Kell-e aggódni a verbális agresszió miatt?

  • Mikecz Dániel
  • 2017. május 17.

Liberális szemmel – Republikon

A durvulás nyilvánvaló, egyre inkább úgy érezzük, hogy puskaporos hordó tetején ülünk, de nyugi.

Az elmúlt hetekben a miniszterelnök „tenyérviszketése”, Bayer Zsolt civilek elleni heccelése és a jobbikos Szilágyi György erőszakra utaló parlamenti elszólása után több olyan reakció is született, amely szerint egyre színvonaltalanabb a politika, feszült a közhangulat, és akár nyílt erőszakos cselekményekre is sor kerülhet az egyre gyakoribb verbális agresszió miatt. A közéleti viták színvonalának süllyedése, a politikai közösséget szétfeszítő, mind erősebbnek tűnő konfliktusokkal azonban nem csak a baloldali és liberális széplelkek foglalkoznak. Az újraválasztott köztársasági elnök, Áder János is arra hívta fel a figyelmet beiktatási beszédében, hogy az utóbbi időben a magyar politikai osztály megszegett minden hallgatólagos megállapodást, átlépett minden határt.

false

 

Fotó: MTI – Koszticsák Szilárd

A kortárs közéleti viták, parlamenti felszólalások valóban különböznek a közvetlenül a rendszerváltás utáni politikai diskurzusoktól, azonban azt is érdemes figyelembe venni, hogy változott a politikai osztály szociológiai háttere és bővült a közéleti diskurzusokhoz való hozzáférés, azok alakításának lehetősége. Az 1990-ben alakult, első szabadon választott Országgyűlésben a képviselők között kiugróan magas volt az értelmiségi, kutatói, művészi háttérrel rendelkezők száma. Ebben a tekintetben a rendszerváltás utáni törvényhozás sokban emlékeztetett a 19. századi honorácior parlamentekhez. Az 1990-es évek során aztán egyre professzionálisabb lett a politika és a pártok kommunikációja, egyre jobban kiszabadultak a politikusok az értelmiségi holdudvar kontrollja alól.

Megjelent a politikai kommunikációban az igény, hogy a választó számára érthető, átélhető üzeneteket fogalmazzanak meg a politikusok. És bár a televízió továbbra is az elsődleges tájékozódási eszköz Magyarországon, az ezredforduló, de elsősorban 2010 után az internet, majd a közösségi média elterjedésével még inkább köznapibb lett a politikai beszéd. A választó így nem érzi azt, hogy – Orbán Viktor pekingi interjúját


parafrazálva – ő a diák, míg a politikus a tanár. Figyeljük meg, a kormány soha nem utal arra, hogy valamihez nem ért, valamit nem tud felmérni, felismerni a választó. Gyakori elem, hogy éppen a kormányfő hivatkozik a magyarok éles, sajátos gondolkodásmódjára.

Ha úgy tetszik, demokratikusabb lett a közbeszéd, azonban a politikusi és politikai beszéd nemcsak reagál a választói elvárásokra, megszokásokra, hanem adott esetben alakítja is azt, hiszen mintát nyújt. A politikai erők, véleményvezérek viselt dolgai ugyanis a politikai szocializáció fontos forrásai. A mintaadásban tehát a demokratikussal szemben egy – ha úgy tetszik – arisztokratikus elem fedezhető fel. Szerencsére azonban fenti folyamatok és esetek mellett is ritkán kerül sor politikailag motivált erőszakra Magyarországon. A 2006-os radikális jobboldali tüntetések erőszakossága is inkább kivétel volt, mint egy új, állandósuló jelenség. A magyar tiltakozási kultúra a rendszerváltás békés mintáját követi, és a rendőrség is megtanulta a tüntetések kezelésének taktikáit, eszközeit. Megnyugtató lehet továbbá az is, hogy a nagymintás társadalomtudományi kutatások sem utalnak növekvő társadalmi, politikai polarizációra.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.