Új kirekesztési terv?

  • .
  • 2009. november 5.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. október 8. Köszönjük Böcskei Balázs megvilágító erejű szavait.
Mi magunk eddig nem vettük a bátorságot ("reflektálatlan neokonzervatívok" lévén), hogy a Kommentár pozícióját a magyar közéletben a habermasi "nyelv- és szociológiaelméletileg vizionált kommunikatív racionalitás" alapján határozzuk meg. Most már tudjuk, hogy "a politikai akaratképzésnek mint a társadalmi érdekek aggregációjának instrumentalisztikus felfogását" képviseljük. Mi több, talán magunk is instrumentumai vagyunk egy képződő akaratnak.

Jelezzük egyúttal, hogy szívesen olvasnánk arról, hogyan képzeli el a szerző "az individuumra mint atomisztikusan értelmezett, kötetlen énre" épülő, egyszersmind "szolidáris" társadalmat.

Addig is figyelmesen tanulmányozzuk Carl Schmittet, hiszen nem árt készülnünk a magas pozíciókra.

Tisztelettel:

A Kommentár című folyóirat szerkesztősége

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.