Eörsi Mátyás

Uniók közt

Ukrajna tánca négy tételben

  • Eörsi Mátyás
  • 2014. március 27.

Publicisztika

A győztes mindent jól csinált, a vesztes pedig mindent rosszul - az efféle sommás ítélkezés a nemzetközi színtéren sem igen különbözik a belpolitikaitól. Az elmúlt hetek nemzetközi sajtója is tele volt elemzésekkel arról, hogy az EU hol rontotta el Ukrajna-stratégiáját, és még az is milyen csapnivalóan volt végrehajtva, átengedve Ukrajnát az orosz érdekszférának.

Időközben azonban Janukovics menesztett elnökkel szemben elfogatóparancs van érvényben, Timosenko kiszabadult a börtönből, és Oroszország megint elbukta ukrajnai ambícióit. Az EU politikáját ledorongoló elemzések kapkodóak, igaztalanok voltak. Mindig felvethető, hogy az EU esetenként lehetett volna gyorsabb (nem lehetett volna), lehetett volna radikálisabb (hiba lett volna); e kritikákkal szemben az EU - ahogy lehetőségei engedték - helyes stratégia szerint alakította Ukrajna-politikáját. Ezzel együtt: az ukrajnai események kimenete nem az EU-n múlott.

1.

Okkal látják sokan Ukrajnát geostratégiai küzdelem terepének, ahol az EU küzd meg Putyin Oroszországával. Valóban, az EU-nak fontos és támogatásra méltó célja, hogy a demokrácia, a szabad piacgazdaság, ezáltal a stabilitás zónája az unió jelenlegi keleti határaitól messzebbre terjeszkedjék, nem megfeledkezve a kontinens második legnagyobb országának és mintegy 45 millió állampolgárának piacáról sem. Oroszország eközben az EU alternatíváját, az Eurázsiai Uniót építi - mérsékelt sikerrel. Putyin piacának bezárásával zsarol, és pénzügyi támogatások beígérésével minden tőle telhetőt megtesz, hogy a még szóba jöhető volt szovjet tagokat bekényszerítse az Eurázsiai Unióba. Oroszország, szemben az EU-val és az IMF-fel, nem tesz fel olyan zavarba ejtő kérdéseket, hogy vajon mire és hogyan költik el a milliárdokat. Minek is kérdezné, mindenki tudja.

Oroszországnak a NATO- és EU-tagállam három balti országról már le kellett mondania, Grúzia és Moldova még sikerrel áll ellen, ám Putyinnak a legfontosabb Ukrajna: az Eurázsiai Unió biztos kudarcra van ítélve Ukrajna nélkül. Ráadásul sietni kell: Oroszország ugyan még atomhatalom, katonai befolyása azonban csökken, gazdaságának elmaradt modernizálása és az energiapiac átalakulása következtében erőforrásai zsugorodóban. Ma még ki tudja szorítani az árat, de holnap már nem biztos, hogy képes lesz erre.

Nem szabad sem Putyin erőszakosságát, sem erejét fetisizálni. Kétségtelen, hogy ukrán állami hivataloknál, az erőszakszervezeteknél elhelyezett tanácsadók egész hadát mozgatja, és az sem véletlen, hogy Victoria Nuland, az USA helyettes külügyi államtitkára és az USA kijevi nagykövete közötti "fuck the EU" telefonbeszélgetést az orosz titkosszolgálat szivárogtatta ki, de Putyinnak párszor már beletört a bicskája Ukrajna megszerzésébe. Például Janukovics mögött állt már 2005-ben is, amikor a narancsos forradalom söpörte el terveit, de beállt ő Julia Timosenko mögé is, ám vele sem tudta megvalósítani szépreményű terveit, és ma már egyértelmű, hogy az ukrán nép ismét megbuktatta sokadik kísérletét is arra, hogy Ukrajnát csatlósává tegye.

2.

