Így számolj tüntetőt
ceu_MG_4586w.jpg

Így számolj tüntetőt

  • Mikecz Dániel
  • 2017. április 11.

Liberális szemmel – Republikon

Igaza volt-e Philipnek? 80 ezeren vagy 8 ezeren vonultak vasárnap a CEU-ért? Most kiderül!

Tüntetések után gyakran felmerül, hogy mennyien is voltak az adott rendezvényen, főleg mióta erről nem közöl adatokat a rendőrség. A résztvevők száma életbevágó a tüntetés szervezői számára, hiszen az hivatkozási alapot jelent, képet ad az ügy társadalmi támogatottságáról és figyelmezteti a döntéshozókat, hogy a demonstrációnak akár választási konzekvenciái is lehetnek. Nem kell tehát azon csodálkozni, hogy a szervezők gyakran hajlamosak túlzó megállapításokat tenni a tüntetők számát illetően. A túlzott elvárások elkerülése érdekében érdemes azonban egzakt módszert találni a tömeg megmérésére, amit az általános alaposság is megkíván.

Objektív tömegbecslési eljárást Herbert Jacobs, a University of California professzora alkotott meg. A módszer lényege, hogy a teret különböző szekciókra osztja, majd megnézi, hogy mekkora a tömeg az egyes területeken. A módszert Jacobs akkor dolgozta ki, amikor a dolgozószobája ablakából látta a vietnami háború ellen tüntető diákokat a Berkley egyetemen. A téren, ahol a diákok tüntettek négyzethálós minta volt a betonon, innen jött az ötlet, hogy az egyes négyzetekben vizsgálja külön-külön a diákok számát. Módszere három fokozatot különböztet meg sűrűség szerint. A formula szerint laza tömegben az emberek kartávolságra állnak egymástól, így egy négyzetméteren 0,93 ember fér el. A közepesen sűrű tömegben az emberek közelebb állnak, de nem érnek még egymáshoz, ekkor 2,38 fő található egy négyzetméreten. A sűrű tömegben egy négyzetméterre 4,35 ember jut, ekkor már egymáshoz is érnek a tüntetők.

A módszer alkalmazásához meg kell határozni még az egyes szegmenseket. A múlt vasárnapi tüntetésen a tömeg a beszédek második felére, tehát amikor már mindenki átért, megérkezett, délről indulva a 2-es villamos sínpárjától északon a Kossuth-szoborcsoportig tartott. Nyugatról keletre az Országház épületétől a Földművelésügyi Minisztérium, ill. a Kúria épületéig álltak, valamint belógott a tömeg az Alkotmány utcába is. Egy internetes alkamazásnak hála kiszámolható, hogy mekkora szegmensekről is van szó. A szóban forgó terület, ami tulajdonképpen az egész Kossuth teret lefedi, beleértve az északon lévő füves rétet és délebbre a medencét, összesen mintegy 26 ezer négyzetméter. Ezen a területen természetesen nem egyenletesen oszlott el a tömeg. A színpad a tér közepén helyezkedett el, előtte észak-dél irányban található 10 ezer négyzetméter, ahol közepesen sűrű volt a tömeg. Ennek a sávnak volt azonban egy magja az Alkotmány utca magasságában, ahol sűrűnek volt nevezhető a tömeg, ez 2 ezer négyzetmétert tett ki. A fennmaradó 16 ezer négyzetmétert laza tömeg foglalta el, itt fennakadás nélkül lehetett közlekedni, kerékpárt, babakocsit tolni.

Az adatok alapján, a Jacobs módszert szerint 42 620 fő jelent meg a vasárnapi tüntetésen, azaz 40-45 ezres demonstrációról beszélhetünk. Természetesen pontosabb becslést is lehetne adni pl. levegőből készített felvételek segítségével, de ezzel a módszerrel is meg lehet közelíteni a tömeg valós nagyságát. Ez a szám jóval alatta van a 70-80-85 ezres, elsőre is túlzónak tűnő bemondásoknak, azonban korántsem alacsony, nem ad okot a szégyenkezésre, magyar viszonylatban igenis kiemelkedő. A 2000-es években megkezdődött egy tüntető-licit, így gyorsan felkúsztak számok, amik szintén nem voltak reálisak. Nem érdemes tehát azokhoz hasonlítani sem a kérdésben lévő, sem az elkövetkező tüntetéseket. Ki lehet jelenteni, hogy a netadós mellett a vasárnapi tüntetés az elmúlt hét év legnagyobb ellenzéki megmozdulása volt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.