Lehet-e konszenzus az oktatáspolitikában?

  • Reiner Roland
  • 2016. február 12.

Liberális szemmel – Republikon

Az oktatásról mindenkinek van tapasztalata és véleménye. De több szempontból is rossz politikai téma.

A keddi Köznevelési Kerekasztalt a résztvevők többsége előrelépésként könyvelte el: nemcsak a kormányhoz eleve lojálisnak tekinthető szereplők, de a mostani tüntetéshullámot kirobbantó iskola igazgatója vagy a második legnagyobb pedagógus-szakszervezet vezetője is. Nem mindenki elégedett ugyanakkor: a miskolci Herman Ottó iskola mellett aláírásukkal kiálló tanárok és szimpatizánsok további, a közoktatás egészét alapjaiban érintő változásokat sürgetnek, és a legtöbb tanárt képviselő Pedagógusok Szakszervezete is szükségesnek tartja a szombati demonstrációt. A szociális ágazat és az egészségügyi dolgozók után tehát rövid időn belül most egy újabb szakma jelzi elégedetlenségét. Az Orbán-kormány működését jól jellemzi, hogy ezek az ügyek egyaránt az Emberi Erőforrások Minisztériumához tartozó területek és olyan ágazatok, amelyek 2010 óta egyszer sem kaptak prioritást. Akárcsak a korábbi alkalmakkor, most is döntően két kérdés merül fel: lehet-e alapvető, strukturális változást kikényszeríteni az adott szférában, és van-e konszenzus ennek körvonalairól?

A Fidesz számára ugyanis alighanem az a fő kérdés – mint minden más esetben is –, hogy veszít-e valamit az ügyön: akár választót, akár politikai tőkét – például azáltal, hogy fogást és lendületet talál az ellenzék. Ebben az esetben ugyanis hajlandó és hajlamos engedményt tenni, mint ahogy tette az internetadó visszavonásakor. A felsőoktatási tüntetések esetén elegendő volt részengedményeket tennie, ám a hallgatók által eleinte követelt valódi reform elmaradt – helyette kancellárok és új rektorok érkeztek az egyetemekre, főiskolákra.

A rendszerszintű tiltakozások sikertelenségét legtöbbször a szolidaritáshiányra fogják a szervezők: úgy vélik, ha a hasonló helyzetben lévők kiállnának egymásért, akkor a kormány olyan erővel szembesülne, amiben nem lenne más alternatívája, mint a követelések teljesítése. A valódi probléma azonban sokszor a követelések megfogalmazásakor kezdődik. A Fidesz kormányzati stabilitásának nemcsak a kétoldali ellenzék megosztottsága (centrális erőtér) az alapja, legalább ilyen fontossággal bír, hogy a társadalmi megmozdulások nem válnak valódi politikai akciókká: a kormánypárt nem véletlenül köt minden ilyen demonstrációt és elégedetlenséget a baloldalhoz – ezzel egy lépéssel máris eltávolítja a politikától. Ráadásul a civilek, szakmai szervezetek ebben önkéntelenül is partnerek: depolitizálják saját ügyüket, és egyfajta politikán kívüli, nemzeti érdekre, konszenzusra építik stratégiájukat. A helyzet viszont az, hogy az oktatás vagy az egészségügy sosem volt ilyen ügy és nem is lehet – mindenki jó oktatást és egészségügyi ellátást szeretne, ennek tartalommal való feltöltése ugyanakkor már rögtön vitát generál. Gyakorlatilag egy pont van, ahol 2015–2016-ban konszenzus tudott kialakulni: mindkét szféra olyan szinten alulfinanszírozott, ami már tarthatatlan. Nem véletlen, hogy a Köznevelési Kerekasztal is döntően ilyen típusú, anyagi kérdésekkel foglalkozott, ahogy az sem, hogy a Klik elleni lázadás nem akkor történt, amikor a gyerekek hetekig-hónapokig nem kaptak tankönyvet.

Mi a véleménye az oktatás általános állapotáról? (ESS 2002-2012)

Mi a véleménye az oktatás általános állapotáról? (ESS 2002–2012)

 

A közoktatás megítélése ugyanis lényegében folyamatosan romlik: nem 2010-ben kezdődött, hanem jóval korábban: az European Social Survey rendszeres felmérése szerint 2004 óta folyamatosan többségben vannak azok, akik inkább elégedetlenek az oktatási rendszerrel. Ennek ellenére mégsem lett égető probléma az emberek számára: minden ilyen típusú felmérésben rendre megelőzte a munkahelyekkel, megélhetésekkel kapcsolatos nehézségek kérdése. Szakpolitikai szempontból pedig az egészségügy az a szféra, amiért a választók sokkal inkább aggódnak: az Eurobarometer 2015. őszi problématérképén az egészségügyet 23 százalék sorolta a két legfontosabb ügy közé (ezzel holtversenyben a harmadik volt a gazdasági helyzettel) – míg az oktatási rendszert csak 7 százalék jelölte meg.

Az oktatás ugyan jó vacsoraasztal-téma, hiszen mindenkinek van róla tapasztalata, véleménye, és gyerekén vagy tanár ismerősén keresztül érintett is, de két szempontból is rossz politikai téma. Egyrészt a közoktatás lassan reagáló terület: az igazi változások csak évekkel, évtizedekkel később éreztetik hatásukat, a politika gyors világában csak bizonyos intézkedések válnak napi szinten megfoghatóvá: átalakuló tankönyvpiac, megváltozott fenntartó. Másrészt nehezen definiálható, milyen a jó oktatás – míg az egészségügy kapcsán egyértelmű az elvárás: gyógyítson meg, addig a közoktatás szerepével kapcsolatban máris heves viták között találhatjuk magunkat.

Republikon-Ipsos kutatás, 2015

Republikon–Ipsos kutatás, 2015

 

Szem előtt kell ugyanakkor tartani, hogy a közoktatás ugyanúgy a politika és a pártpolitika része, mint az egykulcsos adó vagy a családtámogatási formák. Az állami fenntartást a Fidesz-szavazók jobbnak tartják az önkormányzatinál – az ellenzéki pártoknál ez éppen fordítva van. De ez sem új jelenség: 2010 előtt az akkor kormánypárti MSZP-szavazók elégedettebbek voltak az oktatással, mint az ellenzéki Fidesz – ez 2010 után felcserélődött. A pedagógusok és az ellenzéki politikusok feladata ebben a helyzetben (is) az, hogy bemutassák, miért jobb alternatíva, amit ők képviselnek.

Ez nem lehetetlen, de nehéz és tudatos munka. Az iskolák önkormányzati fenntartásának támogatása például két év alatt nőtt (32-ről 38 százalékra), de messze nem beszélhetünk arról, hogy a társadalom egyértelműen elutasítaná az állami fenntartást (2013-ban 42, 2015-ben 40 százalék vélte így). A pedagógusoknak és a velük szimpatizálóknak éppen ezért most arra kell törekedniük, hogy minél több közös alapot találjanak és teremtsenek: a Fideszt csakis egy ilyen új és valódi konszenzus kényszerítheti rá, hogy érdemi változásokat hozzon. Ennek hiányában a különböző szervezeteket különböző érdekek miatt könnyen meg fogja tudni osztani.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.