Korábban Érkeztem Alapítvány esetében a havi 888 ezer forint bérleti díj nem sok. De Alt a három – gyulai, kecskeméti és szegedi – mentorházról együttesen beszélt. Ám ez nem így van. Egy-egy mentorház havi bérleti díját lőtték be a projektkészítők majd 900 ezer forintra. Ha egy előterjesztő ezt nem tudja, akkor vajon milyen egyéb részletekről nem tud még? (A három dél-alföldi városban csak a mentorházak bérlésére összesen 80 millió forintot költenek majd el!)

Másrészt Hadházy és ennek nyomán az én felvetésemet is merőben politikainak nevezte Alt Norbert, s hozzátette, néhány számot kiragadtunk, ami megítélése szerint méltatlan eljárás. Ám a konkrét felvetésekre semmilyen válasszal nem szolgált az előterjesztő alpolgármester. A politikai felvetés, mint szitokszó, pedig érdekes a Fidesz gyulai szervezetének elnökétől, a testület fideszes alpolgármesterétől. Amikor ezt megemlítettem neki, akkor „társadalmi szereplőnek” nevezte magát. Aki, ezek szerint, ebben a vélelmezett minőségben nem politikus és nem is tud politikai hozzászólással élni. Mindez a békési fürdőváros legfontosabb politikai döntéshozó fórumán, a képviselő-testületi ülésen hangzott el egy városvezető szájából.

Az pedig mulatságos volt, hogy hozzászólásában – az előterjesztő alpolgármestert védendő – a polgármester ugyanolyan visszataszítónak nevezte a közpénzekkel való visszaélést, s ugyanilyen visszataszítónak mondta, hogy egy ilyen ügyet támadnak. (Közpénzügyben ajánljuk Görgényi Ernőnek, hogy nézzen szét saját pártjában és tegye meg a szükséges intézkedéseket, hogy a visszataszító, döntő részben a Fideszhez köthető jelenségek megszűnjenek úgy az országban, mint Békés megyében.) Másrészt, nem magát az ügyet kritizáltam (ahogyan Hadházy sem), hanem a benne szereplő aránytalan összegeket érte.

Az elharapózott vitában 1 percben reagálni kívántam az elhangzottakra, ezért újból szót kértem. Ezt azonban a polgármester elutasította. A szervezeti és működési szabály (szmsz) szerint egy előterjesztéshez a képviselők csak kétszer szólhatnak hozzá. Ezzel az szmsz az elhúzódó vitákat és a vég nélküli képviselő-testületi üléseket védené. Erre azonban semmi szükség. Ritka kivétel, hogy Gyulán a délelőtt 9 órakor elkezdődő ülések ne érnének véget déli 12 előtt. Lezavarják gyorsan. Pedig tetszik vagy sem, eredetileg a helyi demokrácia gyakorlása is vitatkozós, érvelős műfaj.

A szerző a gyulai képviselő-testület tagja, az Együtt választókerületi elnöke.

1,2 milliárd forint uniós pénzzel tömték ki az alapítványt, amelyben ott van Lázár János felesége

Ebből a pénzből elvileg koraszülöttek és családjaik számára alakítanak ki mentorházakat és mentorhálózatot a dél-alföldi régióban. Hadházy Ákos azt állítja: a gigaprojektben nagyon sok a túlárazott tétel. Augusztus elején a Fidesz honlapja is lehozta azt az MTI-hírt, miszerint a Korábban Érkeztem Alapítvány sikeresen pályázott és nyert 1,2 milliárd forint közpénzt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.