A népszerűség receptje

  • Mikecz Dániel
  • 2016. február 10.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz mai népszerűségének okát máshol kell keresni, mint az egyszerű manipuláció vagy a tájékozatlanság terepén.

A legújabb közvélemény-kutatási eredmények nem igazolták vissza azokat a meggyőződéseket, amelyek szerint válságos az ország állapota. Korábban is látható volt, hogy a menekültválság erősítette a Fidesz helyzetét, mégis elgondolkodtató, hogy második ciklusának közepén az ország szavazókorú lakosságának harmada szavazna a kormánypártra. Gyakran hallani, hogy a zseniális kormánypárti kommunikáció, élesebb fogalmazásban a megtévesztő propaganda az, amiért ilyen támogatással rendelkezik továbbra is a Fidesz. Mások az ilyen közvélemény-kutatási eredmények láttán azt a kérdést teszik fel, hogyan lehet ennyire vak az a sok ember, miért nem látják, hogy mi történik körülöttük az országban. A szavazók azonban racionálisabban viselkednek, mint azt sokan vélik, és nincs olyan agyafúrt politikai kommunikáció, amelyik hatásos lehetne társadalmi fogadókészség nélkül. A népszerűség okát tehát máshol kell keresni, mint az egyszerű manipuláció vagy a tájékozatlanság terepén.

false

A Fidesz népszerűségének több, egymással összefüggő eleme van. Az egyik a magyar értékek és politikai kultúra mély ismerete. Tölgyessy Péter ezt úgy nevezi, hogy a miniszterelnök képes ráérezni az emberek gondolataira, bár gyakran a magyar néplélek negatív vonásaira apellál. Valóban többször lehetett hallani Orbán Viktortól, ahogy a sajátos magyar karakterre hivatkozik, amelyből egyenesen következik az annak megfelelő politizálási stílus. A magyar politikai kultúra és a választók ismerete azonban a miniszterelnök mögötti stáb kutatómunkájának köszönhető. A miniszterelnök ugyanakkor személyében hitelesen reprezentálja a magyar néplelket. A „felcsúti srác” imázsa azért is működhetett, mert Orbán Viktortól nem volt idegen a szerep.

A népszerűség második kulcsa tehát a reprezentáció, ami a kortárs demokráciákban nem merül ki az érdekek képviseletében, de reprezentálni kell a választópolgár egészét, azaz értékeit, tapasztalatait, megjelenését, a számára kényelmet, védelmet adó vizuális és textuális megjelenéseket, értelmezéseket. Az a kormányzati politika, amelyik inkább a szakmák, mint a felsőoktatás felé tereli a fiatalokat, nem csak az iparosító és olcsó munkaerővel versenyző gazdaságpolitikai igényeit követi, de összecseng bizonyos társadalmi csoportok elvárásaival. Egyrészt találkozik azzal az elitista meglátással, hogy a felsőoktatás “eltömegesedése” alapvetően rossz dolog és árt a minőségnek, másrészt a szaktudás fontosságának kiemelése elismerést biztosít azoknak is, akik nem rendelkeznek diplomával.

false

A harmadik, és végső soron leglényegesebb elem a választótábor építése, ami szorosan összefügg a már említett társadalmi elvárásokkal. A politikai pártok érdeke, hogy választói koalíciókat építsenek, tehát egyszerre tudják kiszolgálni különböző társadalmi csoportok gyakran ellentétes érdekeit. Nem a Fidesz az egyetlen, akinek ez sikerült. Az MSZP erejét korábban a nyugatos technokrata csoportok és az európai integrációtól a társadalmi felzárkózást remélő alsó-középosztály együttes támogatása adta. A Jobbik is azért szeretne moderáltabbnak tűnni, hogy a lecsúszástól tartók mellé megszerezze a pozíciójukat a radikalizmustól féltők szimpátiáját is. A Fidesz eszköze a választótábor építésére az egyénileg érvényesíthető és élvezhető kedvezmények biztosítása volt. Ilyen az adókedvezmény, a rezsicsökkentés és a középosztály otthonteremtésének biztosítása is. Lehetőséget biztosítani az egyéni stratégiák érvényesítésére: mindez egybecseng sok magyar elvárásaival és tapasztalataival.

Ahogy változik maga a társadalom, úgy felbomolhatnak a választói koalíciók. Az EU-csatlakozás utáni integrációs “kimerültség” miatt a nyugati orientációnak elveszett az integratív ereje, ami az egyik oka volt annak, hogy felbomlott az MSZP-nek a ‘90-es években kiépített választói koalíciója. Új társadalmi kihívások megjelenése és ezekhez kapcsolódóan a referenciapontként értelmezett új szerepek kialakulása átalakítják az egyes választói csoportokat, valamint lehetséges kapcsolódási pontjaikat. Ezekkel pedig új választói koalíciók alakíthatóak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.