Uniós nem a 3-as metróra – Tarlós mélyponton

  • Király Dávid
  • 2016. július 16.

Liberális szemmel – Republikon

Tarlós Istvánra főpolgármesteri megbízatásának 4+5 éve során egyetlen nagy beruházás megvalósítása várt. De nem ment neki.

A 3-as metró felújításának uniós finanszírozására mondott brüsszeli nem Tarlós István politikai karrierjének mélypontja. Budapest és az ország legnagyobb forgalmú vasútvonalának ügye – kiváltképp a főpolgármester számára – már azt megelőzően kudarcba fulladt, hogy a rekonstrukció elkezdődött volna.

false

Az, hogy az óriásberuházás sokkal inkább szolgálja majd a Fidesz, a kormány és barátai, mintsem a metrón utazók érdekeit, már akkor nyilvánvalóvá vált, amikor a kabinet letiltotta a főváros vezetését új, korszerű metrószerelvények vásárlásáról, és belekényszerítette Tarlósékat az évtizedekkel ezelőtti technológiát képviselő orosz szerelvények felújításnak hazudott, az ilyenkor minimálisan elvárható közbeszerzést is nélkülöző megvásárlásába – rendkívül drága hitelből. Tarlós–kormány: 0-1.

Ugyancsak alulmaradt a főpolgármester a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében. Hiába lett volna olcsóbb a BKV számára vadonatúj járműveket vásárolni, az ehhez szükséges kormányzati hitelgarancia megvonásával a városvezetés arra kényszerült, hogy 150 busz üzemeltetését szervezze ki magánvállalkozásoknak, ami túl azon, hogy évente több mint kétmilliárd forinttal drágább, mint a vásárlás, a buszparkjának elöregedésével küzdő, a Fővárosi Önkormányzat saját tulajdonában lévő BKV versenyképességét is tovább csökkenti az ágazatban. Tarlós–kormány: 0-2.

Aki ismeri Brüsszel döntési mechanizmusát közlekedésfejlesztési ügyekben, az tudja, hogy az Európai Unió nem támogat vonalfelújítást. Bármely uniós város akkor pályázik sikerrel uniós pénzekre, ha a tervezett beruházás a település közlekedési hálózatának fejlesztését szolgálja. Ilyen volt Budapesten a 4-es metró megépítése, a budai fonódó villamoshálózat kialakítása vagy az 1-es villamos fejlesztése és felújítása – mindegyik jórészt uniós pénzből valósulhatott meg, hiszen hatékonyabbá és elérhetőbbé tette Budapest közösségi közlekedését.

false

A 3-as metró évtizedek óta tervezett és a felújítással párhuzamosan megvalósítható káposztásmegyeri meghosszabbítása azonban ugyanúgy lekerült a napirendről, mint a metróvonal legtöbb állomásának érdemi akadálymentesítése. Ekkor már nemcsak azt lehetett sejteni, hogy a 3-as metró felújítása a Széll Kálmán tér rendezéséhez hasonlóan nem lesz több, mint fapados, karbantartó jellegű rekonstrukció, de az is egyértelmű volt, hogy Brüsszel beint az innovációt nem tartalmazó, ráadásul a szerelvények ügyében tipikus fideszes trükközéssel terhelt óriásberuházásnak. Tarlós–EU: 0-1.

Három vesztett meccs után a főpolgármester aligha jut tovább a következő fordulóba, ami különösen annak tükrében kínos, hogy Tarlós Istvánra főpolgármesteri megbízatásának 4+5 éve során egyetlen nagy beruházás megvalósítása várt – igen, a 3-as metró felújítása. Noha a főpolgármester előszeretettel kéri számon elődjén a kék metró rekonstrukcióját, ha figyelembe vesszük, hogy a 90-es évektől kezdődően 2010-ig megújult a Millenniumi Földalatti, a 2-es metró, valamint erős fideszes ellenszélben javarészt megépült a 4-es metró is, Tarlós István próbálkozása a munkától és a vele járó felelősségtől való szabadulásra inkább szánalmas, mintsem ésszerű.

false

Annál is inkább, mivel 2010-ben Tarlós elsősorban azzal kampányolt a baloldali-liberális városvezetés ellen, hogy az felelőtlenül eladósította Budapestet. Ehhez képest az általa vezetett főváros most mintegy 140 milliárd forintnyi hitelért áll sorba (immár nem először), a 3-as metró felújítását ugyanis a kormány gáncsaitól és az uniós finanszírozás korántsem meglepő brüsszeli vétójától függetlenül meg kell kezdeni. Ha nem uniós vagy állami pénzből, akkor – saját forrás híján – hitelből. Amelyhez persze a fővárosnak állami garanciára lesz szüksége – nyilván valamilyen szívességért cserébe.

A projekt mielőbbi megkezdése nem azért fontos, mert – mint azt a főpolgármester egy sajtótájékoztatóján állította – a metró rekonstrukciójának elmaradása a Fidesz 2018-as választási győzelmét veszélyezteti, hanem mert a működőképessége határán billegő járattal naponta félmillióan utaznak – és nem kellene bennégniük. Ugyanakkor ha már itt tartunk: a metrófelújítás körüli huzavona nemcsak a 2018-as parlamenti, hanem a 2019-es önkormányzati választásra is hatással lesz, amelynek időpontjára a munkálatok – a tervezettel ellentétben – biztosan nem fejeződnek be.

Hiszen a beruházás megkezdésének eredetileg tervezett, 2016. novemberi időpontja előtt négy hónappal még mindig nem tudjuk, mikor indulhat meg valójában a munka, csak azt, hogy több hónapot már biztosan késik. Illetve még azt, hogy ha megvalósul is ez a már most ezer sebből vérző beruházás, annak végeredménye egy horribilis (hitel)összegbe kerülő, de korszerűtlen, a rég elavult technológiát évtizedekre konzerváló, nem mindenki által használható és a mainál egy centivel sem hosszabb metróvonal lesz. Amit Tarlós – jó eséllyel – még csak át sem tud majd adni.

Nehéz lenne most bármi biztatót mondani a főpolgármester számára.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?