„Besúgók és provokátorok”

  • Mikecz Dániel
  • 2016. február 17.

Liberális szemmel – Republikon

Ha tiltakozás szerveződik Magyarországon, akkor az utóbbi időben gyakran elhangzik a vád, hogy külföldi megbízás alapján idegen hatalmak ügynökei tüntetnek. Ez nem új jelenség.

Ha tiltakozás szerveződik Magyarországon, akkor az utóbbi időben gyakran elhangzik a vád, hogy külföldi megbízás alapján idegen hatalmak ügynökei tüntetnek. A Népszabadság információi szerint a miniszterelnök is kétségbe vonta, hogy „életszerű” volna a pedagógusok hirtelen jött aktivitása. A legismertebb „felbujtó” mégis Soros György, aki a pénzügyi háttérhatalom megtestesítője. A külső provokálás vádja hitelteleníti a tüntetőket, hiszen ebben az esetben nem az általa képviselni kívánt csoport vagy szélesebb társadalmi réteg érdekeinek őszinte képviselője, hanem idegenek szekértolója személyes előnyökért cserébe. A külső provokáció hangoztatása ugyanakkor azt a látszatot is erősíteni kívánja, hogy nem is rendelkezik az ügy valódi belső támogatással, a külső segítség nélkül nem lehetne „lázítani” a tömegeket. Mindez nem új jelenség, az ’56-os forradalom kapcsán is elhangzott az a gyanú a kommunisták részéről, hogy az események az idegen propaganda, a CIA és a Szabad Európa Rádió felbujtásának következményei.

A külső beavatkozás, provokálás vádja azért is él tovább mint kommunikációs fogás és őszinte meggyőződés, mert valóban van arra példa régiónk közelmúltbeli történetében, hogy külső segítséggel is sikerült megbuktatni egy kormányt. Ezek a színes forradalmak, amelyek közé a 2000-es jugoszláv, a 2003-as grúz és a 2004-es ukrán események tartoznak. Mindegyik „forradalom” tulajdonképpen választások utáni tüntetések sorozata volt, amelyeket közvetlenül a választási visszaélések váltottak ki. Ezeknek a tüntetéseknek a szervezésében fontos szerepet játszottak olyan civil szervezetek és diákmozgalmak, amelyek nyugati donorszervezetektől kaptak segítséget. A legismertebb a szerb Otpor! diákmozgalom, amelynek erőszakmentes stratégiája azóta tananyagként szolgál az emancipatórikus mozgalmak aktivistái számára. A „tananyagot” szó szerint kell érteni, az Otpor! ugyanis egy tehetős szerb üzletember segítségével kurzusokat tartott többek között magyar aktivistáknak is. Mindennek kapcsán természetesen nem kell összeesküvésre gondolni, hiszen ezek a szervezetek átlátható módon működnek, a tanfolyamokra bárki jelentkezhet. Ez a nemzetközi együttműködés azonban élteti a külső provokálással kapcsolatos meggyőződéseket.

Egy messzi-messzi galaxisban

Egy messzi-messzi galaxisban

 

További jelentősége van annak is, hogy a jelenlegi magyar politikai elit a rendszerváltás során maga is átélte, hogyan támogatták a nyugati országok és elsősorban az USA a hazai ellenzéki csoportokat. A legismertebb, hogy a Soros Alapítvány támogatta a Fideszt mint ifjúsági csoportot és egyénileg Orbán Viktort is. Nem csak visszatekintve, de már az akkori politikai diskurzusban is összeállt mindez tudatos stratégiaként. Ez a fellazítás politikája, amelynek lényege az ideológiai fellazulás, az értékpreferenciák, attitűdök megváltoztatása. Ez tulajdonképpen a puha hatalomként fordítható „soft power” használata, amelynek az egyik legfontosabb eszköze a korban a fogyasztói mentalitás és a nyugati kulturális javak, mint pl. a könnyűzene. Az USA kezdeményezőképességét és aktív szerepét Orbán Viktor is méltatóan ismerte el Mark Palmer egykori amerikai nagykövet halála kapcsán. Ahogy a miniszterelnök 2013-ban írta, „Mark aktív résztvevője volt azoknak a forradalmi éveknek, amelyekben demokratikus rendszerünk kialakult a diktatúra után. A szabadság iránti erős elkötelezettségével, az eseményekhez való aktív hozzáállásával a döntő pillanatokban, és azzal, hogy szorosan együttműködött az ellenzéki erőkkel, messze többet tett hivatalos feladatainál. Mark egyike volt azoknak, akik felismerték a változás lehetőségét a térségben.”

Külső segítség nélkül nehezebb helyzetben lehettek volna a magyar ellenzéki csoportok is a kommunista diktatúra alatt. Egy valódi demokratikus rendszerben azonban a kormányoknak nem kell tartaniuk a civil társadalmat átlátható módon támogató csoportoktól, hiszen ebben az esetben a rendszer legitimációja adott. Másrészről valódi társadalmi támogatottság nélkül nem lehetséges a mozgalomépítés.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.