László Csaba

Vissza a startvonalra

Mit veszít Magyarország, ha kimarad az uniós mentőcsomagból?

Publicisztika

Gyerekkorunkban mindannyian játszottuk a Ki nevet a végén? című játékot. A vicces együttlét drámai fordulata, amikor pár lépéssel a célba érés előtt egyszer csak kiütnek minket, és irány vissza a startvonalra. Ilyenkor a kicsiknél bizony gyakran eltörik a mécses. Sírásba fullad a vidám családi szórakozás.

Ha sírva talán nem is kell fakadnunk, mindenképpen tanulságos, hogy 2010 után az eladósodottságunk a GDP körülbelül 80 százalékáról tavaly 65 körülire csökkent, és az idén az eredeti tervek szerint már közel lettünk volna a 60 százalékos szinthez. (Zárójelben jegyzem meg, hogy a magánnyugdíjpénztárak felszámolása miatt eközben a magyar állam a GDP nagyjából 25 százalékának megfelelő extra nyugdíjadósságot halmozott fel az egykori magánnyugdíjpénztár-tagokkal szemben.) A járvány és a folyományaként ránk tört gazdasági visszaesés miatt a pénzügyminiszter múlt heti becslése szerint (lásd november 15-i interjúját a Világgazdaságban) az idén 78–80 százalékra nő majd az államadósság/GDP arány. Tíz év után visszakerültünk a rajtvonalra. Szerencsére a mai alacsony kamatok világában rövid távon ez most kisebb kockázatot jelent, de mégiscsak tíz év adósságcsökkenése enyészett el egyetlen rossz év alatt.

Ennek fényében érdemes elgondolkodni, hogy az EU-s mentőcsomaggal szemben meghirdetett magyar és lengyel vétó következményeképpen milyen hatásokkal kell számolnunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."