Politika és érzelmek

  • Mikecz Dániel
  • 2015. november 3.

Liberális szemmel – Republikon

A politikában nem szabad az érzelmek alapján döntéseket hozni – hangzik az ismert tézis. Az érzelmeknek azonban nem csak negatív szerepük lehet.

A politika és az érzelmek kapcsolatáról szóló népszerű álláspont szerint az érzelmek hátráltatják a dolgok helyes megértését, hályogként akadályozzák a racionális, logikus érvek belátását. A jelenlegi menekültválság kapcsán is hallható, hogy az ismeretlentől való félelem az, ami a menekültellenességet megalapozza. A józan ész, a hideg fej a záloga a helyes politikai döntések meghozatalának.

Való igaz, hogy a szakpolitikai javaslatok értékelése és a döntések meghozatala során szükség van a célok, körülmények és eszközök higgadt számbavételére, a formális döntéshozatali eljárások ismeretére. A politikában az érzelmek azonban nem csak a szakpolitikai döntéshozatal szintjén, de a politikai vitákban sem kívánatosak. A választott képviselőknek, politikusoknak tartózkodniuk kell érzelmeik kinyilvánításától a politikai viták során, még ha gúnyos támadások is érik személyüket. A hidegvér nemcsak a hivatásos politikusok számára előírás, az érzelmek száműzése és a ráció hangsúlyozása különbözteti meg a közvélemény avatott, értő politizáló rétegét a „kocsmai” politizálóktól. A ráció és az érzelmek szembeállítása ugyanakkor megjelenik a nők politikai szerepvállalásáról, illetve a női politikusok arányáról szóló vitákban is.

A politikai gondolkodásban az érzelmeket és ezzel együtt az irracionalitást gyakran a kollektív cselekvés sajátjaként értelmezik. A tömeg irracionalitását elsősorban Le Bon munkássága alapozta meg, aki szerint a tömegben az egyén elveszíti személyiségét, kritikai képességét. A tömegnek sajátos lelkülete van, amelyet a tömegben átvesznek az egyének. A tömeg azonban eleve nem alkalmas a racionális cselekvésre, könnyen befolyásolható, érzelmi behatásokkal ingerelhető. A társadalmi mozgalmak ebben a tekintetben különleges helyzetben vannak, hiszen a kollektív cselekvés, a tiltakozás nem valamilyen kiforrt szakmai meggyőződés nyomán, hanem adott csoportok és egyének felháborodása révén jön létre. A tüntetések, tiltakozó akciók ugyanúgy lehetőséget, terepet kínálnak az érzelmek, kötődések kifejezésére.

false

A látványos, performatív tiltakozási elemek segítségével a mozgalmi vezetők képesek befolyásolni, menedzselni az aktivisták, a támogatók és a tágabb környezet érzelmeit. A mozgalmi mobilizáció lényege bizonyos szempontból éppen az érzelmek eredményes menedzselése. A mozgalmi stratégiának megfelelően kell változtatni az emocionálisan túlfűtött és a józan pillanatok között. Ugyanilyen fontos lehet az is, hogy a mozgósított egyének érzelmei abba az irányba haladjanak, amely megfelel a mozgalom céljainak, a mozgalmon kívülről magukkal hozott dühöt, felháborodást a mozgalom által beazonosított célpontok felé artikulálják. Az erős emocionális töltettel rendelkező szimbólumok felmutatása, az érzelmek „húrjainak pengetése” hatásos eszköz lehet a támogatók toborzása, az elköteleződés elmélyítése és fenntartása során.

Bizonyos helyzetekben az ellenfél démonizálása, a tőle való félelem kihasználása lehet motiváló tényező. A látványos, performatív tiltakozó elemek esetében azonban éppen ennek az ellenkezője a jellemző: a karikatúraszerű papírmasé babák nevetségessé, legyőzhetővé teszik az ellenfelet. Az is előfordul a szélsőségesebb tiltakozások során, hogy elégetik, elpusztítják ezeket a bábukat, ami tulajdonképpen az ellenfél szimbolikus megsemmisítése.

Bizonyos esetekben szükség lehet a túlfűtött érzelmi hangulat visszafogására. Az emóciók felkorbácsolásával mozgósíthatók a támogatók, azonban a tágabb környezet számára visszatetszést kelthet a forrófejű politizálás.

A mozgalom sikeressége, a hosszabb távú tervezés, a közvélemény számára kedvező kép, valamint az elköteleződés kialakítása és a többi szereplővel való eredményes alku érdekében szükség van az érzelmek kezelésére. Ahogyan azt egy amerikai szociológus megjegyezte: „Nem perelhetsz be egy üzemet arra hivatkozva, hogy a kéményfüsttől szomorú leszel.” A társadalmi mozgalmak tehát legtöbbször nem korlátozhatják tevékenységüket az önkifejezésre, hanem valamilyen társadalmi, politikai változást kívánnak elérni. Ez utóbbi cél elérésének feltétele a politikai vitákban való részvétel megfontolt, racionális érvek alapján. A közéleti vitákban a szakpolitikai tervezési és döntéshozatali eljárásoknak megfelelően kell racionális tárgyalópartnerként megjelenni. Az érzelmek menedzselése azonban nem feltétlenül azonos azok manipulációjával a mozgalmi vezetők által, és az aktivisták, támogatók sem feltétlenül könnyen befolyásolható alanyok. A menedzselés gyakran az ő megelégedésükre történik. Az emocionalitás háttérbe helyezése a racionális arcél felmutatása érdekében az aktivisták azon igényét elégítheti ki, hogy tájékozott, érvelő, mások meggyőzésére alkalmas egyének lehessenek.

Az olyan mozgalmaknál, amelyek célja az identitás kifejezése, öndefiníciójuk elismertetése a társadalom más csoportjaival, a szégyen érzésének átváltoztatása büszkeséggé lehet hatékony eszköz, ahogy azt a Magyarországon is több éve aktív LMBT-mozgalom teszi a Budapest Pride során. A tiltakozás továbbá örömszerzés forrása is lehet – különösen igaz ez a látványos, performatív tiltakozási elemekre. A demonstrációkon a karneválokra emlékeztető jelmezekben vonulnak fel a tüntetők, a programokat pedig könnyűzenei koncertek színesítik. Nemcsak a tüntetések kezdenek zenei fesztiválokra hasonlítani, hanem a nyári zenei fesztiválok között is lehet a politikai elköteleződés alapján választani. Az ilyen tüntetések esetében tehát maga a részvétel okoz örömöt az egyénnek.

Nem választható szét szigorúan érzelem és értelem a politikában sem. Nem is csoda, hogy a mozgalmakon kívül a politikai pártok is arra törekednek, hogy létrehozzanak egy érzelmi közösséget, ami szavazótáboruk alapját adhatja, gondoljunk csak a Fidesz „Hiszünk az összefogás és a szeretet erejében” szlogenjére. Az sem véletlen, hogy a hazai baloldal egyik fogyatékosságaként is éppen az érzelmi azonosulás hiányát szokás felhozni.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.