Az EU a lehetőségeit figyelembe véve tisztességes üzletet ajánlott Ukrajnának. Lehet azt állítani, hogy a társulási megállapodás nem tükrözi a hasonló közép-európai megállapodásainak negatív tapasztalatait, hiszen a társuló országok piacainak a reformokat megelőző kinyitása a hazai gazdaságnak rövid távon komoly károkat tud okozni, s ez megfelelő és ellenőrzött anyagi támogatás nélkül könnyen megfordíthatja az integráció társadalmi támogatottságát. Ugyanakkor, szemben a közép-európai (és balti) országokkal, az EU társulási megállapodása nem tartalmazott ígéretet a tagsági tárgyalások megkezdéséről. Meglehet, így kevéssé tűnhetett vonzónak Janukovics számára, ugyanakkor az EU-nak igaza volt, amikor nem akart egy újabb Törökországot, amellyel elkezdte ugyan a csatlakozási tárgyalásokat, de számos okból máig képtelen volt befejezni. Az ukrán megoldás tehát kevesebbet ajánlott, de reális és őszinte volt.

Csakhogy utólag kiderült: lényegében mindegy, hogy mi szerepelt ebben a társulási szerződésben. A szövegben Janukovics kormánya állapodott meg, s azt mégsem mondhatta, hogy elégtelen a tárgyalásokon kiharcolt eredmény. A szerződés tartalmának viszont nem volt soha jelentősége. A készpénzt kivéve, mert egyedül az érdekelte Janukovicsot, aki az EU-s tárgyalásokat aduként használta a Putyinnal folyó piaci alkudozásaihoz. Janukovics egyszerűen megversenyeztette az EU-t és Oroszországot Ukrajnáért; melyik nyitja tágasabbra pénztárcáját. Vajon lehet-e másként értékelni, mint piaci alkudozásként azt a 2013. decemberi hírt, hogy Ukrajna húszmilliárd euróért mégis aláírná a társulási szerződést? Ha figyelmen kívül hagyhatnánk az elmúlt napok híreit, és ha úgy vélnénk, a készpénzen kívül más szempont nem létezik, akár azt mondhatnánk, jól alkudozott: Putyin többet ígért. Csakhogy az elmúlt napok hírei nem hagyhatók figyelmen kívül. Janukovics megbukott, mert Ukrajna megértette, hogy az elnök számára a pénzen kívül nincs más szempont. A saját pénzén kívül, így pontosabb.

Az EU előtt a dilemma így az volt: ha kifizeti a 20 milliárdot, az nem az ukrán gazdaság modernizációját, reformjait szolgálja, hanem az utolsó szál hrivnyáig a Janukovics család zsebébe kerül. Miközben az EU képes és hajlandó megfinanszírozni elmaradott térségek felzárkózását, de nem kíván pár családot kitömni az európai adófizetők pénzéből. Ugyanezt Putyin simán megteheti.

3.

Miután a békés tüntetések elkezdődtek a Majdanon, az EU számos alkalommal ismételte meg, hogy a csatlakozási szerződés továbbra is az asztalon van, bármikor aláírható. Az EU felelős vezetőinek egész sora járt a téren, szólalt fel a tüntetők mellett, és tárgyalt a kormánnyal is. Abban az időben azt a kritikát lehetett hallani az EU-val kapcsolatban, hogy egyoldalúan a tüntetők oldalára állt, ezzel elveszítette azt a lehetőségét, hogy közvetíteni tudjon a két fél között. A végjáték ezen aggályokra rácáfolt: a francia, a német és a lengyel külügyminiszterből álló EU-s delegáció döntően fontos részeredményt tudott elérni a politikai megállapodás összehozásával.

A tüntetések első fázisa kifejezetten Ukrajna európai elkötelezéséről szólt. Alig érthető, hogy Janukovics miért döntött december elején az EU melletti tüntetéssel szembeni erőszakos fellépés mellett, de tény, hogy az erőszakos fellépésnek két következménye is volt: az ukrán társadalom rokonszenve a Majdan iránt megnőtt, még ha ekkor kezdték is saját céljaikra felhasználni a tüntetést agresszív, radikális neonáci, paramilitáris csoportok. Az EU ez idő tájt a szokásos, demokratikus kereteket számon kérő üzenetek sokaságát küldte. Jóval később merült fel a szankciók gondolata, amikor már orvlövészek gyilkoltak, s a halottak száma a százhoz közelített. Sokan lassúnak és elégtelennek ítélték az EU reakcióit. Magam is kételkedtem, ám utólag úgy látom, hogy ez a hozzáállás volt a célravezető.

