Uitz Renáta

Zavar a gépezetben

Mi lesz a bíróságokkal Lengyelországban?

Publicisztika

Bírósági reform alakjában kapna az alkotmányos jogállam e napokban újabb pofont Lengyelországban. Bár július 24-én, hétfő reggel Andrzej Duda köztársasági elnök váratlanul megvétózta a kormány terveinek megfelelően elfogadott törvényeket, ez nem von le a próbálkozás értékéből, csupán azt jelzi, hogy a lengyel államfő – magyar kollégájával ellentétben – ellenzéki tüntetések és komoly európai politikai tiltakozás esetén hajlandó ellenállni a kormány nyers erejének.

A történet alapvonalai ismertek és ismerősek: 2015 óta a lengyel kormány olyan közjogi átalakításon szorgoskodik, amelynek célja a hatalomgyakorlás alkotmányos korlátainak lebontása. A fejlesztés és a megvalósítás során a lengyel kormány eddig számos esetben a 2010 óta tökéletesedő magyar közjogi receptet követte. A hozzávalók között szerepel az Alkotmánybíróság kiiktatása, a bíróságokra és az ügyészségre is kiterjedő igazságszolgáltatási átalakítás, alapos médiareform, valamint egy finom rendészeti és titkosszolgálati reform. Mindehhez Lengyelországban nem volt szükség alkotmányozásra, mivel a politikai hatalomátvételhez szükséges részletszabályok nem az alkotmányban, hanem a parlamenti többség által könnyedén módosítható törvényekben lapulnak. Ha lesz alkotmányozás, az leginkább szimbolikus jelentőséggel bír majd, de erre még visszatérünk.

 

Lépésről lépésre

Akár nálunk, a lengyel közjogi átalakítás első, leglátványosabb áldozata az Alkotmánybíróság (AB) volt. (Erről lásd cikkünket: Rájár a rúd, Magyar Narancs, 2016. március 31.) Pár, a bírák kinevezését és az AB elnökének kiválasztását érintő ravasz húzás eredményeképp a lengyel AB kormányhű többséggel zakatol. A testület átfazonírozásának meg is lett az azonnal élvezhető gyümölcse. Idén tavasszal a köztársasági elnök indítványa nyomán az alkotmánybírák átengedték a gyülekezési szabadság számos olyan korlátozását, amely megnehezíti, hogy az ellenzék közterületen demonstrálva adjon hangot nemtetszésének.

E sikertörténeten felbuzdulva a lengyel kormány idén tavasszal először az igazságügyi miniszter közvetlen irányítása alá helyezte az ügyészséget, majd hozzáfogott a teljes bírói rendszer átalakításához. Az igazságszolgáltatási rendszer feletti teljes politikai hatalomátvétel több lépésben, unalmas részletszabályok megváltoztatásán át történik. A lengyel ombudsman és a jogvédő szervezetek már március óta próbálják felhívni a figyelmet a törvényjavaslatok formájában közelgő pusztításra, eddig azonban nem jártak sikerrel.

Az egyik frissen megvétózott törvény szerint a bírói önigazgatásért (így a bírák kinevezéséért, fegyelmi ügyeiért és végső soron a bíróságok működéséért) felelős 25 tagú igazságszolgáltatási tanács többségét adó 15 bírót a jövőben nem a bíróságok választják, hanem a parlament maga. Ezzel a technikai manőverrel a parlamenti többség könnyedén átveszi az irányítást a bíróságok működése felett. E módosítást érdemes annak fényében értékelni, hogy a lengyel alkotmány szerint a tanács maradék 10 tagja közt ott ül az igazságügyi miniszter, 4 képviselő, 2 szenátor és 1, a köztársasági elnök által kiválasztott személy. A maradék két bíró is olyan bírósági vezető, akik kinevezése az átalakítás után politikai döntés eredménye lesz.

Alkotmányos jogállamban kisebb zavart kellene jelentsen, hogy a tanács jelenleg hivatalban lévő tagjainak mandátuma az alkotmány szerint négy évre szól. Ez azonban a lengyel törvényhozást nem tartotta vissza, hisz arra minimális az esély, hogy ez a részlet fennakadjon a korábban már gondosan átalakított AB szűrőjén. És bár a strasbourgi bíróság következetes gyakorlata szerint a bíróságok ilyen mértékű politikai kontrollja garantáltan egyezménysértőnek minősül majd, valószínűtlen, hogy ettől a tudástól a lengyel kormány változtatna tervein.

