Vas Gábor: Bayer és az undor

  • Vas Gábor
  • 2024. február 1.

Publicisztika

A publicista írásaiban felbukkanó klasszikus antiszemita motívumok már Csurka István 1990-es évekbeli írásaiban megvoltak.

Bayer Zsolt köszönettel vette Ungváry Krisztián írását, mely feltárta a publicista nagyapjának nyilas, majd kommunista besúgó múltját. Mint írja, így szembenézhet az iszonyattal, amit a nagypapa tettei keltenek benne, tehát az ügy nyugvópontra jut majd, ahogy szokott. Ungváry sajnos csak annyit tudott bizonyítani, hogy Bayer átlagos magyar családból származik – akadt benne olyan alak a 20. században, akitől hányni kell még ma is. Írása így annak a tankönyvi példája, miért nem sikerült eddig soha megfogni azt, hogy Bayer éppen abban a folyamatban cselekvő személy, mely újra a nagyapjához hasonlók rémtetteihez vezethet. Ungváry Bayer antiszemitizmusára példaként említi, hogy Bayer foglalkozott a „Lauder Javne” iskolával és a „zsidó kárpótlás”-sal, és arra jut, hogy Bayerben öröklött sértettség dolgozik, amikor „zsidó témákhoz” nyúl, lehet, ez így is van. Átsiklik ugyanakkor azon, hogy

mindkét említett motívum klasszikus antiszemita, Csurka-toposz, vagyis Bayer, amikor ezeket használja, politikai kommunikációs stratégiát hajt végre: tábort nevel, örökösként lép fel.

Ungvárynak igaza van abban, hogy ép lelkű ember képtelen volna erre.

A rendszerváltás óta létező Lauder Javne Iskola 1996-ban kapott új épületet; ebben az évben Csurka háromszor írt az iskoláról (a következő évben még egyszer külön a névadó Ronald S. Lauderről), mindig azonos kontextusban: egy általa elképzelt és soha meg nem valósult magyarországi zsidó betelepülés és hatalomátvétel centrumába helyezte az intézményt. 1996 áprilisában azt állította, hogy a szovjet csapatok kivonulását követően „százezer” „volt szovjet állampolgár” maradt Magyarországon, ám ez a szám „a valódi nemzetiségi összetételt nem mutatja ki”, köztük „lehetnek olyan személyek, akik majd a Lauder-iskolába íratják a gyermeküket”. Másik írásában az SZDSZ, a Hit Gyülekezete és általában a „liberálisok” privilégiumait, a kereszténység elnyomását, és az iskola új épületét együttesen egy nemzetközi „bazár-állam” felépítése csírájának látta.

Májusban Jean-Marie Le Pen Nemzeti Frontjánál vendégeskedve elmélkedett azon, hogy Franciaországot megváltoztatja a bevándorlás. Ezt kötötte össze az erdélyi magyarságot Ceausescu alatt sújtó betelepítési politikával, mely a magyarok elnyomásához és etnikai konfliktusokhoz vezetett (pl. Gheorghe Funar 1992–2004 közötti kolozsvári polgármester, időközben a Román Nemzeti Egység Párt elnöke, majd a Nagy-Románia Párt főtitkára sorozatos magyaellenes megnyilvánulásai), és mindezt Soros Györggyel, Demján Sándorral, a Lauder-iskolával. Az intézmény itt már nyíltan a magyarság feletti zsidó hatalomátvétel szimbólumaként jelenik meg: Budapesten „a leggazdagabb iskolát Lauder tartja fenn a zsidó fiatalok számára, hogy ott képezzék a jövő magyar vezetőrétegét” (…) a „gyerekek nemsokára végezni fognak. Tíz év és Funar-magyarok válnak belőlük, akiknek nem érték a magyar kultúra.” Lauder maga is előkerült, a médiatörvény és a frekvenciapályázaton vereséget szenvedő Írisz Tv egyik tulajdonosaként, tablóra illesztve cégtársával, Mark Palmer volt amerikai nagykövettel, illetve a csatorna vezetőjének szánt Baló Györggyel, a Bilderberg-csoporttal, Szamuely Tiborral, Kun Bélával, Aczél Györggyel, Tamás Gáspár Miklóssal, Pető Ivánnal, Haraszti Miklóssal, Bauer Tamással, Orbán Viktorral, „Rákosi-Rosenfeld Mátyással”.

A „világuralmat birtokló zsidó” arcának versenyét Csurkánál is Soros György nyerte, mindenkit fényévekkel megelőzve, így Lauder is eltűnt a csurkai beszédből, a „világállam” belföldi zsidó szövetségeseinek képe pedig helyzetről helyzetre aktualizálódott. 1996-ra végül az is kiderült, hogy Antall József is zsidó volt – nagyszülői szinten. Amikor kritizálták az „apákésfiúkozás” miatt, rendre úgy védekezett, mint a Fidesz (vagy fordítva): „Sohasem az elkövetők faji tulajdonságait, származását firtatjuk, hanem a tettet, s ha van, a bűnt.” A „zsidó kárpótlás”-nak külön „tanulmányt” szentelt 1994-ben, azt állította, hogy ebből fogják finanszírozni a zsidó betelepülést.

Bayer tehát nagyapjától függetlenül, saját jogán undorító, mert Csurka nyelvének, motívumainak használatával magához és a Fideszhez csábította a Csurka-tábort, politikai és anyagi hasznot realizálva az újjáéledt fajvédő, máskor egyenesen nyilas propagandából.

Az iszonyatot azonban Ungváry és mi sem kerülhetjük el. Vagy most nézünk szembe vele, ha elolvassuk Csurkát, hogy értsük, miről beszél, mire utal Bayer, a Fidesz, az egykori Jobbik, a Mi Hazánk, vagy akkor fogunk undorodni, amikor meg- és belátjuk, hogy mihez asszisztáltunk. (Finta Imre csendőr századost egyébként, aki – mint Ungváry kikutatta – hüvelyi motozásra utasította Bayer nagyapját, Csurka 1997-ben külön „tanulmányban” méltatta, mentegette: „…daliás csendőrtiszt volt, akit kedveltek a zsidó dámák és a keresztény lányok, akinek a csendőrtiszti foglalkozás a legnagyobb társadalmi megbecsülést is jelentette, hiszen ilyen tiszt csak képzett, becsületes, keménykötésű ember lehetett”. Ehhez az akkor magát még „liberálisnak”, „polgárinak” mutató Bayernek és Fidesznek semmi köze nem lehetett – csak hát, kicsi ez a magyar világ, vagy, hogy Bayert idézzem: „tényleg összenő, ami összetartozik”.)

A Csurka Istvántól idézett szövegek forrása: Csurka István: Minden, ami van. Budapest, Püski, 1998.

A szerző újságíró.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.