Hogy kever a Mol? – Üzemanyagok bioadalékai

Riport

Az üzemanyagokba 2012-ben be nem kevert bioetanol-mennyiség miatt a Molt 4,6 milliárd forintra kellett volna bírságolni - állítja a Magyar Bioetanol Szövetség, amely szerint a Mol törvényt sért azzal, hogy nem forgalmazza a bioetanollal kevert üzemanyagot. Az olajipari cég cáfolja a vádakat, és az adóhatóság, valamint a szakminisztérium sem tud ilyesmiről.

Az EU 2009-ben fogadta el a megújuló energiákról szóló irányelveket, a tagállamok pedig Nemzeti cselekvési tervben rögzítették, hogy 2020-ig mekkora arányban csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, és mennyivel növelik a felhasznált megújuló energia arányát. Magyarország 20-20 százalékot vállalt. A teljesítésről évente jelentenek az Európai Bizottságnak.

Mennyi az annyi?

A megújuló energiaféleségek közé tartoznak az üzemanyagba kevert növényi alapú anyagok is: a benzinhez bioetanolt, a dízelhez biodízelt adnak. (Az anyagokról lásd Biohatározó c. keretes írásunkat.) A biokomponensek bekeverésének mennyiségét a 2010-es magyar bioüzemanyag-törvény írja elő három évre előre, és minden, Magyarországon forgalmazott üzemanyagra vonatkozik: 2014. januárig a benzinben 3,1, a dízelben 4,1 százalékos bekeverést írt elő, 2014. januártól 2016. januárig pedig mindkettőnél 4,9 energiaszázalékos bekeverésre kötelezi a hazai forgalmazókat. Ez 7 százalékos térfogatrésznek felel meg, vagyis az üzemanyag ekkora része bioetanolt, illetve biodízelt kell, hogy tartalmazzon. A bioetanollal kevert benzint az E10-es minősítés szerint lehetne forgalomba hozni, a kutakon azonban - a Lukoilt kivéve - hiába keressük, nem látható E10-es megjelölésű üzemanyag, legfeljebb a 2009 óta használt E85-ös (amiben 15 százalék a benzin aránya), többnyire az Agip kútjain. "Lehetne olyan 95-ösként értékesíteni, amelyen az a megjegyzés látható, hogy 10 százalék etanolt tartalmaz, de ilyennel sem találkozunk a töltőállomásokon. Azaz a forgalmazása gyakorlatilag nem létezik" - közölte a Naranccsal Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) elnöke.

Tank You

Tank You

Fotó: Narancs

Ha azonban nincs E10-forgalmazás, hogyan tartható a megújuló energiák használatára tett vállalás, és hogyan lesz betartva a bekeverésre vonatkozó törvény? - teszi fel a kérdést az MBSZ. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Wilde György a totalcar.hu megkeresésére elismerte, hogy a Mol Zrt. az E10 bevezetése előtt áll. "A Mol folyamatosan vizsgálja, hogy az érvényes üzemanyag-minőségi előírások keretein belül hogyan tudja a leggazdaságosabban teljesíteni az előírásokat. Ettől függ a benzin etanoltartalma is."

A forgalmazóknak éves jelentési kötelezettségük van, leghamarabb tehát jövőre derül ki, hogy idén az előírt mennyiséget adalékolták-e; és ha annál kevesebbet, azt a NAV-nak büntetnie kell. A törvény szerint a kiszabandó bírság alapja az üzemanyag-forgalmazó tárgyévi motorbenzin- és dízelgázolaj-forgalma, illetve figyelembe veszik a kötelező bioüzemanyag-részaránnyal meghatározott bioüzemanyag-mennyiség, valamint a tárgyévben ténylegesen forgalomba hozott bioüzemanyag-mennyiség energiatartalmát is. A Magyar Bioetanol Szövetség a rendelkezésre álló forgalmazási adatok alapján 4,6 milliárd forintra becsülte azt a bírságot, amivel szerintük a Molt sújtani kellett volna az el nem adott bioetanol miatt. Az MBSZ a Nemzeti cselekvési terv végrehajtásáról szóló és Brüsszelbe küldött jelentés alapján végezte a számítást a tavalyi benzineladásra.

Külön?

A hivatkozott 343/2010-es, a fenntartható bioüzemanyag-termelés követelményeiről és igazolásáról szóló kormányrendelet 4. melléklete a bekevert mennyiségek igazolását szabályozza. A Mol azonban az adóhatóságnak nem bontotta ketté bioetanolra és biodízelre a bekevert mennyiségeket, hanem egybe számította - így viszont nem látszik, külön-külön is teljesül-e a törvény szerint kötelező bekeverési arány.