A másik megvétózott törvény szerint a lengyel Legfelsőbb Bíróság sem úszta volna meg szárazon. A szervezeti átalakításhoz a törvényhozó szükségesnek találta az összes (!) felsőbíró azonnali, egyidejű felmentését. Arról, hogy közülük kik maradhatnak szolgálatban a megújuló Legfelsőbb Bíróságon, egy személyben maga az igazságügyi miniszter döntött volna. Nem csoda, ha a Legfelsőbb Bíróság még hivatalban lévő elnöke az új intézményre a Legfelsőbb Igazságügyi Minisztérium elnevezést tartotta helyt­állónak.

A technikai részleteknél csak az igazságszolgáltatási reform kormányzati indoklása érdekesebb. Eszerint a lengyel bírói kar túlzottan is önjáró, zárt rendszerben működött, a bíróságok lassan dolgoztak, és állítólag a korrupció is felütötte a fejét. A lengyel kormány célja, hogy visszaállítsa a nemzet demokratikus ellenőrzését az elszabadult bírói hatalmi ág felett: túlzásba lett ugyanis hajszolva a hatalmi ágak elválasztása. Egy másik gondolatmenet szerint a bírói kar kommunista zárvány, és eljött a tisztújítás ideje.

Ha a bírói rendszer (illetve bármilyen más állami alrendszer vagy szervezet) korrupt, az valóban komoly alkotmányos probléma. A megoldás azonban biztosan nem az, hogy a kormánytöbbség a saját politikai irányítása alá vonja a bíróságokat, majd a megüresített helyeket megbízható emberei között politikai vagy baráti szívességek formájában osztja szét. A bírói hatalmi ág nem véletlenül önjáróbb a törvényhozó vagy a végrehajtó hatalomnál. A bíró­ságok függetlensége és pártatlansága a jogállamiság alapvető intézményes garanciája – többek között azt hivatott biztosítani, hogy senki se legyen bíró a saját ügyében, illetve, hogy minden peres ügyben annak természetes (és nem baráti alapon kiválasztott) bírája döntsön. Ezeket az ötleteket már a régi rómaiak is elég jónak tartották ahhoz, hogy bíróságaikat ily módon működ­tessék, a modern alkotmányos jogállamok pedig számos rossz tapasztalat nyomán vették fel őket a lényegesebb alapelvek közé. A bírák szakmai szempontok szerinti kiválasztása, életre szóló kinevezése és körültekin­tően szabályozott szakmai előmenetele mind a bíróságok függetlenségének garanciái. A bírósági önigazgatás célja, és nem mellékhatása, hogy a bíróságok működtetéséből kiiktassa a mindenkori politikai többség közvetlen irányítását.

Mindezek ismeretében persze könnyű kitalálni, miért is volt olyan fontos a lengyel kormánynak a bíróságok feletti hatalomátvétel. Amíg a bírák függetlenül és pártatlanul, az alkotmányosság és a jogállamiság elveitől vezérelve (vagyis bíróként viselkedve) alkalmazzák a jogszabályokat, addig nem lehet teljes az államszervezet feletti kontroll. A siker csak akkor biztos, ha megbízható emberek döntenek arról, mikor is volt jogszerű egy tüntetés betiltása, egy jogvédő elítélése vagy egy jó barát felmentése. És persze a választási eredményeket is jótékonyan befolyásolja, ha baráti bíróságok döntenek az ellenzék választási kifogásainak sorsáról.

 

Mi jön ezután?

Jó eséllyel egy elsöprő kampány az új világrend alkotmányos bebetonozására. A jelenlegi lengyel kormánynak nincsen alkotmányozást garantáló parlamenti többsége. Duda államfő azonban idén májusban megemlítette, hogy a lengyel szabadság 100. évfordulóján, 2017. november 11-én szeretné megszavaztatni a népet egy új alkotmány szükségességéről. Az új alkotmány mint populista-forradalmi gesztus tartalma egyelőre ködös, de az elnök erősebb hatáskört szeretne magának. Ha a nép nyomására a kormány jónak látja, az 1918-as lengyel Kis Alkotmány centenáriumán meg is születhet a nagy mű, amely jó eséllyel nem lesz terhes mindenféle politikai kompromisszumokkal, mint a jelenlegi lengyel alaptörvény (ezen vagy egy évtizedig vitatkoztak mindenféle politikai erők). Különösen dicséretes, hogy ezt a hős tettet épp a Legfelsőbb Bíróság romjain készül keresztülvinni a jelen­legi lengyel kormány. A lengyel Legfelsőbb Bíróság ugyanis az első lengyel alkotmányos intézmény volt, megszületése egy évvel megelőzi a független Lengyelországét.

