Megint a pedagógusokat szívatja a kormány: újabb rémes tanév vár a tanárokra és a diákokra

  • Gera Márton
  • 2017. augusztus 22.

Publicisztika

Közben a legfiatalabb generáció életét is megkeserítik.

Augusztus vége van, jövő hét végén már a suliban ülnek a diákok, és kezdődik minden elölről. Az iskolák nagy részében persze a tanárok már most is bent vannak, tanmenetet írnak, óravázlatokat készítenek, adminisztrálnak, és ha csupán a kormányzati megnyilatkozásokat hallgatnák, azt hihetnék, nekik van a legjobb dolguk a világon, lassan már túl sokat is tesz értük a kormány. Van persze a valóság, ami azért naponta szembejön, és olyan messze van a kormányzati megnyilatkozásoktól, mint az ország attól, hogy végre versenyképes oktatási rendszere legyen.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI/Balázs Attila

Ha csak a legutóbbi híreket nézzük, a sokszor hangoztatott, elvileg fokozatosan véghezvitt pedagógus-béremelésről megint kiderült, hogy nem egészen úgy vannak vele a dolgok, ahogy azt kommunikálják. Az idén szeptembertől esedékes, 3,5 százalékos emelést differenciáltan kapják meg a pedagógusok, vagyis az igazgatók dönthetik el, kinek mennyi jár majd. Hogy mindez milyen

feszültségeket okozhat még egy jól működő tantestületben is,

talán mondani sem kell. Míg korábban a minimálbérrel együtt változott a pedagógusok bére, ezt a gyakorlatot 2015-ben megszüntették, így mostanra maradt egy olyan vetítési alap, amelynek összege három éve nem változik. Ha így haladunk, hamarosan el is jutunk oda, hogy egy kezdő, egyetemről kilépő tanár kevesebbet fog keresni, mint egy szakmunkás. Erre persze lehet azt mondani, hogy a pedagógusokat soha nem fizették meg, ami igaz is, és amúgy sem azért megy valaki erre a pályára, mert ebből a fizetésből akar luxusjachtot venni. Még ez is igaz,

de az az üzenet azért nem járt a pedagógusdiploma mellé, hogy hülyének is fogunk nézni titeket, tanárok.

Minden héten el fogjuk mondani, milyen jó sorotok van, néha még utalgatunk is arra, hogy lehet, kicsit keveset dolgoztok. Azt senki nem mondta előre, hogy az oktatási államtitkár cinikusan odaveti majd, hogy jó az irány, ne is vitassátok.

Palkovics: Vitathatatlan, hogy jó irányt jelöltek ki az oktatásban

Kérdés? Nincs. Az oktatási rendszer lassan változik, de mára vitathatatlanná vált, hogy az az út, amelyet néhány éve kijelöltek, helyes irány volt – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen igazgatói kinevezéseket adott át Palkovics László és Solti Péter, a Klebelsberg Központ elnöke.

De ezek végül is csak apró dolgok az oktatás ilyen-olyan problémáihoz képest. Hiszen ez a tanév is pontosan ugyanolyan lesz, mint az eddigiek az elmúlt években. Mitől változna meg bármi is? Attól, hogy azt tolják a képünkbe, idén minden eddiginél több pénzt fordítanak a közoktatásra, vagy attól, hogy azzal szúrják ki a pedagógusok szemét, hogy januártól immár a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (Klik) Klebelsberg Központnak (KK) hívják, és centralizáció sincs, örüljetek, tanárkák!?

Valószínűleg

ugyanúgy nem lesz kréta és papírlap, ahogy eddig, majd megint beázik néhány intézmény,

a kisdiákok meg furcsa arccal mesélik otthon, hogy képzeld, anya, ma ismét az esőben tesiztünk, mert nincs rendes tornaterem. De ezek továbbra is csak a kisebb bajok, a szokásos dolgok, mivel mindig akad olyan elszánt tanár vagy szülő, aki krétát és lapot vesz az osztálynak, szabadsága alatt kifesti a termet, tetőt fed, kalapál, otthon nyomtat, és olyasféle dolgokat csinál, amik nálunknál boldogabb helyek iskoláiban fel sem merülnek.

Mindazonáltal az oktatási rendszernek van egy különös jellemzője: hogy igazából soha nem omlik össze. Jöhetnek Hoffmann Rózsák, Czunyinék, de még ezernyi Balog Zoltánt is az iskolákra lehet ereszteni, akkor is lesz tanár, aki reggel bemegy, s az egyre szűkebb lehetőségei között is megpróbál mindent, közben meg hallgatja a propagandát arról, hogy neki milyen jó dolga is van. Ez az egész rendszer csak azért nem omlott még erkölcstanostul és hazafias nevelésestül Orbánék fejére, mert vannak és mindig is lesznek pedagógusok, akik kitartanak, és csak azért nem húznak már el innen a fenébe, mert ők tényleg azért mentek erre a pályára, hogy gyerekeket taníthassanak.

