A népszerűség receptje

  • Mikecz Dániel
  • 2016. február 10.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz mai népszerűségének okát máshol kell keresni, mint az egyszerű manipuláció vagy a tájékozatlanság terepén.

A legújabb közvélemény-kutatási eredmények nem igazolták vissza azokat a meggyőződéseket, amelyek szerint válságos az ország állapota. Korábban is látható volt, hogy a menekültválság erősítette a Fidesz helyzetét, mégis elgondolkodtató, hogy második ciklusának közepén az ország szavazókorú lakosságának harmada szavazna a kormánypártra. Gyakran hallani, hogy a zseniális kormánypárti kommunikáció, élesebb fogalmazásban a megtévesztő propaganda az, amiért ilyen támogatással rendelkezik továbbra is a Fidesz. Mások az ilyen közvélemény-kutatási eredmények láttán azt a kérdést teszik fel, hogyan lehet ennyire vak az a sok ember, miért nem látják, hogy mi történik körülöttük az országban. A szavazók azonban racionálisabban viselkednek, mint azt sokan vélik, és nincs olyan agyafúrt politikai kommunikáció, amelyik hatásos lehetne társadalmi fogadókészség nélkül. A népszerűség okát tehát máshol kell keresni, mint az egyszerű manipuláció vagy a tájékozatlanság terepén.

false

A Fidesz népszerűségének több, egymással összefüggő eleme van. Az egyik a magyar értékek és politikai kultúra mély ismerete. Tölgyessy Péter ezt úgy nevezi, hogy a miniszterelnök képes ráérezni az emberek gondolataira, bár gyakran a magyar néplélek negatív vonásaira apellál. Valóban többször lehetett hallani Orbán Viktortól, ahogy a sajátos magyar karakterre hivatkozik, amelyből egyenesen következik az annak megfelelő politizálási stílus. A magyar politikai kultúra és a választók ismerete azonban a miniszterelnök mögötti stáb kutatómunkájának köszönhető. A miniszterelnök ugyanakkor személyében hitelesen reprezentálja a magyar néplelket. A „felcsúti srác” imázsa azért is működhetett, mert Orbán Viktortól nem volt idegen a szerep.

A népszerűség második kulcsa tehát a reprezentáció, ami a kortárs demokráciákban nem merül ki az érdekek képviseletében, de reprezentálni kell a választópolgár egészét, azaz értékeit, tapasztalatait, megjelenését, a számára kényelmet, védelmet adó vizuális és textuális megjelenéseket, értelmezéseket. Az a kormányzati politika, amelyik inkább a szakmák, mint a felsőoktatás felé tereli a fiatalokat, nem csak az iparosító és olcsó munkaerővel versenyző gazdaságpolitikai igényeit követi, de összecseng bizonyos társadalmi csoportok elvárásaival. Egyrészt találkozik azzal az elitista meglátással, hogy a felsőoktatás “eltömegesedése” alapvetően rossz dolog és árt a minőségnek, másrészt a szaktudás fontosságának kiemelése elismerést biztosít azoknak is, akik nem rendelkeznek diplomával.

false

A harmadik, és végső soron leglényegesebb elem a választótábor építése, ami szorosan összefügg a már említett társadalmi elvárásokkal. A politikai pártok érdeke, hogy választói koalíciókat építsenek, tehát egyszerre tudják kiszolgálni különböző társadalmi csoportok gyakran ellentétes érdekeit. Nem a Fidesz az egyetlen, akinek ez sikerült. Az MSZP erejét korábban a nyugatos technokrata csoportok és az európai integrációtól a társadalmi felzárkózást remélő alsó-középosztály együttes támogatása adta. A Jobbik is azért szeretne moderáltabbnak tűnni, hogy a lecsúszástól tartók mellé megszerezze a pozíciójukat a radikalizmustól féltők szimpátiáját is. A Fidesz eszköze a választótábor építésére az egyénileg érvényesíthető és élvezhető kedvezmények biztosítása volt. Ilyen az adókedvezmény, a rezsicsökkentés és a középosztály otthonteremtésének biztosítása is. Lehetőséget biztosítani az egyéni stratégiák érvényesítésére: mindez egybecseng sok magyar elvárásaival és tapasztalataival.

Ahogy változik maga a társadalom, úgy felbomolhatnak a választói koalíciók. Az EU-csatlakozás utáni integrációs “kimerültség” miatt a nyugati orientációnak elveszett az integratív ereje, ami az egyik oka volt annak, hogy felbomlott az MSZP-nek a ‘90-es években kiépített választói koalíciója. Új társadalmi kihívások megjelenése és ezekhez kapcsolódóan a referenciapontként értelmezett új szerepek kialakulása átalakítják az egyes választói csoportokat, valamint lehetséges kapcsolódási pontjaikat. Ezekkel pedig új választói koalíciók alakíthatóak.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.