Vissza a hetedikbe

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. szeptember 7.

Publicisztika

A „magyar termékként” életünkbe betolakodó jobboldali tömegkultúra valóban nem több annál, mint amit a falusi kocsmai lét kínálni tud a közmunka számkivetettjeinek.

Napok óta lázban tartja a műveltebb köznépet a hetedikes irodalomtankönyv, pontosabban annak néhány különös bekezdése. Aki nem hallott volna még róla, íme néhány szemelvény az inkriminált részből: hamburgert eszünk, Coca-Colát iszunk és Disneylandbe járunk, Nike cipőt hordunk, a CNN katasztrófatudósításait nézzük, s ha hazaérünk a plázából, microsoftos játékokkal butítjuk önmagunkat stb.; mindez az eléggé el nem ítélhető nyugatimádat része – állapítja meg lakonikusan a szerző.

Mi baj ezzel a felsorolással? Elvégre szeretem-e én a hamburgert? Nem. Iszom-e kólát? Nem. Sose jártam Disneylandben, nem volt Nike-m, talán csak egyszer, véletlenül. Viszont a CNN-t naponta nézem, bár az Arte hírösszefoglalóit és elemzéseit – például a kitűnő geopolitikai sorozatot, a Le Dessous des cartes / Mit offenen Karten – sokkal, sokkal jobban szeretem és becsülöm. Microsoft? Hát igen, ezt a cikket is egy Word nevű „microsoftos játék” segítségével pötyögöm.

A felsorolással semmi baj nem lenne, ha arról szólna, amiről vegyes érzéseim is a nyugati tömegkultúrát illetően. De nem erről szól, hanem a mai magyar valóságról, amelyben egy tudatos oktatási koncepció egy másik tömegkultúrát ajánl az embereknek. A hamburger és kóla helyett „magyar terméket”, például az adómentesen főzött pálinkát, CNN helyett köztévét, s hogy ki ne hagyjuk a lényeget: mindenekelőtt Wass Albertet, Nyirő Józsefet, Makoveczet, Jókai Annát, Kárpátiát – szóval a nacionalista kispolgárság oltárán gyülemlő legförtelmesebb giccseket.

false

Egyébként az, amit amerikai tömegkultúraként tartunk számon, attól, amit imént felsorolt magyar variánsai megjelenítenek, alig különbözik, de ez az „alig” mégiscsak nagyon sok. Egyrészt súlypontjában nem a nacionalista izoláltság áll, másrészt igen hatékonyan integrálja a nagyon műveletlen és a művelt rétegek egy részének tagjait. A „magyar termékként” életünkbe betolakodó jobboldali tömegkultúra viszont valóban nem több annál, mint amit a falusi kocsmai lét kínálni tud a közmunka számkivetettjeinek.

Az amerikai tömegkultúrával szemben egykor létrejött ellenkultúra megőrizte gyűlölt elődjének alternatív lényegét: soha nem törekedett teljességre, de kiszolgált mindenkit, aki olcsó, könnyen fogyasztható kultúrtermékekre vágyott. Olyanokra, amilyeneket a társadalmi alsóbb rétegek megengedhettek maguknak, illetve befogadni voltak képesek. Ez nagyon különbözött attól, mint amit a kádári–aczéli Magyarország saját polgárainak kínált: azaz attól a megfizethető magas kultúrától, amely tényleg az elit kényes ízléséhez igazodott, ugyanakkor a többség számára sokszor értelmezhetetlen maradt. A mai hetedikes tankönyv fideszes szellemisége nem ezt akarja visszahozni, nem a magas kultúrát kínálja az „amerikai típusú” tömegkultúra alternatívája helyett, hanem mondjuk a 70-es évek Romániájának nemzeti giccsét. Ez is jól mutatja, hogy Orbánéknak nem Aczél „kommunizmusával” volt és maradt mindmáig bajuk, hanem annak „liberalizmusával”.

A mai magyar kormány letett az asztalra egy vadonatúj kultúrkoncepciót; koherens, egyértelmű, ám az effajta politika már a 20. században sem volt kívánatos, sőt kifejezetten katasztrofálisnak bizonyult. Vele szemben a demokratikus pártoknak kell és lehet is újfajta koncepciót kidolgozni, ugyanakkor a civil szférának is van dolga ezzel: ha nem teremt és nem állít olyan tömegkulturális igényű ellenkultúrát mindezzel szembe, mint amilyet még a Kádár-korszak is tolerálni volt kénytelen (popzene, musical, lektűr stb.), akkor a politikai szándékok dacára megmarad irányadónak az a nacionalista giccshalmaz, aminél többre a mai magyar jobboldalnak láthatóan nem futja.

A szerző a DK külpolitikai kabinetvezetője.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.