Politika és érzelmek

  • Mikecz Dániel
  • 2015. november 3.

Liberális szemmel – Republikon

A politikában nem szabad az érzelmek alapján döntéseket hozni – hangzik az ismert tézis. Az érzelmeknek azonban nem csak negatív szerepük lehet.

A politika és az érzelmek kapcsolatáról szóló népszerű álláspont szerint az érzelmek hátráltatják a dolgok helyes megértését, hályogként akadályozzák a racionális, logikus érvek belátását. A jelenlegi menekültválság kapcsán is hallható, hogy az ismeretlentől való félelem az, ami a menekültellenességet megalapozza. A józan ész, a hideg fej a záloga a helyes politikai döntések meghozatalának.

Való igaz, hogy a szakpolitikai javaslatok értékelése és a döntések meghozatala során szükség van a célok, körülmények és eszközök higgadt számbavételére, a formális döntéshozatali eljárások ismeretére. A politikában az érzelmek azonban nem csak a szakpolitikai döntéshozatal szintjén, de a politikai vitákban sem kívánatosak. A választott képviselőknek, politikusoknak tartózkodniuk kell érzelmeik kinyilvánításától a politikai viták során, még ha gúnyos támadások is érik személyüket. A hidegvér nemcsak a hivatásos politikusok számára előírás, az érzelmek száműzése és a ráció hangsúlyozása különbözteti meg a közvélemény avatott, értő politizáló rétegét a „kocsmai” politizálóktól. A ráció és az érzelmek szembeállítása ugyanakkor megjelenik a nők politikai szerepvállalásáról, illetve a női politikusok arányáról szóló vitákban is.

A politikai gondolkodásban az érzelmeket és ezzel együtt az irracionalitást gyakran a kollektív cselekvés sajátjaként értelmezik. A tömeg irracionalitását elsősorban Le Bon munkássága alapozta meg, aki szerint a tömegben az egyén elveszíti személyiségét, kritikai képességét. A tömegnek sajátos lelkülete van, amelyet a tömegben átvesznek az egyének. A tömeg azonban eleve nem alkalmas a racionális cselekvésre, könnyen befolyásolható, érzelmi behatásokkal ingerelhető. A társadalmi mozgalmak ebben a tekintetben különleges helyzetben vannak, hiszen a kollektív cselekvés, a tiltakozás nem valamilyen kiforrt szakmai meggyőződés nyomán, hanem adott csoportok és egyének felháborodása révén jön létre. A tüntetések, tiltakozó akciók ugyanúgy lehetőséget, terepet kínálnak az érzelmek, kötődések kifejezésére.

false

A látványos, performatív tiltakozási elemek segítségével a mozgalmi vezetők képesek befolyásolni, menedzselni az aktivisták, a támogatók és a tágabb környezet érzelmeit. A mozgalmi mobilizáció lényege bizonyos szempontból éppen az érzelmek eredményes menedzselése. A mozgalmi stratégiának megfelelően kell változtatni az emocionálisan túlfűtött és a józan pillanatok között. Ugyanilyen fontos lehet az is, hogy a mozgósított egyének érzelmei abba az irányba haladjanak, amely megfelel a mozgalom céljainak, a mozgalmon kívülről magukkal hozott dühöt, felháborodást a mozgalom által beazonosított célpontok felé artikulálják. Az erős emocionális töltettel rendelkező szimbólumok felmutatása, az érzelmek „húrjainak pengetése” hatásos eszköz lehet a támogatók toborzása, az elköteleződés elmélyítése és fenntartása során.

Bizonyos helyzetekben az ellenfél démonizálása, a tőle való félelem kihasználása lehet motiváló tényező. A látványos, performatív tiltakozó elemek esetében azonban éppen ennek az ellenkezője a jellemző: a karikatúraszerű papírmasé babák nevetségessé, legyőzhetővé teszik az ellenfelet. Az is előfordul a szélsőségesebb tiltakozások során, hogy elégetik, elpusztítják ezeket a bábukat, ami tulajdonképpen az ellenfél szimbolikus megsemmisítése.

Bizonyos esetekben szükség lehet a túlfűtött érzelmi hangulat visszafogására. Az emóciók felkorbácsolásával mozgósíthatók a támogatók, azonban a tágabb környezet számára visszatetszést kelthet a forrófejű politizálás.

A mozgalom sikeressége, a hosszabb távú tervezés, a közvélemény számára kedvező kép, valamint az elköteleződés kialakítása és a többi szereplővel való eredményes alku érdekében szükség van az érzelmek kezelésére. Ahogyan azt egy amerikai szociológus megjegyezte: „Nem perelhetsz be egy üzemet arra hivatkozva, hogy a kéményfüsttől szomorú leszel.” A társadalmi mozgalmak tehát legtöbbször nem korlátozhatják tevékenységüket az önkifejezésre, hanem valamilyen társadalmi, politikai változást kívánnak elérni. Ez utóbbi cél elérésének feltétele a politikai vitákban való részvétel megfontolt, racionális érvek alapján. A közéleti vitákban a szakpolitikai tervezési és döntéshozatali eljárásoknak megfelelően kell racionális tárgyalópartnerként megjelenni. Az érzelmek menedzselése azonban nem feltétlenül azonos azok manipulációjával a mozgalmi vezetők által, és az aktivisták, támogatók sem feltétlenül könnyen befolyásolható alanyok. A menedzselés gyakran az ő megelégedésükre történik. Az emocionalitás háttérbe helyezése a racionális arcél felmutatása érdekében az aktivisták azon igényét elégítheti ki, hogy tájékozott, érvelő, mások meggyőzésére alkalmas egyének lehessenek.

Az olyan mozgalmaknál, amelyek célja az identitás kifejezése, öndefiníciójuk elismertetése a társadalom más csoportjaival, a szégyen érzésének átváltoztatása büszkeséggé lehet hatékony eszköz, ahogy azt a Magyarországon is több éve aktív LMBT-mozgalom teszi a Budapest Pride során. A tiltakozás továbbá örömszerzés forrása is lehet – különösen igaz ez a látványos, performatív tiltakozási elemekre. A demonstrációkon a karneválokra emlékeztető jelmezekben vonulnak fel a tüntetők, a programokat pedig könnyűzenei koncertek színesítik. Nemcsak a tüntetések kezdenek zenei fesztiválokra hasonlítani, hanem a nyári zenei fesztiválok között is lehet a politikai elköteleződés alapján választani. Az ilyen tüntetések esetében tehát maga a részvétel okoz örömöt az egyénnek.

Nem választható szét szigorúan érzelem és értelem a politikában sem. Nem is csoda, hogy a mozgalmakon kívül a politikai pártok is arra törekednek, hogy létrehozzanak egy érzelmi közösséget, ami szavazótáboruk alapját adhatja, gondoljunk csak a Fidesz „Hiszünk az összefogás és a szeretet erejében” szlogenjére. Az sem véletlen, hogy a hazai baloldal egyik fogyatékosságaként is éppen az érzelmi azonosulás hiányát szokás felhozni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.