Villalakó

  • 2002. november 28.

Publicisztika

A múlt szombaton, miután egy Stohl Buci nevű ittas járművezető minden kedves nézőt, aki sms-ével nem támogatta az RTL Klub jótékonysági akcióját, elküldött az anyjába, Verebes István egy hétre beköltözött a Való Világ lakói közé.

A múlt szombaton, miután egy Stohl Buci nevű ittas járművezető minden kedves nézőt, aki sms-ével nem támogatta az RTL Klub jótékonysági akcióját, elküldött az anyjába, Verebes István egy hétre beköltözött a Való Világ lakói közé.

Nincs ebben semmi meglepő. Verebes legalább annyira közismert, mint a villa eddigi vendégei, Maya Gold, a pornószínésznő, Dopeman, a popsztár, és Anettka, a Vidám Színpad megmentője. A humor nagyágyújának becsalogatása a valóságshow-ba logikus szerkesztői döntés, eddig basztunk, énekeltünk, megdöbbentünk, most akkor röhögjünk. Verebes után pedig jöhet a kétfejű borjú. Azzal majd spórolunk.

Igen ám, de Verebesen nem röhögünk. Ugyanis a Való Világ szerinte nem vicc, hanem a legizgalmasabb és a legdrámaibb műsor mostanában. Azt mondja, őt komolyan megérintette a szereplők kiszolgáltatottsága, egymásra utaltsága, és puszta kíváncsiságból vállalkozott erre a feladatra. Isten ments, dehogy a pénzért!

És különben is, elege van már abból az értelmiségi nyavalygásból, ami a műsort kíséri.

De mégis, mit jelent az értelmiségi nyavalygás?

Gondoljunk talán arra a kockás inges, tarisznyás szegényházira, akinek még egy rendes, tizenöt dekás aranymedálra sem telik, és akit eddig csak Havas Henrik emlegetett előszeretettel, amikor tahóságon kapták? A nyavalygás az lenne, amikor ez az utolsó lúzer ugatni kezd, hogy a valóságshow nem más, mint a televíziózás legalja, egy játéknak nevezett szarhalom, ahol a szabályokat csak annak a néhány szerencsétlennek kell betartani, aki önként és dalolva adja hozzá az arcát, de azoknak, akik a műsort készítik, nem?

De nem csak ez. Az értelmiségi nyavalygás sokkal több, mint varázsige. Olyan kifejezés, amivel az összes gazemberséget legitimálni lehet. A kritika csak akkor kritika, a vélemény csak akkor vélemény, ha pozitív. Ha nem, akkor értelmiségi nyavalygás.

Verebes sohasem nyavalygott. Akkor sem, amikor pár héttel ezelőtt a Heti Hetesben éppen a valóságshow-témával kapcsolatban hisztizett, hogy nem akar csupasz férfiseggeket nézni főműsoridőben. Nem volt az nyavalygás, csupán egy vélemény, ami időközben kicsit megváltozott. Tegyük hozzá: "természetesen", hiszen Verebes nemcsak elegáns, okos és szellemes, hanem provokatív is. És nem csak a nyavalygókkal szemben. Ahelyett, hogy nagyon vicces dolgokat mondana a villalakóknak, Ady-versekre tanítja őket. Más szóval: népművel. Meghozzá egy kereskedelmi televízióban.

Ez aztán a függetlenség.

Ahogy Verebesnek, nekünk is meggyőződésünk, ott a helye a villában. És még tanulhat is a Való Világ szereplőitől. ´k heten talán tudják, hogy csak negyedórára lehetnek sztárok. Verebes viszont el sem tudja képzelni, hogy már ő is valahol a tizennegyedik perc környékén jár.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.