Kell-e aggódni a verbális agresszió miatt?

  • Mikecz Dániel
  • 2017. május 17.

Liberális szemmel – Republikon

A durvulás nyilvánvaló, egyre inkább úgy érezzük, hogy puskaporos hordó tetején ülünk, de nyugi.

Az elmúlt hetekben a miniszterelnök „tenyérviszketése”, Bayer Zsolt civilek elleni heccelése és a jobbikos Szilágyi György erőszakra utaló parlamenti elszólása után több olyan reakció is született, amely szerint egyre színvonaltalanabb a politika, feszült a közhangulat, és akár nyílt erőszakos cselekményekre is sor kerülhet az egyre gyakoribb verbális agresszió miatt. A közéleti viták színvonalának süllyedése, a politikai közösséget szétfeszítő, mind erősebbnek tűnő konfliktusokkal azonban nem csak a baloldali és liberális széplelkek foglalkoznak. Az újraválasztott köztársasági elnök, Áder János is arra hívta fel a figyelmet beiktatási beszédében, hogy az utóbbi időben a magyar politikai osztály megszegett minden hallgatólagos megállapodást, átlépett minden határt.

false

 

Fotó: MTI – Koszticsák Szilárd

A kortárs közéleti viták, parlamenti felszólalások valóban különböznek a közvetlenül a rendszerváltás utáni politikai diskurzusoktól, azonban azt is érdemes figyelembe venni, hogy változott a politikai osztály szociológiai háttere és bővült a közéleti diskurzusokhoz való hozzáférés, azok alakításának lehetősége. Az 1990-ben alakult, első szabadon választott Országgyűlésben a képviselők között kiugróan magas volt az értelmiségi, kutatói, művészi háttérrel rendelkezők száma. Ebben a tekintetben a rendszerváltás utáni törvényhozás sokban emlékeztetett a 19. századi honorácior parlamentekhez. Az 1990-es évek során aztán egyre professzionálisabb lett a politika és a pártok kommunikációja, egyre jobban kiszabadultak a politikusok az értelmiségi holdudvar kontrollja alól.

Megjelent a politikai kommunikációban az igény, hogy a választó számára érthető, átélhető üzeneteket fogalmazzanak meg a politikusok. És bár a televízió továbbra is az elsődleges tájékozódási eszköz Magyarországon, az ezredforduló, de elsősorban 2010 után az internet, majd a közösségi média elterjedésével még inkább köznapibb lett a politikai beszéd. A választó így nem érzi azt, hogy – Orbán Viktor pekingi interjúját


parafrazálva – ő a diák, míg a politikus a tanár. Figyeljük meg, a kormány soha nem utal arra, hogy valamihez nem ért, valamit nem tud felmérni, felismerni a választó. Gyakori elem, hogy éppen a kormányfő hivatkozik a magyarok éles, sajátos gondolkodásmódjára.

Ha úgy tetszik, demokratikusabb lett a közbeszéd, azonban a politikusi és politikai beszéd nemcsak reagál a választói elvárásokra, megszokásokra, hanem adott esetben alakítja is azt, hiszen mintát nyújt. A politikai erők, véleményvezérek viselt dolgai ugyanis a politikai szocializáció fontos forrásai. A mintaadásban tehát a demokratikussal szemben egy – ha úgy tetszik – arisztokratikus elem fedezhető fel. Szerencsére azonban fenti folyamatok és esetek mellett is ritkán kerül sor politikailag motivált erőszakra Magyarországon. A 2006-os radikális jobboldali tüntetések erőszakossága is inkább kivétel volt, mint egy új, állandósuló jelenség. A magyar tiltakozási kultúra a rendszerváltás békés mintáját követi, és a rendőrség is megtanulta a tüntetések kezelésének taktikáit, eszközeit. Megnyugtató lehet továbbá az is, hogy a nagymintás társadalomtudományi kutatások sem utalnak növekvő társadalmi, politikai polarizációra.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.