Valamivel sürgetőbb kérdés, hogy mi jön ezután Európában. Az alkotmányos jogállam felszámolására kidolgozott magyar recept egyik fontos eleme eddig az volt, hogy fülkeforradalom ide, alkotmányos identitás oda, a magyar kormány hellyel-közzel, duzzogva és késlekedve, de eleget tett az európai alkotmányos szereplők ajánlásainak, és jobbára végrehajtotta az európai bíróságok ítéleteit. A lengyel megoldás most azt teszteli, meddig lehet az európai alkotmányos és politikai kereteket büntetlenül feszegetni.

A végső csapás a tagsági jogosítványok korlátozása, végső esetben pedig a tagállam kizárása az unióból a híres-hírhedt 7. cikk szerint. Ennek politikai realitását jól mutatja, hogy az eljárást a népnyelv az EU atombombájának becézi. Helyette – és jórészt a magyar közjogi ellenforradalom hatására – az Európai Bizottság olyan eljárást vezetett be, amelynek egyetlen célja, hogy párbeszédes formában figyelmeztesse a tilosban járó tagállamokat a jogállamiság rendszerszintű megsértésére. Ha a bizottság nem jár sikerrel, a tagállam egy lépéssel közelebb kerül a 7. cikk szerinti eljárások elindításához. Ez utóbbi a tagállamok egyhangú döntését követeli meg.

A lengyel AB szervezeti és személyi átalakítását 2016-ban az Európai Bizottság többször is aggályosnak találta, amire Varsó rendre csak annyit válaszolt: semmin nem módosít. És lám, az élet az unióban csordogált tovább. A lengyel kormánypárt ezt nemcsak azért engedheti meg magának, mert biztos a parlamenti többsége, hanem azért is, mert minden olyan uniós fegyelmezési eljárásban, amelyben a tagállamok egyhangú egyetértése szükséges a döntéshozatalhoz, biztosan számíthat legalább egy másként gondolkodó kartárs támogatására. Ha pedig egy tagállam is kihátrál, oda az egyhangúság. Ezért fontos tehát, hogy a magyar miniszterelnök idejekorán támogatásáról biztosította lengyel kollégáit az európai támadásokkal szemben.

A bizottság tavaszi hallgatását ismerve az EU tisztviselőinek, köztük Donald Tusknak, a tanács elnökének erőteljes felháborodása és a 7. cikk egyértelmű kilátásba helyezése most váratlan fordulat volt. Arról a Donald Tuskról beszélünk, aki a most ellenzéki Polgári Platform (PO) miniszterelnöke volt 2007 és 2014 között, s akinek az újraválasztását 2017-ben a magyar kormány, mint az EPP európai parlamenti frakciójának jóravaló tagja, a lengyel kormány rosszallása ellenére is támogatta.

Hogy Duda elnök vétója csak lelassítja-e a lengyel közjogi folyamatokat, vagy valóban megakadályozza a lengyel bíróságok feletti politikai hatalomátvételt, az európai alkotmányosság fontos próbatétele. Az alkotmány szerint az elnöki vétót a szavazáskor jelen lévő képviselők 3/5-e húzhatja keresztül, s a kormánypártnak nincs ekkora parlamenti többsége. A va­­lódi kérdés az, hogy megpróbálja-e a lengyel kormány a bírósági reform számára kedves elemeit újracsomagolni, és ha igen, az újratervezett változat kiállja-e az európai alkotmányos próbát.

 

*

Az eset eddigi tanulságai biztatóak, de nyugalomra semmi ok. A mostani robusztus uniós fellépés ellenére hosszabb távon, kevésbé kirívó esetekben, az EU nem tudja és – amennyire a lengyel példából érzékelhető – nem is fogja menteni a tagállamokat saját demokratikusan választott képviselőik és kormányuk ámokfutásától. Ennek csak a tagállamok népe vethet véget. Már ha akar. Ebben fontos szerephez jutnak a tüntetni hajlandó polgárok és a civil szervezetek. A valódi sikerhez azonban elengedhetetlen egy olyan ellenzék, amely képes demokratikus választásokon legyőzni a hatalmon lévő politikai erőket. Ezt pedig akkor és addig lehet megtenni, amíg előre látható (ha nem is feltétlenül tisztességes) szabályok szerint rendeznek választásokat.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”