Miért? Az EU annak idején a fehérorosz vezetéssel szemben vezetett be utazási és számlabefagyasztási szankciókat, ami arra jó volt, hogy az európai polgárok háborgó lelkiismeretét megnyugtassa, de arra nem, hogy hatást gyakoroljon a minszki vezetésre. A politika egyik legfontosabb szabálya: úgy kell határozottságot és eltökéltséget mutatni, hogy saját magunknak és a másik félnek is mozgásteret kell hagyni, illetve felkínálni. Nagyobb a siker esélye, ha a másik úgy érzi, és úgy tudja elhitetni, hogy a kívánatos döntést saját maga hozza meg. A szankciók gyors bevezetése nyomán az ukrán döntéshozók arra a következtetésre jutottak volna, hogy a nyugati kapuk bezárultak, s már csak kelet felé kereshetik a megoldást. E lassúbb folyamat - amely tudatta a döntéshozókkal, hogy mi mindennel kell számolniuk, ha a politikájukon nem változtatnak - hozzásegítette az ukrán parlament tagjait (számos oligarchát, akik Nyugaton tartják a pénzüket) ahhoz, hogy először beszorítsák a megállapodásba, majd menesszék Janukovicsot. Az EU 28 tagállamból áll, közös külpolitikája nemigen van, ebből is adódik a döntéshozatal lassúsága. Ezúttal azonban a lassúság és a körültekintés, bár a külső szemlélőnek bénaságnak tűnhetett, meghozta a gyümölcsét.

4.

Mint láttuk, Oroszország, illetve az EU és az USA sok mindent megtett azért, hogy befolyást gyakoroljon Ukrajna jövőjére. Ukrajna jövője azonban nem Moszkvában, nem Washingtonban, és nem is Brüsszelben dőlt el, hanem Kijevben.

Janukovics önmagában a társulási szerződés aláírásának megtagadása miatt aligha vesztette volna el a hatalmát. Az okok sokkal mélyebbek és szerteágazóbbak. Ukrajna évtizedek óta az oligarchák fogságában vergődik, a közpénzek családi zsebekbe csatornázása minden elképzelhető mértéken túlmegy. Az igen kiváló gazdasági potenciállal rendelkező ország a gazdasági katasztrófa felé rohan már régóta. A kétségbeesés, a kilátástalanság az egyik oldalon, a mérhetetlen gazdagság és luxus, amelyet az ukránok és a világ is immár láthatott Janukovics dácsájába behatolva; nos, ezek fordították az ukránokat Janukovics elnök ellen. A három EU-s külügyminiszter által összeboronált megállapodás, amelyet Sikorski lengyel külügyminiszter még azzal a hírhedtté vált fenyegetéssel is megtámasztott, hogy "ha nem fogadjátok el, mindannyian meghaltok", percig se élt, mert az ukrán utca felülbírálta, kijelölve egyszersmind az EU befolyásolási képességének a határait is.

Ami Ukrajnában történik, azt az ukrán nép cselekedte, és ehhez megkapta a megfelelő támogatást az EU-tól. Ami ezután jön, az ismét az ukránok története lesz. Minden valószínűség szerint Timosenko megnyeri az előre hozott választásokat, és az egymillió dolláros kérdés immár az, hogy milyen következtetéseket von le saját miniszterelnöki kudarcaiból. Elengedhetetlenül szükséges, hogy ez a szembenézés bekövetkezzék, és Ukrajnát elkezdje kivezetni abból a gödörből, amelybe az ő kormányzása alatt is zuhant az ország. Az EU ehhez minden segítséget meg fog adni, és már hallhatók azok a hangok, melyek szerint a társulási szerződést érdemes átgondolni abból a szempontból, hogy - szemben Közép-Európával - rövid távon se okozzon sokkot az amúgy is rogyadozó ukrán gazdaságnak. A következő ukrán vezetés előtt álló feladat pedig nem kisebb, mint az oligarchák politikai befolyásának leverése, az állami döntések átláthatósága, a fair verseny szabályainak megalkotása. A forradalmak napokig, esetleg hetekig tartanak. A forradalmat kiváltó okok eltakarítása évtizedekig is eltarthat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Elvárt igazodás

Tavaly novemberben derült ki, hogy a 2019 óta amúgy is mostoha sorsú, az MTA-ról korábban leválasztott kutatóhálózatot ismételten átalakítaná a kormány. A változások az MTA ingatlanvagyonát is érintenék, egy váratlan per azonban megakasztotta az ügymenetet.