CEU vs. Budapest Park: győzelem vagy vereség?

  • Mikecz Dániel
  • 2017. május 24.

Liberális szemmel – Republikon

Amikor a politikusok is hajlandók felülvizsgálni a szándékaikat.

Soha nem látott konszenzus alakult ki a Budapest Park-ügy körül. A P+R parkoló ötletét felvető szocialista politikus és a tervvel szimpatizáló fideszes polgármester is igyekezett cáfolni, hogy ők bezáratnák a szórakozóhelyet. A Budapest Park megmaradása mellett aztán kiállt a szocialisták fővárosi frakcióvezetője, Horváth Csaba és Tarlós István főpolgármester is. Örülhet a sárdobáláshoz szokott hírfogyasztó, hiszen az ügy azt mutatja, kialakulhat egyetértés a politikai oldalak között, ráadásul a politikusok hajlandók szándékaikat felülvizsgálni, ha úgy tűnik, az ellentétes az érintettek, a választók akaratával. A Budapest Park esetében a visszavonulót azelőtt fújták meg a helyi politikusok, mielőtt a közösségi médiában növekvő felháborodásfelhőn kívül valódi tüntetések, nemzetközi szolidaritási akciók kezdődtek volna meg. A politikusi reakció és konszenzus ugyanakkor még érdekesebb a CEU-ügy tükrében.

Felvethető, hogy más típusú konfliktusokról van szó, hiszen

a CEU egy felsőoktatási intézmény, a Budapest Park pedig egy szórakozóhely.

Az összehasonlítás azonban nem légből kapott. A CEU és a Budapest Park is tágabban Magyarország, szűkebben Budapest nyugatos jellegének, a Nyugathoz való tartózásának szimbóluma. Ahogyan a CEU-ra nemzetközileg elismert tudósok, úgy a Budapest Parkba népszerű előadók, fellépők érkeznek külföldről. Mindkét intézmény esetében felmerül továbbá a fiatalok érdeke, joga a tanuláshoz, illetve a szórakozáshoz. A CEU kapcsán szervezett tüntetéseken ráadásul feltűnő volt a fesztiváli elem, a bulitüntetés, a protesztivál. A hivatalos rendezvények után alig lehetett megkülönböztetni a tüntető fiatalokat a fővárosban rendszeresen vonuló, kurjongató turistáktól.

Budapest Park

Budapest Park

Fotó: MTI

A hasonlóságok ellenére

a kormánynak érdeke volt, hogy konfliktust generáljon

egy adott társadalmi csoporttal és Soros Györggyel, egy Budapest Park típusú ügy azonban kockázatosabb. A Budapest Park és a többi hasonló szórakozóhely vagy fesztivál ugyanis összeegyeztethető a jelenlegi rezsimmel. Vége van annak az időszaknak, amikor a fogyasztási liberalizmus nem volt kompatibilis a jobboldallal. Maga a miniszterelnök lányai is fesztiválokon gyakornokoskodtak, és a NER oligarchái is érdekeltek a turizmus fejlesztésében. Ezeken a helyszíneken ráadásul nem fogalmazódik meg politikai kritika. Sokan még annak hiszik, de nem a kulturális hegemóniát kihívó ellenkultúráról van szó. A választókat infantilizáló és individualizáló hedonizmus inkább demobilizálja az egyéneket, mert megteremti a kivonulás, a szabadság érzését. Jó példa erre, hogy a kritikus fogyasztás (városi kerékpározás, fair-trade) fősodrúvá válásával nem lett tudatosabban politizáló a fővárosi fiatalokból. Budapest fáit nem akarják többen megvédeni, mint a 2000-es évek városvédő mozgalmaiban.

A CEU-ügy kapcsán létrejövő tüntetések nagyszabásúak voltak, a pártpreferenciákra vonatkozó hatásuk azonban még nem egyértelműen megállapítható.

Nem biztos, hogy tudatos

volt a politikusok részéről annak felismerése, hogy minek a jelképe a Budapest Park. A netadós tüntetések ugyanakkor azt mutatták, hogy éppen a kivonulás és az egyéni életstratégiák szabadságának megsértése az, ami a szélesebb társadalom számára is fontos. Mutatja ezt, hogy a netadós hullám során látványosan veszített a Fidesz a támogatottságából. Ezért nem fogja támadni a kormány a fogyasztási liberalizmust, a fesztiválokat, romkocsmákat, nem kívánja veszélybe sodorni az EU-n belül a mozgás és munkavállalás szabadságát, és nem fogja nyíltan korlátozni az abortuszt sem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."