A NAV-nak hét kérdést tettünk fel a Mol bioüzemanyag-bekeverési gyakorlatáról, annak ellenőrzéséről és az esetleges szankcióról. Kettőre érkezett válasz, öt kérdésre adótitokra hivatkozva nem feleltek. "Konkrét gazdálkodó tekintetében arra vonatkozóan, hogy a konkrét gazdálkodó bekeverési gyakorlatára irányult vagy folyamatban van-e vizsgálat, nem áll módomban tájékoztatást adni" - ez volt az első konkrét válasz. A másodikban európai uniós irányelvekre hivatkozva a NAV úgy foglalt állást, hogy - bár az idézett hazai törvény elkülönített jelentésadási kötelezettségről szól - egybe kell számítani a bekevert bioetanol és biodízel mennyiségeket. A NAV tanáccsal is ellátta a Narancsot, hogy ti. a cikk megjelenése előtt keressük meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot mint jogalkotót.

A Mol a Naranccsal azt közölte, hogy maximálisan betartja a vonatkozó előírásokat, a szükséges biokomponens-mennyiséget eddig is és a jövőben is belekeveri az üzemanyagba - hogy melyikből mennyit, azt nem tudhattuk meg. "A pontos mennyiség üzleti titok, annyit azonban elárulhatunk, hogy a Mol-csoport évről évre folyamatosan növekvő bekeverési arányok mellett 300-400 kilotonna bioüzemanyagot kever be." A társaság nem érti, hogy a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke miért vádolja jogszabálysértéssel: "A Mol betartja az előírásokat, Héjj Demeter sajtóban megjelent állításai minden alapot nélkülöznek, ezért a Mol megfontolja a jogi lépések lehetőségét."

Egybe?

Az egybeszámítás mellett érvelve - a NAV-val összhangban - a Mol is az Európai Unió irányelvére hivatkozik, amely nem tartalmaz külön kötelezettséget a benzinre és a gázolajra. "Ennek megfelelően, bár tény, hogy a kötelezettség mértékét meghatározó hazai jogszabály az üzemanyag-forgalmazók által éves szinten kötelezően forgalomba hozandó bioüzemanyag-mennyiséget a benzin és a gázolaj mennyiségére vetítve határozza meg, ez azonban nem azt jelentette, hogy a benzinbe 3,1 energiaszázaléknak, a gázolajba 4,4 energiaszázaléknak megfelelő bioetanolt és biodízelt kellett volna bekeverni." A Mol szerint a bioüzemanyagok összesített, átlagos aránya elérte az előírt szintet.

A társaság emlékeztetett: az adatok értelmezésénél figyelembe kell azt is venni, hogy a hulladék sütőolajból gyártott, környezetvédelmi szempontból sokkal előnyösebb biodízel, melynek egyébként a Mol kiemelt szerepet szán, kétszeresen számolható el. Az E10-es nem forgalmazásáról pedig megjegyezték: "Nem helytálló az az állítás, hogy a hatályos jogszabályok szerint kötelező lenne E10-es üzemanyagot árulni a töltőállomásokon, ilyen követelmény még közvetve sem következik a rendelkezésekből."

Az olajipari társaság érvelése a Nemzeti Fejlesztési Minisztériuméval (NFM) cseng egybe, amely lapunk érdeklődésére így reagált: "A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak nincs tudomása arról, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal mint ellenőrző és nyilvántartó szerv a bioüzemanyag-bekeverés kötelezettségének elmulasztását megállapította volna, emiatt bírságot szabott volna ki." Hozzátették: a kötelezettség teljesítésére az E10-en kívül számos egyéb technológia is rendelkezésre áll, így többek között az E85, B100, a biogáz- vagy az elektromos hajtás. "A hatályos jogszabályi környezet tág teret ad a forgalmazóknak a bekeverési kötelezettség teljesítésére, az általuk alkalmazni kívánt technológia típusára. A számításnál a hulladékból származó biokomponens értéke kétszeresen vehető figyelembe." A minisztérium megnyugtatott: a kormány folyamatosan felügyeli a célok teljesülésének alakulását, és ennek alapján kijelenthető: a rendelkezésre álló eszközök és technológiák felhasználásával biztosítható a 2020-ra vállalt célok elérése.

Ettől függetlenül arról értesültünk, hogy az NFM által összehívott éves társadalmi egyeztetésen szó lesz a szabályozás megváltoztatásáról, ami egyértelműen a Mol egybeszámításos gyakorlatának kedvezhet.

