Simicska és Volner – avagy van-e a Fidesznek csodafegyvere a Jobbik ellen?

  • Madlovics Bálint
  • 2016. július 15.

Liberális szemmel – Republikon

Látni kell, hogy a Jobbik a Fidesz számára egészen más jellegű ellenfél, mint a baloldal.

A címben szereplő két nevet ritkán szokták egy lapon említeni. Igaz, a közelmúltban mindketten többször is szerepeltek a hírekben, de nagyon eltérő kontextusokban és teljesen más reakciókat kiváltva. Volner Jánosról a ripost nevű portálon jelent meg egy nagy vihart kavart, állítólag az oldal „olvasóriporterétől” érkezett képsorozat, amelyen a Jobbik frakcióvezetője egy idegen nővel látható, akivel együtt bemennek egy Pécel melletti bozótosba. A sejtetésekkel teletűzdelt, szenzációhajhász anyagot széles körben a politikai újságírás legaljaként értékelték, és mint ilyen, egy polcra leginkább az olyan cikkekkel került, mint amilyen például a 888.hu-n korábban megjelent, Tóbiás Józseffel és a családjával foglalkozó gusztustalan írás volt.

Simicska Lajos viszont egészen más tészta: az egykor a Fidesz politikai családjához tartozó csúcsoligarcháról a Népszabadság írta meg néhány napja, hogy „ősztől bele fog állni a Vona-projektbe”, azaz anyagi és szellemi erőforrásokkal, illetve vélhetően a kezében tartott médiákkal fogja támogatni a Jobbik építkezését a párt 2018-as választási győzelme érdekében. Ez az ügy sokkal nagyobb horderejű és messzebbre mutató, mint a Volnerhez kapcsolódó botrány (miközben persze nehéz eldönteni, hogy igaz-e, különösen, hogy a Simicska-féle „G-nap” óta eltelt másfél évben többször is fölmerültek már a háttérben kötött szövetségekről szóló találgatások, amelyek megvalósulásának viszont annál kevesebb jelét lehetett eddig csak látni).

Miért helyezhető mégis egy platformra Simicska és Volner? A két ügy mint üzenet közötti összefüggés a Fidesz Jobbikkal szembeni kommunikációs lehetőségeinek és az ebből következő stratégiájának elemzésével érthető meg. Először is látni kell, hogy a Jobbik a Fidesz számára egészen más jellegű ellenfél, mint a baloldal. Ennek oka nemcsak az, hogy míg a Jobbik egységes, a baloldalon az sem mindig egyértelmű, hogy a pártok és a szavazók azonos oldalhoz tartoznak – ez fontos, ámbár inkább technikai kérdés. Kommunikációs szempontból az ideológiák, avagy az egyes pártokhoz köthető érvrendszerek, narratívák közötti távolság az, ami lényeges.

Cézár & Brutus

Cézár & Brutus

 

A Fidesz ideológiája sok tekintetben a 2010 előtti baloldal valóságértelmezésének tagadására épül: a Nyugathoz igazodás, az egyre szorosabb integráció és a „Merjünk kicsik lenni!” paradigmájával szemben a nemzeti szuverenitást és a nemzeti érdekek mindenekelőtt való képviseletét hangoztatja, nem félve akár a „nemzeti érdek érvényesülését gáncsoló” Nyugat és EU kritikájától sem. A külföldről jövő – valamint a külfölddel egyetértő, baloldali-liberális – kritikák zömére Orbán ezzel a „nemzeti” érvrendszerrel szokott válaszolni, kivívva a nemzet irányába erősen elkötelezett magyar választóközönség komoly hányadának rokonszenvét.

A Jobbik viszont ugyanazt mondja, mint a Fidesz. A hangvételükben is egyre inkább egymáshoz hasonuló két párt narratíváinak alapvetései azonosak: egyformán beszélnek a nemzetről, a kapitalizmusról, a szegényekről, a demokráciáról. E miatt a közelség miatt viszont a Fidesz kommunikációjában nincs tér az olyan érvelésre, mint amit a bal- és liberális oldal „Nyugat-narratívájával” szemben alkalmaznak. Érdemi kérdésekben nem szállhatnak vitába, mert akkor egyúttal saját magukkal is vitatkoznának. Így az egyetlen kínálkozó kommunikációs lehetőség nem más, mint a hiteltelenítés és a lejáratás: nem annak bizonygatása, hogy az elhangzott állítások tévesek, hanem hogy az ellenfél nem méltó ezeknek az értékeknek a képviseletére. Mind a Fidesz, mind a Jobbik számára ez az egymással szembeni küzdelem terepe.

A nevezett ügyek is itt érnek össze. A Habony Árpádhoz köthető weboldal révén kitört Volner-botrány, illetve a miniszteri, sőt miniszterelnöki szinten is többször hangoztatott Simicska–Jobbik tengely mind Vona Gábor pártja hitelének rontását szolgálják, ugyanúgy, mint a még korábban kirobbant KGBéla-ügy és a kormányoldalról újra és újra előkerülő korrupciós vádak. (Ezzel persze nem azt állítom, hogy mindezek puszta kitalációk és biztosan alaptalanok. Pusztán csak annyit mondok, hogy a fölhozott vádak illeszkednek a Fidesz Jobbikkal szembeni kommunikációs lehetőségeihez és stratégiájához.) De ugyanígy, a hiteltelenítés szűk pástján mozogva támadja a kormányt a Jobbik is: elég, ha csak Vona Gábor „antikorrupciós tavaszi hadjáratára” gondolunk.

Csodafegyver tehát nincs: mindkét párt számára világosan behatároltak a lehetőségek. A Jobbiknak minden bizonnyal a 2014–15 fordulójához hasonló helyzet lenne a legideálisabb: ekkor történt meg ugyanis az, hogy a Fidesznek nem az érveit győzték le, nem az általa kommunikált „nemzeti” politikában vesztette el a hitét a jobboldali szavazótábor, hanem – a netadó, az útdíj és nem utolsósorban a korrupciós botrányok hatására – a kormány hitelessége párolgott el. Ha nem jött volna a menekültügy, amelynek révén a Fidesz 2015-ben visszaszerezte a hitelességét, azóta pedig lényegében stabilizálta a helyzetét, a Jobbiknak jó esélye lett volna a kiábrándult fideszes szavazók megszerzésére. Ugyanez nem mondható viszont el a 2014-es Összefogás pártjairól: ahhoz, hogy ők profitálhassanak egy ilyen helyzetből, választ kéne tudniuk adni a Fidesz és a Jobbik „nemzeti narratívájára”. Olyan világképpel kéne rendelkezniük, amelyik nem a 2010 előtti paradigmájuk érveit ismételgeti, hanem azokon túllépve, a Fidesz kritikáira reagálva és azokat úgyszólván „fölülkeretezve” mutatna a választóknak jobb, élhetőbb, modernebb Magyarországot.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.