Ez nyilván öröm, ám a tanár sem mindenható (dolgoztak is rajta az utóbbi években, hogy még véletlenül se legyen az), és megint indul egy tanév, amikor

több mint 100 ezer elsős diák kerül be egy olyan oktatási rendszerbe, ami rohad a szakmaiatlanságtól,

meg attól, hogy a kiötlője még mindig azt gondolja, valahol a 19. században vagyunk, és be kell törni azt a fránya kölyköt, ha kell, hazafias neveléssel, büntetéssel vagy éppen buktatással. Olyan iskolákba mennek be másfél hét múlva a diákok, amelyek fenntartójának kábé lövése sincs arról, milyen ma egy normális oktatási rendszer, amelyet lehet szeretni, ahol öröm tanulni, ahol a tanár, és nem Palkovics László, Parragh László meg Orbán Viktor dönt. Akiknek arról sem igazán van fogalmuk, milyen oktatási rendszert szeretnének, mert a koncepció még mindig csak annyi, hogy a suliban azt kell tanulni, gyerekek, amit mi mondunk, olyan emberekké kell válni, amilyenné mi akarunk formálni titeket. És ezt lehetőleg minél költséghatékonyabban kell keresztülverni, mert hát vannak fontosabb dolgok, mint az oktatás.

A szerencse az, hogy még mindig lehet tojni minderre.

Jön egy újabb tanév, amikor ismét a régi reflexek kerülnek előtérbe, megint össze lehet kacsintani a tanárral, ahogy az orbánizmus során már annyiszor, el lehet mondani a gyerekünknek, hogy ne foglalkozzon a hülyeségekkel, el ne higgye, mondjuk, hogy ő nem való gimnáziumba, mert az iparkamara elnöke ezt kitalálta. Így sem sokkal könnyebb, de trükkökkel, leleményesen túl lehet élni. El lehet érni, hogy a fiatal ne egy megnyomorított emberként jöjjön ki az iskolából hosszú évek múlva. Nem könnyű, mert a diákoknak így is ott kell ülniük hét, olykor nyolc órákat a padban, a pedagógusok meg elavult kerettantervekből tanítják őket, amit gyakran a hátuk közepére sem kívánnak.

Padokat pakol egy gondnok és segítője a tanévkezdés előtt egy debreceni iskolában

Padokat pakol egy gondnok és segítője a tanévkezdés előtt egy debreceni iskolában

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Egy rövidke ideig talán azt lehetett hinni: a tavalyi pedagógustiltakozások hatására majd hátrébb lép a kormány, meghúzza magát, mert hát mégiscsak pedagógusok tízezrei üzenték meg neki, hogy rossz az irány, de baromira. Mára mindenki számára egészen világos lehet, hogy

egyetlen lépést sem hátráltak, tök feleslegesen áltatja magát az, aki olyanokról beszél, hogy de hát Palkovics azért nem egy Czunyiné.

Nem húzták meg magukat, hanem továbbra is fullba' nyomják a hülyeségeket, mondják a magukét gimnáziumok bezáratásáról, iskolai lövészetről. Nem lesz jobb a helyzet: 2019-től kevesebben juthatnak be gimnáziumokba, mert jöhet a kötelező középiskolai felvételi, és ha nem áll el a tervezettől a kormány, a nyári szünet is rövidülhet, így nemsokára 38 fokban lehet majd tanulni a logaritmus függvényről a klimatizálatlan tantermekben. És lehetne folytatni, beszélni a szakképzés átalakításáról, a botrányos szakmai érettségikről, vagy az egyházi iskolák egyre jelentősebb térnyeréséről.

Hogy lesz-e az idei tanévben valami, ami olyan tiltakozást indíthat el az iskolákban és azokon kívül, mint amire 2016 elején volt példa, azt egyelőre lehetetlen megmondani. Lehet, hogy a tanárok és a diákok tűrnek továbbra is, nem szólnak, csak dolgoznak és próbálnak túlélni. De talán lesz egy mondat, egy kockásingezés, egy újabb tervezet, ami után megint nem fog számítani, ki mit tanít, ki melyik oldalon áll, ki kire szavazott, ki szeret buktatni és ki nem, csupán az lesz a fontos, hogy hagyjanak minket már tanítani. Úgy, ahogy mi akarunk.

Addig viszont maradnak a trükkök,

terjedhetnek az alternatívák, lehet beszélgetni a gyerekünkkel, szamizdatként terjeszteni a régi tankönyveket. A semminél ez is jobb.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.