Biohatározó

A bioetanolt biológiailag megújuló energiaforrásokból, magas cukortartalmú vagy cukorrá alakítható anyagokat, illetve keményítőt tartalmazó növényekből, Magyarországon legfőképpen kukoricából nyerik. Forgalomban van 100 százalékos bioetanol is, például Brazíliában, Európában azonban az Otto-motorokhoz adalék anyagként keverik. Magyarországon forgalmazható üzemanyag az E85 (85 százalék bioetanol), illetve a 95, 98 oktánszámú motorbenzinekbe 10 százalékig keverhető bioetanol. A biodízel növényi olajokból vagy állati zsírokból előállított bioüzemanyag dízelmotorok számára. Keverve és önmagában is használható hajtóanyag helyettesítéseként.

Mindkét bioüzemanyag előnye a kőolajjal szemben, hogy gyors biológiai folyamatok eredményeként előállíthatók a környezet károsítása nélkül, és szinte kifogyhatatlan tartalékok állnak rendelkezésre. A bioetanol hátránya, hogy harminc százalékkal kisebb a fűtőértéke, mint a benzinnek, ezért azonos teljesítmény eléréséhez több kell belőle; minél nagyobb arányban keverik a benzinbe, annál nagyobb lesz a fogyasztás. Télen indítási nehézségek támadhatnak, az alkoholtartalom pedig károsíthatja az öregebb motorok tömítéseit, és gyorsítja bizonyos fémek korrózióját. A biodízel hátránya, hogy növényi olajszármazék lévén avasodhat, és erre a modern magasnyomású dízelbefecskendező rendszerek érzékenyek.

 

Biofoci

Hogy a Mol előnyben részesíti a bekeverés során a biodízelt a bioetanollal szemben, az tudatos üzletpolitika. Bár Magyarországon két nagy bioetanolgyár is működik, a Brüsszelbe küldött magyar jelentés szerint a 2012-ben felhasznált 46 ktoe értékű bioetanol teljes mennyiségét külföldről vásárolta a Mol (ktoe = kőolaj-egyenérték, azon energia mértékegysége, amely az adott mennyiségű energia előállításához elégetendő nyersolaj tömegét adja meg; 1 tonna bioetanol = 0,64 ktoe). A 113 ktoe felhasznált biodízelegységből viszont csupán 13 származott importból, a többit feltehetően saját érdekeltségeitől szerezte be a Mol, vagyis a profit házon belül realizálódhat.

A Mol kérdésünkre nem közölte, mely forrásokból szerzi be a bioetanolt és a biodízelt. Azért van fogódzó: a Mol 2008-ban a Rossi Beteiligungs GmbH-val közös vállalkozásban 120 ezer tonnás kapacitású biodízelüzemet épített Komáromban, ahol nyers növényi olajból és használt sütőolajból állítanak elő üzemanyagot. A Rossi Biofuel Bioüzemanyag Gyártó Zrt.-ben a többségi, 75 százalékos részesedés a grazi futballcsapat egykori kapusa, Rudi Roth érdekeltségében volt. ' 2010-ben vált meg a cégtől, amikor már egymilliárd forint fölé emelkedett az éves nyereség. Helyébe a pozsonyi Envien A. S. került. Bár a Mol 2006-ban pályáztatással választotta ki komáromi osztrák partnerét, az ügylet külföldi szereplői kapcsolatban álltak a Mol vezetésével - tárta fel az index.hu. Rothék már 2004 óta kvázi Mol-vállalatként működtek Ausztriában, miután a Mol Roth révén a Rossi Privatstiftungban többségi részesedést szerzett. A szlovák Envien vezetői között volt a Mol érdekeltségében lévő Slovnaft vezérigazgatója, Világi Oszkár, aki 2011-ben bekerült a Mol igazgatóságába. Világi futballmecénás is, idén márciusban mint a Slovnaft vezérigazgatója megvásárolta az FK DAC 1904 Dunaszerdahely többségi tulajdonát az iráni Khashayar Mohsenivtől. A dunaszerdahelyi kötődésű Világi régi álmának megvalósulásaként jellemezte a vásárlást, és egy 12-15 ezer fős stadion építését tervezi.

Hogy kinek tejel valójában a komáromi biodízelgyártó cég, az a hazai cégadatokból nem követhető. A Rossi Biofuel se tudott ugyanis ellenállni egy adóparadicsomból jelentkező kérőnek. A szlovák Envien 2012. decemberben eladta a Biofuelt, azóta egy máltai offshore cég a többségi tulajdonosa, amely a szlovák tagokból álló menedzsmentet megtartotta. Rossz üzlet biztosan nem köttetett, hiszen 2012-ben nettó 52 milliárd forint árbevételt és 2,5 milliárd forint adózott eredményt értek el biodízel előállításából.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.