Új kirekesztési terv?

  • .
  • 2009. november 5.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. október 8. Köszönjük Böcskei Balázs megvilágító erejű szavait.
Mi magunk eddig nem vettük a bátorságot ("reflektálatlan neokonzervatívok" lévén), hogy a Kommentár pozícióját a magyar közéletben a habermasi "nyelv- és szociológiaelméletileg vizionált kommunikatív racionalitás" alapján határozzuk meg. Most már tudjuk, hogy "a politikai akaratképzésnek mint a társadalmi érdekek aggregációjának instrumentalisztikus felfogását" képviseljük. Mi több, talán magunk is instrumentumai vagyunk egy képződő akaratnak.

Jelezzük egyúttal, hogy szívesen olvasnánk arról, hogyan képzeli el a szerző "az individuumra mint atomisztikusan értelmezett, kötetlen énre" épülő, egyszersmind "szolidáris" társadalmat.

Addig is figyelmesen tanulmányozzuk Carl Schmittet, hiszen nem árt készülnünk a magas pozíciókra.

Tisztelettel:

A Kommentár című folyóirat szerkesztősége

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.