Várakozás: jelen körülmények közt a sürgősségi osztály létesítésének értelme szűnik meg

  • Haskó László
  • 2017. december 27.

Publicisztika

A szuperkórház és a szuper sürgősségi osztály ma Magyarországon olyan épület, amelynek sem alapja, sem falai nincsenek, csak a csicsás tető van.

Nagyjából ötven éve várunk a honi egészségügy megújulására. És ennek a fél évszázadnak a nagyobbik fele már szabad országban telt. Bármi jó is történhetett volna. Természetesen nem történt. 2010 előtt legalább voltak biztató kísérletek: az Antall-kormány megpróbálta (önkormányzattal) kormányfüggetlenné tenni a társadalombiztosítást. Gyurcsányék meghirdették a finanszírozás biztosításos modelljének bevezetését. Előbbi két év alatt vált semmivé, utóbbi a (pusztán hatalomátvételi célú, galádul szociálisnak nevezett) népszavazás áldozata lett. A nyolcadik éve országoló kétharmados vízfej (mint Bukfenc bohóc) azt képzeli, hogy az egészségügyről (is) mindent tud. Ez csak kis pontosítással igaz: mindent rosszul tud. Vezérgondolatuknak, a centralizációnak az elmúlt karácsony előtt pár nappal következett be az első (ismertté vált) halálozása. Történetesen

a kurzus kedvenc szuperkórháza sürgősségi osztályának várójában, 5 órával a beteg bejelentkezése után,

anélkül, hogy megvizsgálták volna. Aki ért az egészségügyhöz, aki ismeri a szükségletet, nem lepődött meg. És talán azok sem csodálkoznak, akik már jártak budapesti sürgősségi osztályon, sőt azok sem, akik naponta hallanak (újságból, rádióból, tévéből vagy szomszédtól-baráttól) a sokórás várakoztatásokról. Ez az időtartam hosszabb, mint amit a keringészavar okozta oxigénhiány miatt a szövetek, illetve szervek károsodás nélkül elviselnek. Így a sürgősségi osztály létesítésének értelme szűnik meg.

Az teljesen természetes, hogy

ilyenkor az indulatok az intézmények dolgozói ellen irányulnak,

hiszen naponta hallják a harsogó kormánypropagandát: ismét emelik a fizetéseket, épülnek az új szuperkórházak: Rákos-mezőn, Kelenföldön, Ferencvárosban és túl az Óperencián. Kórház-rekonstrukció milliárdokért minden holnapután-kiskedden. Ilyen csodásan bőkezű gondoskodás mellett csak a személyzet hanyagsága lehet a bajok forrása. Mennek is a feljelentések meg az olvasói levelek. A médiamunkások – a „tények” láttán szintén föl méltóztatnak háborodni, háborodtukban – pártállásuktól függően – kérdezik az államtitkárságot vagy az ellenzéki szakértőket. Itt aztán kormánynak és ellenzéknek egy a hangja: belső vizsgálat kell, és a felelős karóba húzása. Szerencsére

a kivégzés mindig elmarad, mert általában nincs felelős.

Ha meg van, akkor az illető vagy jó káder, vagy pótolhatatlan (esetleg mindkettő). Pedig belső vizsgálatra semmi szükség. Józan paraszti ésszel gondolkodva is nyilvánvaló lenne, hogy akármilyen szuperkórház akármilyen sürgősségi osztályára ilyen mennyiségben hárított feladat csak ilyen vagy még nagyobb („mű”)hibaszázalékkal volna megoldható, még akkor is, ha az előírt számú és képzettségű személyzet rendelkezésre állna.

Hivatalos adatoknak nem vagyok birtokában, de becslésem szerint az inkriminált sürgősségi osztály „területi” ellátási kötelezettsége több mint félmillió főre terjed ki. Miközben (érdemi) előzetes szűrés nélkül érkező páciensek esetében egy optimális méretű és fölszereltségű sürgősségi egység kapacitása ennek csupán egytizede. Ráadásul azt is mindenki tudja, hogy szó sincsen tökéletes működési feltételekről: műszerezettségről, és főleg képzett és gyakorlott személyzetről. Tudható az is, hogy utóbbinak milyen külső és belső okai vannak. Kezdjük a külsőkkel:

az ország munkaképes korú tehetséges szakértelmiségének nagyobbik fele liberális demokráciákban él és dolgozik.

Ez orvosok tekintetében duplán, ápolók és asszisztensek ügyében triplán igaz. (Csak halkan jegyzem meg: az Európába menekülők között szép számmal akadna használható orvos és más egészségügyi dolgozó.)

A belső okok közt toronymagasan az első a hozzáértés hiánya, illetve a túlságosan magas „kudarctűrő képesség”. Utóbbi fölemlítésekor arra gondolok, hogy túl lassú és hosszú az út a jelentkező igények és a döntéshozó között. Évekig (sőt évtizedekig) működhet rosszul, elégtelenül és akár szabálytalanul egészségügyi intézmény. A kórházvezetők hatásköre arra talán elég lenne, hogy észszerűsítsék a működési módot. A Honvédkórházban például bevezethetnék a páciensek érkezéskori sürgősségi fokozat szerinti sorolását, ahogy az a katasztrófaellátásban szokásos (amelynek ismerete valaha a takarító személyzet számára is kétszer kettő volt).

A szuperkórház és a szuper sürgősségi osztály ma Magyarországon olyan épület, amelynek sem alapja, sem falai nincsenek, csak a csicsás tető van. Így az csak „lenge délibáb”.

A sürgősségi ellátás fundamentumai

nálunk elsősorban a „háziorvosi” ügyeletek lennének, azonban – kevés kivételt leszámítva – még a diagnózis felállításához szükséges eszközökkel (és persze megfelelően képzett személyzettel) sem rendelkeznek. A „tartópilléreket” a szakorvosi rendelőintézetek jelentenék, ám azok egyfelől csak nappal tartanak nyitva, másfelől a sürgősség száz évvel ezelőtti szabályai szerinti ellátásra sincsenek berendezkedve. A kettő között – mint a próféta koporsója – lebeg a folyamatosan át- és összevissza szervezett mentőszolgálat, eredetileg a közterületi sérülések és rosszullétek ellátásának feladatával. A centralizálás itt is jelentősen nehezíti, sajnos sokszor meg is hiúsítja a hivatásszerű működést. Summa summarum: ismét fejétől bűzlik a hal. Az Egészségügyi Minisztérium megszüntetése és az Egészségpénztár eltávolítása a frontvonalból minden szakértelem negligálását jelenti. Miben bízhatunk? Semmiben és senkiben. Meddig várjunk? Ítéletnapig. Hacsak az is el nem marad.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.