„Mi is emberek vagyunk” – Aktivista nőnap hajléktalanoknak

Riport

Helyzetük többszörösen nehezebb férfi sorstársaikénál, a társadalom megvetése is nagyobb irántuk. Pedig ugyanúgy vágynak figyelmességre, törődésre, mint bárki más. Ha néhány órára is, de szombaton megkapták.

Nőnapi programot szervezett A Város Mindenkié (AVM) női csoportja, a Hajléktalan Nők Egymásért Mozgalom (HaNEM) szombat délután Budapesten, a Dankó utcában. A Wesley János Lelkészképző Főiskola nagyterme március 8-án hajléktalan nők és „szövetségeseik” szolid mulatozásának helyszíne lett: volt versmondás, vetélkedő, zene, egy kis harapnivaló, és némi meglepetés.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A rendszerváltáskor a nők aránya az otthontalan emberek között 10 százalék volt, míg napjainkra ez a szám 25-30 százalékra emelkedett, miközben kizárólag nők számára elérhető éjjeli menedékhely Budapesten összesen kettő van – és az országban máshol sem jobb a helyzet –, márpedig nők és férfiak együtt nem aludhatnak egyik ilyen helyen sem. Az otthon nélküli nők többsége így közterületen él. Legtöbbjük különféle családi problémák – állami gondozás után, válás vagy családon belüli erőszak – miatt került az utcára, de a nők nagy része ennek ellenére is élettársi kapcsolatban él; viszont 77 százalékuknak nincs szakmája. Fontos adatokra rávilágító totó, témába vágó mutogatós activity, zene, na meg az elengedhetetlen információs segítség várta az érintetteket nőnap alkalmából a HaNEM szervezésében.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A szervezők arra törekedtek, hogy a résztvevők legalább rövid időre feledkezzenek meg gondjaikról. Az esemény egyben figyelemfelhívó gesztus is volt, hiszen ezúttal (is) több otthontalant ismertettek meg az AVM tevékenységével. A szervezet női csoportja a hajléktalan nők érdekvédelmére alakult; és azért is hiánypótló a tevékenysége, mert nincs kifejezetten a hajléktalan nők problémáival foglalkozó szociális vagy pszichés segítséget nyújtó intézmény. A HaNEM célja „az otthontalan nők személyes megerősítése, érdekeik képviselete és az őket ért problémák megoldása”, mindezt olyan módon, hogy az érintetteket személyes részvételre ösztönzik. A csoport megpróbál minél több otthon nélküli nőt elérni, akiknek képzéseket szerveznek, valamint felhívják a nyilvánosság figyelmét a hajléktalan nők speciális helyzetére.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A nők a hajléktalanságban is ki vannak téve az erőszak különböző formáinak: napi szinten éri őket szexuális zaklatás, élelemért vagy védelemért kényszerítik őket szexuális kapcsolat létesítésére. De nagyon sok nőt használnak ki gazdasági értelemben is – elveszik a pénzüket, vagy a társuk eleve nem engedi, hogy saját pénzük legyen, esetleg még dolgozni sem hagyják őket –, ráadásul a hajléktalan nők iránt a többségi társadalom részéről is nagyobb a megvetés, mint férfi sorstársaik iránt. Az otthontalan nőknek gyakorlatilag nincs esélyük gyereket nevelni, így fokozott a rájuk nehezedő lelki teher a gyermekeik, családjuk elvesztése miatt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Mindezt tudva egyszerre volt furcsa és felemelő látni azt a már-már gyermeki jókedvet, ami a nőnapi játékot uralta; azt, ahogyan középkorú nők activityznek, közösen töltik ki a róluk szóló totót, vagy épp jóízűen eszik a szendvicseket, isszák a málna- vagy narancsízű szörpöt, miközben a jelen lévő néhány férfi egy-egy szál virággal lepte meg a résztvevőket. Ha csak egy délutánra is, de az aktivista nőnapon részt vevő hajléktalan nők igazi figyelmet kaptak, néhány órára ők voltak a legfontosabbak, félelem nélküli kikapcsolódásban lehetett részük.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."