Várhegyi Éva

Csak pénz legyen!

Hogyan tértünk vissza a központosított tervgazdasághoz?  

Publicisztika

„Az inflációt a kormány visszaszorította, így ráfordulhat 2024-es fő feladatára, azaz a gazdasági növekedés helyreállítására” – nyilatkozta az év elejétől nemzetgazdasági miniszterré előléptetett Nagy Márton.

Az államháztartás egyensúlyáért felelős pénzügyminiszter, akinek jóformán már csak a könyvelő szerepe maradt meg, szépen beállt a sorba. „Az idei év a gazdasági növekedés erősítésének az éve, a költségvetés helyzete továbbra is stabil” – hangoztatta januárban már Varga Mihály is, holott ehhez fel kellett adnia a 3 százalék alá belőtt hiánycélt. És bár hozzátette, hogy „a kormány legfontosabb célja a hiány és az államadósság további csökkentése”, megnyugtatott minket, hogy „jó pályán vagyunk”.

A pénzügyminiszter leléptetése

A kibővített hatáskörű Nemzetgazdasági Minisztérium vezetése mellett a megújult Gazdasági Kabinet elnökévé is előléptetett Nagy Márton teljhatalmat kapott a tágan értelmezett gazdaság kérdéseiben. Az általa vezetett testület 66 nevesített területen rendelkezik ügydöntő jogkörrel, közte az adópo­litika, a vidékfejlesztés, az államháztartás, az állami vagyonnal való gazdálkodás, a bel- és külgazdaság, a pénzügyi szolgáltatások, a foglalkoztatás-, a nyugdíj- és a lakáspolitika, sőt még a tudománypolitika is. És hogy megkerülhetetlen legyen, ügydöntő jogkörrel rendelkezik bármely olyan előterjesztésben, amely állami támogatással megvalósuló építési beruházásra tesz javaslatot, valamint „bármely olyan előterjesztés és jelentés kapcsán, amely napirendre felvételét a Gazdasági Kabinet elnöke kéri” (lásd: Magyar Közlöny, 2023. december 5.). A belső adottságokhoz és az európai kilátásokhoz mérten is túlméretezett 4 százalékos növekedési cél eléréséhez már csak a jegybanki vezetők ellenállását kell legyűrni, akik mára felismerték, hogy a növekedés erőltetése veszélyezteti az ország külső és belső egyensúlyát. De Nagy Márton már fejlesztési miniszterként is elszívta a levegőt az árstabilitást megcélzó jegybanki politikától, amikor „sapkákat” húzatott árakra és kamatokra.

Mintha csak a központosított tervgazdasághoz tértünk volna vissza, amelyben a mindenható Tervhivatal a pártállami akarat megtestesítőjeként dirigálta az élet csaknem minden területét. Működtek akkor is a különböző szakterületek irányítására elkülönült minisztériumok, és a Magyar Nemzeti Bank is önálló szervezet volt, ám ténykedésük kereteit a központi gazdaságpolitika irányítójaként a Tervhivatal jelölte ki – persze a pártközpont által meghatározott politikai célokhoz illeszkedően.

A pártvezér-miniszterelnök akaratát közvetítő Nagy gazdasági hatalmával élve most bármely miniszter ténykedését korlátozhatja. Befolyását még a régi rendhez képest is megnöveli az a furcsaság, hogy a Gazdasági Kabinetből kikerült a pénzügyminiszter. Őt a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport élére száműzték, és csak akkor akadékoskodhat, ha valamely előterjesztést államháztartási szempontból nem megfelelően készítettek elő. Ismerve az egykor hasonló funkcióra létesített Költségvetési Tanács mai ténykedését, sok vizet feltehetően ő sem zavar majd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.