Működésben az ország

Publicisztika

Megszámlálhatatlanul sokszor kárhoztattuk a médiatörvényt e hasábokon az elmúlt évtizedben: neveztük "hevenyészettnek", "slendriánul megfogalmazottnak", egy szigorúbb pillanatunkban pedig úgy láttuk, hogy az írója kezét kellett volna letörni, preventíve. Igazságtalanok voltunk. Mert az, amit a soros rádiófrekvencia-pályázaton műveltek és művelnek a két nagy párt delegáltjai az Országos Rádió és Televízió Testületben (ORTT), nem egyszerűen a rossz törvényszöveg hézagait kihasználó sunyi ügyeskedés, hanem magának a törvényességnek a nyílt és szemérmetlen semmibevétele. A normaszegés pimaszsága mindenekelőtt abban a nagykoalíciós vállvonogatásban áll, amellyel az érintettek a kifogásokra reagáltak. Coki, hülyegyerek, ne ártsátok magatokat a nagyok dolgába; és ez vonatkozik a határozatot fenntartással fogadó köztársasági elnökre és a kormányfőre is - néha őket sem árt emlékeztetni, hol a helyük a táplálékláncban.

Megszámlálhatatlanul sokszor kárhoztattuk a médiatörvényt e hasábokon az elmúlt évtizedben: neveztük "hevenyészettnek", "slendriánul megfogalmazottnak", egy szigorúbb pillanatunkban pedig úgy láttuk, hogy az írója kezét kellett volna letörni, preventíve. Igazságtalanok voltunk. Mert az, amit a soros rádiófrekvencia-pályázaton műveltek és művelnek a két nagy párt delegáltjai az Országos Rádió és Televízió Testületben (ORTT), nem egyszerűen a rossz törvényszöveg hézagait kihasználó sunyi ügyeskedés, hanem magának a törvényességnek a nyílt és szemérmetlen semmibevétele. A normaszegés pimaszsága mindenekelőtt abban a nagykoalíciós vállvonogatásban áll, amellyel az érintettek a kifogásokra reagáltak. Coki, hülyegyerek, ne ártsátok magatokat a nagyok dolgába; és ez vonatkozik a határozatot fenntartással fogadó köztársasági elnökre és a kormányfőre is - néha őket sem árt emlékeztetni, hol a helyük a táplálékláncban.

A Danubius és a Sláger Rádió kizeccölése az éterből, és a helyük átpasszolása egy-egy MSZP- és Fidesz-közelinek mondott vállalkozás javára közismert történet lett az elmúlt napokban (lásd interjúnkat a 8-9. oldalon). Amit a Hírszerző internetes portál hétfői írása tovább színezett: információik szerint a nagy pártok először folytatást ígértek a két rádiónak, amennyiben a Danubiust és a Slágert működtető cégekben többségi részesedéshez juthatnak, és bónuszként megkapják a hírigazgatói pozíciót is. Az alkudozás végén a rádiók nemet mondtak - a kikosarazottak pedig úgy gondolták, házon belül rendezik a kérdést, hiszen bizonyosan lelnek maguk körül olyan baráti céget, amely majd' eleped egy országos rádiófrekvenciáért.

De a teljes kép még ennél is szomorúbb: a szerepeket nem Jók és Gonoszok, hanem a gazdasági és politikai befolyásért mindenre kész sipisták játszották.

Az ORTT az után írt ki pályázatot a Danubius és a Sláger helyére, hogy az államfő beadványa nyomán az Alkotmánybíróság megsemmisítette a médiatörvény azon módosítását, mely lehetővé tette volna a két adó automatikus koncesszió-hosszabbítását. A módosítást az Országgyűlés ritkán tapasztalható egyetértésben fogadta el. Nehéz tehát elképzelni, hogy a későbbi, pályázat körüli pártnyomulásnak ne lettek volna előzményei. Felettébb életszerűnek tetszik, hogy egy, a befektetéseit és a jövőbeni remélt nyereségét féltő tulajdonos inkább bízik a politikának tett engedményekkel elérhető különalkukban, mint abban, hogy pályázatát világos szabályok szerint lebonyolított, tisztességes versenyben bírálják el szilárd jellemű, megvesztegethetetlen tisztségviselők. S az ilyen befektető, ha teheti, gond nélkül él a lehetőséggel, hogy pártirodák homályos zugaiban pacsizza le magának a tutit.

A frekvenciapályázat eredményhirdetése ezzel együtt is erőből átvitt politikai döntés volt. Mivel médiabeli pártterjeszkedésről van szó - a zenei adók nemcsak pénzt hozhatnak, de az óránként ismételt kisszámú és szükségképpen rövid hírek, ha azok pontosan megfelelnek egy párt szája ízének, hatásosan érhetnek el olyan rétegeket is, amelyek maguktól sohasem kapcsolnának pártos hírrádiókra -, voltaképpen a kivitelezés nyersesége sem meglepő.

A politika e tudatos törvénysértését némelyek cinikusan kommentálták, mintha mindez evidencia, valamiféle eleve elrendelés volna ("így működik a világ!"). Mi minden ilyen eset után csak keserűbbek leszünk: nincs is abban semmi vidám, amikor taccsra vágják a joguralmat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.