Uniós nem a 3-as metróra – Tarlós mélyponton

  • Király Dávid
  • 2016. július 16.

Liberális szemmel – Republikon

Tarlós Istvánra főpolgármesteri megbízatásának 4+5 éve során egyetlen nagy beruházás megvalósítása várt. De nem ment neki.

A 3-as metró felújításának uniós finanszírozására mondott brüsszeli nem Tarlós István politikai karrierjének mélypontja. Budapest és az ország legnagyobb forgalmú vasútvonalának ügye – kiváltképp a főpolgármester számára – már azt megelőzően kudarcba fulladt, hogy a rekonstrukció elkezdődött volna.

false

Az, hogy az óriásberuházás sokkal inkább szolgálja majd a Fidesz, a kormány és barátai, mintsem a metrón utazók érdekeit, már akkor nyilvánvalóvá vált, amikor a kabinet letiltotta a főváros vezetését új, korszerű metrószerelvények vásárlásáról, és belekényszerítette Tarlósékat az évtizedekkel ezelőtti technológiát képviselő orosz szerelvények felújításnak hazudott, az ilyenkor minimálisan elvárható közbeszerzést is nélkülöző megvásárlásába – rendkívül drága hitelből. Tarlós–kormány: 0-1.

Ugyancsak alulmaradt a főpolgármester a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében. Hiába lett volna olcsóbb a BKV számára vadonatúj járműveket vásárolni, az ehhez szükséges kormányzati hitelgarancia megvonásával a városvezetés arra kényszerült, hogy 150 busz üzemeltetését szervezze ki magánvállalkozásoknak, ami túl azon, hogy évente több mint kétmilliárd forinttal drágább, mint a vásárlás, a buszparkjának elöregedésével küzdő, a Fővárosi Önkormányzat saját tulajdonában lévő BKV versenyképességét is tovább csökkenti az ágazatban. Tarlós–kormány: 0-2.

Aki ismeri Brüsszel döntési mechanizmusát közlekedésfejlesztési ügyekben, az tudja, hogy az Európai Unió nem támogat vonalfelújítást. Bármely uniós város akkor pályázik sikerrel uniós pénzekre, ha a tervezett beruházás a település közlekedési hálózatának fejlesztését szolgálja. Ilyen volt Budapesten a 4-es metró megépítése, a budai fonódó villamoshálózat kialakítása vagy az 1-es villamos fejlesztése és felújítása – mindegyik jórészt uniós pénzből valósulhatott meg, hiszen hatékonyabbá és elérhetőbbé tette Budapest közösségi közlekedését.

false

A 3-as metró évtizedek óta tervezett és a felújítással párhuzamosan megvalósítható káposztásmegyeri meghosszabbítása azonban ugyanúgy lekerült a napirendről, mint a metróvonal legtöbb állomásának érdemi akadálymentesítése. Ekkor már nemcsak azt lehetett sejteni, hogy a 3-as metró felújítása a Széll Kálmán tér rendezéséhez hasonlóan nem lesz több, mint fapados, karbantartó jellegű rekonstrukció, de az is egyértelmű volt, hogy Brüsszel beint az innovációt nem tartalmazó, ráadásul a szerelvények ügyében tipikus fideszes trükközéssel terhelt óriásberuházásnak. Tarlós–EU: 0-1.

Három vesztett meccs után a főpolgármester aligha jut tovább a következő fordulóba, ami különösen annak tükrében kínos, hogy Tarlós Istvánra főpolgármesteri megbízatásának 4+5 éve során egyetlen nagy beruházás megvalósítása várt – igen, a 3-as metró felújítása. Noha a főpolgármester előszeretettel kéri számon elődjén a kék metró rekonstrukcióját, ha figyelembe vesszük, hogy a 90-es évektől kezdődően 2010-ig megújult a Millenniumi Földalatti, a 2-es metró, valamint erős fideszes ellenszélben javarészt megépült a 4-es metró is, Tarlós István próbálkozása a munkától és a vele járó felelősségtől való szabadulásra inkább szánalmas, mintsem ésszerű.

false

Annál is inkább, mivel 2010-ben Tarlós elsősorban azzal kampányolt a baloldali-liberális városvezetés ellen, hogy az felelőtlenül eladósította Budapestet. Ehhez képest az általa vezetett főváros most mintegy 140 milliárd forintnyi hitelért áll sorba (immár nem először), a 3-as metró felújítását ugyanis a kormány gáncsaitól és az uniós finanszírozás korántsem meglepő brüsszeli vétójától függetlenül meg kell kezdeni. Ha nem uniós vagy állami pénzből, akkor – saját forrás híján – hitelből. Amelyhez persze a fővárosnak állami garanciára lesz szüksége – nyilván valamilyen szívességért cserébe.

A projekt mielőbbi megkezdése nem azért fontos, mert – mint azt a főpolgármester egy sajtótájékoztatóján állította – a metró rekonstrukciójának elmaradása a Fidesz 2018-as választási győzelmét veszélyezteti, hanem mert a működőképessége határán billegő járattal naponta félmillióan utaznak – és nem kellene bennégniük. Ugyanakkor ha már itt tartunk: a metrófelújítás körüli huzavona nemcsak a 2018-as parlamenti, hanem a 2019-es önkormányzati választásra is hatással lesz, amelynek időpontjára a munkálatok – a tervezettel ellentétben – biztosan nem fejeződnek be.

Hiszen a beruházás megkezdésének eredetileg tervezett, 2016. novemberi időpontja előtt négy hónappal még mindig nem tudjuk, mikor indulhat meg valójában a munka, csak azt, hogy több hónapot már biztosan késik. Illetve még azt, hogy ha megvalósul is ez a már most ezer sebből vérző beruházás, annak végeredménye egy horribilis (hitel)összegbe kerülő, de korszerűtlen, a rég elavult technológiát évtizedekre konzerváló, nem mindenki által használható és a mainál egy centivel sem hosszabb metróvonal lesz. Amit Tarlós – jó eséllyel – még csak át sem tud majd adni.

Nehéz lenne most bármi biztatót mondani a főpolgármester számára.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.