Miért pont öt pötty? – A Városligetbe tervezett múzeumokról

  • Inkei Péter
  • 2014. július 28.

Publicisztika

A hírek szerint a 150 milliárdos céltámogatás fele menne az öt épületre. A teljes összeg a fővárosi múzeumokra jutó összes idei közpénz mintegy tízszerese. Megéri ez?

Tíz ujját megnyalná a Narancs igényes olvasója a Városliget átfogó hasznosítási koncepciójáról rendelkező tavaly júliusi, 1397. számú kormányrendelet olvasásakor. A Műszaki és Közlekedési Múzeum bővítése, Tudás- és Élményközpont kialakítása a Pecsából (magyar la Villette park?), a Hungexpo-barakkok elbontása, a vízfelület helyreállítása, a zöldfelület biológiai aktivitásának növelése, a Szépművészeti Múzeum gipszmásolat-gyűjteményének a komáromi Csillag Erődbe telepítése, a Román Csarnok megújítása és egy múzeumi restauráló központ kialakítása a Szabolcs utcai kórház helyén...

Nem áll ugyan a határozatban, de hiteles források említik a 150 milliárdos költségkeret meglétét.

Olvasója válogatja, hogy hányadik ujja állna meg a levegőben, amikor odaér, hogy a projektum része, sőt lényege öt új múzeum építése a Liget peremén. Van, akinek innen még édesebb az ujjnyaldosás, és van, akinek elmegy a kedve az egésztől.

false

 

Fotó: Marjai János / MTI

Múzeumi örökség

Fölmenőinknek hála, Budapestnek gazdag a múzeumi öröksége. Gyűjteményekben, szervezeti és működési kultúrában, épületeiben egyaránt. A Szépművészeti néhány gyűjteménycsoportja egyenesen a világ elitjébe tartozik. A közelmúltban hasonlóan magas szintre tornázta fel magát ugyanennek a Szépművészetinek számos kiállítása.

Az örökség kötelesség, áldozunk is reá derekasan. És nyerünk is rajta rendesen. A múzeumok az idegenforgalom bástyái, állják a versenyt a többi látványossággal: műemlékkel, fürdővel, romkocsmával, szabadulószobával a városba látogató - jelesül a külföldi - turisták szemében (lásd a táblázatot).

false

 

Erős a Városliget vonzása is. A Liget helyezése a budapesti attrakciók kiválasztott idegenforgalmi ranglistáin: Michelin 24, Tripadvisor 38, VirtualTourist 22, PlanetWare 8, és jegyzi a View On Cities, a Business Inside és a Viator portál. Számottevő az egyes összetevők - Széchenyi fürdő, állatkert, Vajdahunyad vára, Anonymus-szobor stb. - önálló vonzereje is.

A hírek szerint a 150 milliárdos céltámogatás fele menne az öt épületre. A teljes összeg a fővárosi múzeumokra jutó összes idei közpénz mintegy tízszerese. Értelemszerűen ennek a fele, az új épületekre szánt 75 milliárd mintegy öt év teljes működési és fejlesztési támogatásával ér föl. Engedjük át másnak a részletek firtatását, milyen döntés-előkészítési és -hozatali mechanizmus hordta ki ezt a bónuszt, és azzal se foglalkozzunk, hogy mi lesz a viszonya az uniós támogatásokhoz. Nyugtázzuk, hogy keleties társadalmi berendezkedést idéz az a modell, ahol a mezei intézményrendszer rövid pénzügyi pórázon van tartva, de a centrum pazarló ötleteire busásan jut pénz. Tapsoljunk viszont, hogy ezúttal hasznos, nemes és legitim célokról van szó: gigantikus vitaminbomba a magyar múzeumügy fejlesztésére és Budapest vonzerejének erősítésére. Mire mehetünk vele?

Menjünk sorjában

A turisták világszerte a szépművészeti gyűjteményekre kíváncsiak a leginkább, és láttuk, hogy ez éppen a fő erősségünk. A Szépművészeti Múzeum azonban csak néhány kényszerű alagsori bővítéssel tudta a XIX. századi közönségbarátságot a XXI. századhoz közelíteni. Áldás lenne a tágas, korszerű fogadóterek kialakítása. Összeszorul az ember szíve, hogy nem valósult meg az a terv, ami a Louvre piramisához mérhető hatást (és komfortot) ígért: a bejárati lépcsősor egyik felének lefelé döntése mozgalmassá tenné a Schickedanz-homlokzat méltóságos unalmát. Ha ugyanerre nem is, de másféle megoldásra és a belső terek teljes újjávarázsolására nagy a szükség. Visszaszervesülhetne a klasszikus magyar anyag a galériából, ha éppen ez a koncepció. Vagy a modern is.

