Ibrányi csodák

Jobb, mint Róma

  • Orosz Ildikó
  • 2013. szeptember 1.

Riport

A Tisza felső szakaszán található szabolcsi Ibrány a hagyomány szerint az Örök Városnál kettővel több, kilenc dombra épült.

Akkoriban itt, a Rétközben, a Tisza mélyárterében kiterjedt lápvidék húzódott. Mivel a terület a folyó vízszintjénél alacsonyabban fekszik, jóformán egész évben víz alatt állt, a kiemelkedő homokhátak közt csónakon lehetett közlekedni. A Rétközt az 1880-as években a Lónyai-főcsatorna segítségével lecsapolták és művelés alá vonták. Ibrány dombjai összenőttek, de a hétezer fős kisváros ma is több megszakítással, hosszan kanyarog a keresztülfutó országutak mentén.

Habár a Tisza és a Lónyai-csatorna által határolt, Szabolcstól Kisvárdáig húzódó terület, vagyis a Rétköz nyugati fele nem esik messze sem Nyíregyházától, sem Tokajtól, visszaköszönnek a régió alapproblémái: munkanélküliség, elvándorlás, szegregáció. Az otthagyottság érzését fokozza, hogy utoljára 2009-ben közlekedett erre a keskeny nyomtávú Nyírvidéki kisvasút, amely több mint száz éven át Nyíregyházától észak felé haladva jutott el a Tiszáig, a fő vonalon Dombrádig, a szárnyon Balsáig. A szórványos part menti szállás- és vendéglátóhelyek túlélésének záloga az az egyetlen, jó esetben nem vadkempingezős éjszaka, amit Tokaj előtt valahol ezen a tájon töltenek a Tisza-túrázók. A turizmus felvirágoztatására irányuló, elszigetelt kísérletek részeként a földváráról ismert Szabolcsban szépen megújult a középkori templom és a Mudrány-kúria, Balsán dizájnos ökolátogatóközpont épült az 1944-ben felrobbantott Tisza-híd csonka hídfőjére, az egykori dombrádi állomásépületnél pedig kis vonatkiállítás látható.

Meg lehet fogni

A meglepően gazdag ibrányi helytörténeti gyűjtemény a művelődési házban kapott helyet - ide költözött nemrég a polgármesteri hivatal is, azt az ingatlant az új járási hivatal foglalta el. Az otthonos hangulatú kiállítótérben a polcok és vitrinek roskadásig telve, a padlót a nagyanyáink szobájából ismerős tarka rongyszőnyegek borítják. A gyerekeket beültetjük az iskolatörténeti sarok simára koptatott padjába, kipróbálhatják a palatáblát, a napraforgószár tolltartót, a fatáskát. Ha kellő átéléssel magyarázzuk el a nádpálca működését, lesz egy kis időnk a település múltjára.

Ahogy a történetírás a "nagy csaták, nagy királyok" felől a mikrotörténelem felé fordul, az ehhez hasonló gondosan rendszerezett kis helyi gyűjteményekben, a múlt hétköznapi, személyes történetek sokaságán keresztül válik megismerhetővé és átélhetővé. Ráadásul adja magát a múzeumpedagógia és az interaktivitás, hiszen a történeti és néprajzi emlékek nagy része kézbe vehető, kipróbálható, a pattintott kövektől a búza és a pelyva szétválasztására szolgáló gabonaszelelőn át a 107 évet élt Lidi néni (1898-2005) otthonkájáig és nyugdíjszelvényéig. Megnézzük az 1911-ben óvodát alapító zsidó Bleuer család emléktábláját (a Bleuer-kúria, ahogy itt ismerik, a "kastély" ma rendőrség); és belelapozunk Rubóczky István cherbourgi hadifogoly verses naplójába: Elhalgat mindenki elévült a lárma / Rágondol a fogoly kicsi családjára. / Kinek nincs családja gondol a párjára / Igy tellik a fogság Francia országba.

Elmélyedünk egy megkímélt állapotú kiházasítási kelengye adománylevelében, mely szerint 1938-ban a szegény családból származó B. Fekete Etelkát érte az a szerencse, hogy egy komplett, cifrára festett paraszti bútorzatot kapott a Sokgyermekes Szegény Magyar Anyák Országos Szent István Fiúotthona jóvoltából. Az adománylevél felszólítja a leányt, hogy "keblét büszke önérzet hevítse s lelkét az az erős akarat hassa át: naggyá, erőssé s boldoggá tenni ismét a magyart", és röviden vázolja, hogyan vezetheti ki az "átkos trianoni jelenből a Nemzetet a fajfenntartás ösztöne".

A közelmúlt fotóin feltűnik Berencsi Béla polgármester, az ország második legrégebb óta folyamatosan regnáló településvezetője, aki 1975-ben tanácselnökként kezdte a pályáját; mellette a legendás tanító és iskolaigazgató, a néhai Hegedüs Dezső, jelen gyűjtemény megalapítója, Hegedűs D. Géza apja.

Temetkezések

A kiállítás után szeretnénk felkeresni az Ibrány határában található híres Fekete-halmot, amelyről a múzeumban azt olvastuk, hogy hazánk egyik legépebben megmaradt kurgánja. A kurgánok a sztyeppei népek jellegzetes, ősi temetkezési helyei. Eredetileg a sírgödör fölé néhány méteres - esetenként 10 méter magasságot és 100 méter átmérőt is elérő - földhalmokat emeltek. Ezek nagy részét mára elhordták vagy beszántották, s amelyik létezik, az is könnyen természeti képződménynek hihető. A Fekete-halom azonban, amelyet 1900 körül a nyíregyházi múzeum névadója, Jósa András orvos-régész-polihisztor tárt fel, és benne egy gót fejedelem sírját találta, ma már védettséget élvez.

Sajnos hiába érdeklődünk a város szélén, a megkérdezett ibrányiak nemigen hallottak városuk fő történelmi nevezetességéről. Végül "ősi temetkezési hely" címén elirányítanak egy isten háta mögötti, elhagyott temetőbe. Csalódottságunkat a gyönyörű, érintetlen természeti környezetben lévő ibrányi szabad strandon áztatjuk ki, amely nem kevésbé eldugott: messze a várostól, több kilométer hosszan egy töltésen és egy ártéri erdőn át vezet az út. Hazafelé, amikor már nem is reméljük, mégiscsak megpillantjuk az országútról a szántóföld közepén magasodó, fákkal tűzdelt dombot. Út nem vezet hozzá, de áll még a Fekete-halom.

A múzeum ingyenes, a látogatást előzetesen egyeztetni kell Szabados Marianna múzeumvezetővel: 30/982-2183.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.