Büszkeség és baloldal

  • Mikecz Dániel
  • 2015. július 7.

Liberális szemmel – Republikon

A meleg büszkeség kapcsán világosan látszik, hogy mennyivel aktívabbak az ismert magyar civil szervezetek, mint az ellenzéki politikai pártok.

A fővárosi meleg büszkeség napja jelentősége mára túlmutat az érintett csoport emancipációs törekvésein. Nem is csupán általában a minden embert megillető jogokról van szó, a melegek jogainak ugyanis lassan törésvonalképző ereje van a nemzetközi és a hazai politikában is. A 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál során a Conchita Wurstnak adott pontok alapján sokan vélték azt, hogy meg lehet húzni egy homofil-homofób nyugat-kelet határt. Az akkori eredmények alapján egyébként Magyarország egyáltalán nem tekinthető homofób alvégnek, hiszen a maximális 12-ből 10-et adtunk Ausztriának, míg pl. a németek csak 7-et. Bár az Eurovízión elvileg a zenei produkciót kellene értékelniük a nézőknek, az országok iránti szimpátia vagy az előadók különlegessége sokat nyom a latban.

false

A nyugati sportolóknak a szintén tavalyi téli olimpia adott lehetőséget, hogy tiltakozzanak az orosz melegellenes törvény ellen, amely a kiskorúak védelmének érdekében kívánja korlátozni a „melegpropagandát”. A kiskorúak védelmét szeretik a maguk kezébe venni itthon is a politikusok, hiszen ki merné megkérdőjelezni egy olyan csoport vélt érdekeit, amelynek nincsen önálló belátási és mérlegelési képessége, és ennek megfelelően szavazati joga sem. Pár héttel a hazai meleg büszkeség napja előtt pedig az amerikai legfelsőbb bíróság döntése miatt kapott újra erősebb politikai színezetet a melegjogok ügye – és egyúttal a hazai Facebook is.

A melegmozgalom annyiban hasonlít a feminista mozgalomhoz, hogy alapvetése szerint fontos beszélni olyan ügyekről is a politikai nyilvánosságban, amelyekről korábban úgy gondolták, hogy kizárólag a magánszférába tartozik. Ennek oka az, hogy a nyilvánossághoz való hozzáférés hiányában rejtve marad a nők vagy a homoszexuálisok elnyomása, a privát szféra érinthetetlensége okán pedig nem is teremtődik esély a társadalmi beavatkozásra a hátrányosan érintettek, bántalmazottak érdekében. Maga a meleg büszkeség, a pride-mozgalom is azután szerveződött meg, hogy New Yorkban a rendőrség rajtaütött egy népszerű melegbáron (ez volt az ún. Stonewall-lázadás). A népszerű hiedelmekkel ellentétben a meleg büszkeség célja tehát az, hogy nyugodtan élhessenek a melegek is a „négy fal között”. A melegmozgalom is – akárcsak a már említett feminista vagy a zöldmozgalom – az intézmények alatti politikáról (szubpolitika), az életmód, a fogyasztás, az identitás politikájáról szól.

false

A meleg büszkeség kapcsán világosan látszik, hogy mennyivel aktívabbak az ismert civil szervezetek, de a hazai cégek is, mint az ellenzéki politikai pártok, amelyek képviselői részt vesznek akár magán a melegfelvonuláson vagy az azt kísérő rendezvényeken, de nem lehet hallani önálló kezdeményezéseikről. Ez egyrészt érthető a témában rejlő konfliktusok miatt, és a kormánypárt sem kezdeményez kifejezetten ebben az ügyben, amiért nincs is reagálási kényszer, bár ahogyan azt a bevezető is mutatja, a téma politikai jelentősége nem tagadható. A baloldali pártok azonban más szubpolitikai ügyekben sem képesek fellépni, ami már önmagában is emeli a civil szervezetek jelentőségét. Az intézmények alatti politikában ugyanis nehezen tudnak részt venni a politikai pártok, hiszen a szubpolitika az egyéni kezdeményezések, ad hoc állampolgári koalíciók terepe. Ez kiválóan megfelel a széles tagsággal nem rendelkező, professzionális munkatársakkal dolgozó és speciális tudással rendelkező civil szervezeteknek, amelyek pozitív arculatát támogatja még a gonzómédia is. Az intézmények alatti politikában ráadásul jellemzően nem a javak újraelosztásáról van szó, hanem szimplán normatív elvárások fogalmazódnak meg a helyes civil cselekvésre, toleráns viselkedésre vonatkozóan. Ezeknek fontos politikai szocializációs funkciója van, de végső soron nem alkalmasak egy széles szavazóbázis megteremtésére.

A pártokon belüli és azon kívüli politikai cselekvés szempontjából jelenleg nemcsak Magyarországon, hanem máshol is jobban áll a politikai jobboldal. Sokatmondó, hogy míg az Occupy mozgalom köztereket kívánt elfoglalni az Egyesült Államokban 2011-ben, addig a radikális jobboldali Tea Party mozgalom a Republikánus Pártot. A magyar baloldalon az egyes civil szereplők és a politikai pártok szövevényes kapcsolatát tehát nem csupán személyi ellentétek, hitelességi problémák nehezítik – az okok a hagyományos politikai intézmények jelentősége megváltozásában is keresendők.

A progresszió letéteményesei azok a civil szervezetek, aktivistacsoportok és pártoktól független szellemi műhelyek, amelyekre az intézmények alatti politikai cselekvés jellemző, ők azonban nem képesek önmagukban a szavazóbázis megteremtésére. Másrészről a sikeres politizálás szempontjából a politikai pártoknak szükségük van a hiteles üzenetekre. Az intézményesített és az az alatti politika összehangolása tehát kulcskérdés a magyar baloldal jövője szempontjából.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.