A világon napjainkban a kortárs képzőművészet bemutatására áldoznak a legtöbbet, ez a városfejlesztésnek általában, a kulturális beruházásoknak különösen ikonikus terepévé vált. Elmondható ez a Müpa mellé húzott Ludwigról is, hiszen kialakítása igényes, és tisztes közpénzáldozatot igényelt a születése (igényel folyamatosan ma is). Helye van azonban egy olyan gondolkodásnak, hogy épüljön a turisták áramlási útjába jobban illő, a tartalomról messziről árulkodó - tehát kellően extravagáns - új kortárs művészeti múzeum, amely befogadja a galéria kortárs magyar anyagát is, ha tényleg költözni kell a várból.

Az Iparművészeti a belle époque leghitelesebb öröksége, kívül és belül is, a gyűjteményeivel. Most már tényleg meg kell építeni azt a szárnyat, amire Ferenc Ferdinánd is áldását adta volna, ha elmarad a világháború, és 1916-ban ő a királyunk.

A Wikipédia ide vágó listáin rendre kétannyi cseh fotóművészt találni, mint magyart, a két Capával vagy Kertésszel. Tenni kéne valamit. Vajon az Ernst Múzeum helyét elfoglaló Capa Központ a Mai Manóval párban fölfejleszthető egy erős fotóművészeti múzeummá? Eszményi az elhelyezkedése, beleillik a kulturális sugárút koncepcióba, amit néhány éve a kultuszminisztérium is a zászlajára tűzött.

A Műcsarnok-béli kiállítás sikere igazolja, hogy ordító szükség van egy igazi építészeti múzeumra, tágas terekkel, háromdimenziós és digitális látványanyaggal. Erre áldozni kell, szakmai tartalomra éppoly gazdagon, mint épületre.

Be a ligetbe

De ennyi elég az álnaivitásból. Szó sincs átfogó múzeumi stratégiáról. Ötletek vannak, s ahogy születtek, el is dőltek. Öt épületnek kell kinőnie a Városliget öt pontján, punktum. Öt kihívóan korszerű háznak a képzőművészet, építészet, néprajz, zene és fotográfia témájában.

A művészeti múzeumokat szemlézve induktív úton is eljutottunk egy új kortárs művészeti és építészeti múzeum igényéhez. De nem a Ligethez! Egyáltalán nem meggyőző az az érvelés, hogy a múzeumok is úgy viselkednek, mint a vendéglők, amiket köztudottan érdemes fürtökbe telepíteni. A világban egy-két olyan múzeumi negyed van, ahol háromnál több intézmény fér meg egy kupacban. Valójában a berlini múzeumsziget az egyetlen, amely a XVIII. századi kezdetektől szervesen épült ki, de nem véletlen, hogy az új múzeumok és kiállítóhelyek nem melléjük telepednek. Bécsben a belvárosban rekedt katonai istállók tágas udvarára állított Mumok és Leopold példázza az urbanisztikailag átgondolt sikeres múzeumi negyed jogosultságát - amihez hosszú évek szakmai és politikai vitái vezettek.

A bécsi katonai istállótömbbel kezdeni kellett valamit. Önmagában kevés volt. A Városligettel is kell kezdeni valamit, de éppen önmagából kell többet kapnia! A Central Parkot és a Hyde Parkot sem új épületekkel teszik még vonzóbbá.

Dicséretes a nemzetközi építészeti tervpályázat gondolata, és - akár ha a zsűri külföldi tagjait vesszük csak számba - kiemelkedő színvonalú a szervezése. A cél azonban vitatható. Az, hogy a Ligetbe (vagy a peremére) tűzött öt új épületcsoda minőségi fejlődést ígér a magyar múzeumügynek és a város idegenforgalmának. Akkorát, ami arányban áll öt békeév teljes múzeumi támogatásával. És ami ellensúlyozza, hogy a Liget ettől kevéssé lesz ligeties.

Hány olyan parádés épületünk van városszerte, ami felújítva inkább kerül a turisták lencséje elé, mint amit az új házaktól várunk? És hol az a családfő, aki egy nap egy helyen egynél több múzeumon tereli végig a családját?

Vissza a sorba

Lehiggadásul térjünk vissza a múzeumi szemléhez. Soha nem azonosultam a Néprajzi Múzeum mostani elhelyezését védő vagy mentő érvekkel. Kötelességünk egy tisztes, új otthont találni számára. A Kossuth tértől számított öt kilométeres körben számtalan épület vagy terep közül lehet választani, ha van elszántság, forrás, és nem kell ragaszkodni a Ligethez. (Ekkor talán a Mezőgazdasági Múzeum is felbátorodna, van-e élet az elvarázsolt Vajdahunyad várán kívül is.)

A ligeti koncepció nem tükrözi a kormány iparfejlesztési filozófiáját; az oktatáspolitika bezzeg hirdeti a műszaki és természettudományok fontosságát. Kevés szó esik a Természettudományi Múzeumba ölt uniós fejlesztések kiváltásának a módjáról, és a születése óta gyakorlatilag hajléktalan Műszaki Múzeumról (csak a közlekedési részlegéről). A fogamzás fázisában van egy kreatív-innovatív rokon terve, a házáról tartanak az álmok a legelőbb: ha nem győz a józan ész, akkor a Nemzeti Színház pártás teraszáról Budára nézve a többemeletnyi színes Rubik-kocka tükröződik majd a Duna fodrain.

