Annak ellenére, hogy a 3-as metró fejújítása az elmúlt és a következő évek legfontosabb budapesti beruházása, a projekt a kormányzat arroganciája és a főváros vezetésének harmatgyengesége miatt az elmúlt hetekben méltatlanul nevetségessé vált. Miután Orbán Viktor meghívta a kormányülésre Tarlós Istvánt, akit végül a metrófelújításhoz szükséges többletpénz nélkül küldött vissza a Városházára, a főpolgármester olyan döntéseket hozott, amelyeket nehéz komolyan venni.
A tények:
- A kormány – a főváros által megadott mérnökárak alapján – 137,5 milliárd forintban határozta meg a metrófelújítás árát, és ennél annak ellenére sem hajlandó egy fillérrel sem többet adni, hogy a rendelkezésre álló keretet jócskán (30-40 milliárd forinttal) meghaladó ajánlatok miatt a főváros immár a harmadik tenderét bukja be.
- Még a vártnál drágább ajánlatok is csak a metró fapados felújításához elegendőek, a főváros ugyanis már rég lemondott a teljes vonal akadálymentesítéséről, illetve az elavult és korszerűtlen biztosítóberendezések cseréjéről, ez utóbbiakat is csak felújítaná.
- Mivel a metró régebbi, kritikus állapotú déli és középső szakaszainak felújítására beérkezett ajánlatok annyira drágák, hogy a főváros nem tudja őket kezelni, a beruházást a legkevésbé régi és a többihez képest jobb állapotú északi szakaszán kezdik meg, tehát fordítva, mint az szakmailag indokolt lenne.
- A városvezetés a teljes felújításhoz olyan maradványpénzeket próbál előrángatni, amelyek felhasználásához uniós engedély kell, de ez egyelőre nincs.
- Apropó, Európai Unió: a projekt EU-s támogatásához szükséges pályázatot a kormány még be sem adta Brüsszelnek.
- Mindeközben a vonalra sorban érkeznek Oroszországból a korszerűtlen, még klímával sem rendelkező felújított metrószerelvények, amelyek az első vonatok márciusi forgalomba állítása óta szinte többet álltak a kocsiszínben műszaki hibák miatt, mint amennyit utasforgalomban töltöttek, viszont legalább sokba kerülnek.
Tarlós saját bevallása szerint
főpolgármesteri ciklusának két legfontosabb feladata a római-parti árvízvédelmi mű megépítése és a 3-as metró felújítása, amelyek közül mintegy hét év alatt egyet sem tudott elkezdeni, és ami a metrót illeti, befejezni már biztosan nem is tudja majd ebben a ciklusban.
A fentiek tükrében érthető, hogy a főpolgármester egyre kétségbeesettebben kommunikál: „én ezt fel fogom újítani, akárki akármit beszél, rikácsol”, „ha a fene fenét eszik, ezt a metrót akkor is felújítjuk”, „a hármas metrót felújítjuk, és punktum”. Ez azonban voluntarizmus, és az akarat most kevés.
Ha figyelembe vesszük, hogy a kormány bemondásra megítélt plusz 60 milliárd forintot az új Puskás stadionnak és simán megemelte 20 milliárddal az Állatkertbe tervezett biodóm 25 milliós költségvetését, különösen kínos és megalázó a főpolgármester számára, hogy évek óta képtelen kipréselni a vele azonos színű kormányból a metrófelújításhoz szükséges pénzt. Abból a kormányból, amelyhez Tarlós az elmúlt hét évben a végletekig lojális volt, és amely bármikor elkölt ennél többet is bármely felesleges látványberuházásra.
A főpolgármester azt mondja, őt már nem érdekli,
mit ad az állam és mit nem, pedig a 3-as metró felújításának ez a kulcsa. Hiába tekinti Tarlós István a beruházást lelkiismereti kérdésnek, nem az: a 3-as metró felújítása kizárólag szakmai és leginkább pénzkérdés. Ha nem lesz rá elég pénz, akkor felújítás sem lesz. Punktum.