Nem esett szó a zene házáról. A kiírás ismeretében sem könnyű eldönteni: mire szolgál, miért is kell, miért a Ligetbe kell?

Nyolc indok

Tény, hogy napjainkban múzeumépítési boom van a világban. Ezer oka lehet egy ilyen döntésnek. No jó, legalább nyolc, taszításnak vagy vonzásnak engedő indíték:

1. A múzeum kinőtte a régi házat.

2. A régi épület nem volt igazán alkalmas.

3. A régi előnytelen helyen volt.

4. A régit el kell hagyni (szegény Vendéglátó-ipari Múzeum kétszer élte ezt meg tíz éven belül).

5. (Innen a vonzások:) Vadonatúj múzeum születik.

6. Kezdeni kell valamit egy épülettel (Museumsquartier Wien).

7. Kezdeni kell valamit egy várossal (Nantes, Metz), városrésszel (európai kikötők tömege).

8. Ki kell elégíteni a szakmai és politikai becsvágyat.

Vajon melyik tényező játszik szerepet melyiknél az öt közül?

Ekkora lélegzetű közösségi vállalkozás előkészítésére sok energiát áldoznak és nagy nyilvánosságot szánnak a plurális, körülményes, ám megkapóan sikeres társadalmak. Van egy fogalom: a megvalósíthatósági vagy hatástanulmány. Ami néha kölcsönösen komolytalanba vett előjáték finanszírozó és kedvezményezett között; jobb esetekben - miért ne lennénk már egyszer mi is ilyenek - a hatástanulmány invitál a komoly érvek ütköztetéséhez. Egyelőre semmi ilyesmi nem található a www.ligetbudapest.org oldalon.

Vegyük például a turistaforgalmat. 2012-ben 2,7 millió külföldi fordult meg budapesti kereskedelmi szálláshelyen (ahol 6,5 millió éjszakát töltöttek). Ha helyes a muzeológusok által becsült 1,1 milliós szám, akkor a külföldi vendégek több mint 40 százaléka betért legalább egy múzeumba. Bizonyára a többi 60 számára is imponál a város kulturális kínálata. Mégis, milyen számok lebegnek a projekt álmodói szeme előtt a bukolikus háttérből kiemelkedő új épületek és a kecsegtető új tartalmak hatására?

Vagy nézzük a múzeumok látogatottságát. Ambicionálja-e a program a csökkenés megállítását? Láttuk, hogy 2008-2012 között eltűnt félmillió látogató. A rendszerváltás utáni csúcson, 2005-ben a főváros múzeumai még 5,1 millió látogatót regisztráltak. Egyúttal azonban a magyar múzeumok nagy lépéseket tettek, hogy ne fájjon a szívünk, ha egy nyugat-európai múzeum szolgáltatásaival szembesülünk. Az elmúlt évek uniós támogatásai ezen a területen a közönségbarát közösségi múzeumok megvalósítását célozták. A csökkenő látogatószámmal egy intenzívebb tartalmi fejlesztés áll szemben, a kevesebb látogató több szolgáltatást kap. (A regisztrált múzeumok száma az 1990-es 754-ről 2012-ben 672-re csökkent.) Vajon a 150, illetve 75 milliárdból mekkora rész milyen tartalmi, szakmai fejlesztést szolgál? (Beleértve a gyűjteményfejlesztést.) Mi a program muzeológiai víziója?

Álljunk meg egy percre

Mondják, amúgy sem lesz rá forrás. Akik annak idején azt jósolták, hogy a Kárpátok géniuszának sem lesz pénze a bukaresti városátalakítási vágyai kiélésére, alábecsülték az önimádatban, a megalkuvásban és a tompa közönyben rejlő hatalmas erőt. A sukorói kaszinóálomban is a terv hagymázossága volt az igazi politikai hiba, nem pedig a telekcserés simli.

Mondják - röstellem előhozni az ezerszer rágott csontot -, a Guggenheim-múzeumhoz is bátorság kellett. Az - továbbá évtizedes, körültekintő rákészülés egy olyan helyen, ami a kényszerű struktúraváltás legmélyén is Spanyolország egyik leggazdagabb városa volt. (Bilbaóról beszélünk.)

Főkegyúri elhatározás esetén nincs helye kételynek, kekeckedésnek, ellenkezésnek. Isten ments - hát még örülni se tudunk ekkora kulturális juttatásnak? Örülünk, persze (innen indultunk ki), de kérdezni csak szabad. Nem érdemelné-e meg a város néhány más szeglete, hogy részesüljön a jóból? Nem hozna többet a városimázs konyhájára egy térben elosztott fejlesztés? Mi itt a gomb, és mi a kabát? Az ötpöttyös beépítési terv nélkül nincs Liget Budapest?

A szerző kultúrpolitikai szakértő, a Budapesti Kulturális Obszervatórium nevű civil szakértői műhely vezetője. (Korábbi interjúnkat vele lásd: "Nem demokratikus, nem átlátható", Magyar Narancs, 2013. december 19.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”