A varsói gettófelkelés évfordulója

Nemcsak a hősök arcai

Riport

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

A parkokban krókusz nyílik; sok fehér, néhol lilák, ahol csak füves tér akad, ott csomókban virít, nem ágyásokba ültetik, hanem csak úgy, szabadon, a gyep közé. Először járok tavasszal Varsóban. Megszoktam, ahova utazom, a járdát figyelem, botlókövet keres a szemem, s ahol gettó állt, ott a határait jelölő elemeket. A díszterecske, a keresetlen természetességgel növekvő virágok mellett – amint a városban számos helyen – éppen egy ilyen aszfaltba öntött emlékmű szalagja fut. Ha az itt élők talán hozzá is szoktak ezekhez a feliratos csíkokhoz, s a városuk része lett, mégis valami olyanra figyelmeztetnek, amit könnyebb volna elfelejteni. Hogy itt valamikor fallal vettek körül egy, a városból kihasított részt, a fal mögé kényszerítettek, majd megöltek embe­re­ket. A II. világháború előtt Varsó minden harmadik lakosa zsidó volt. Itt, ebben a városban élt Európa legnagyobb zsidó közössége, több mint 350 ezer ember.

Érkezésem és a virágos séta másnapján találkozom a gettómúzeum, a Muzeum Getta Warszawskiego igazgatójával. A felkelést megidézve, magát a gettót idézzük meg, aminek külön intézményt szenteltek a lengyelek. Pontosabban még csak az intézményi háttér létezik, a múzeum jelenleg is épül. A hajdani Bersohn és Bauman Gyermekkórház épületében kap majd helyet, a Świętojerska utca 60. szám alatt, a mai Muranów városrészben, amely egykor a gettó része volt. Az intézményt még az előző kormány égisze alatt alapították 2018-ban, és a szakmai munka súlya mellett politikai viták is terhelték eddigi történetét. A gettómúzeum tervezett narratívája körüli polémia néhány évvel ezelőtt vált kiélezetté, amikor a túlélők leszármazottai aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy az intézmény nem megfelelően mutatja be, elhallgatja vagy minimalizálja a lengyel társadalom szerepét a zsidó közösség üldöztetésében és elpusztításában a holokauszt idején. A múzeum igazgatója, Katarzyna Person ottjártamkor mindössze két hete töltötte be e pozícióját.

El nem mesélt történetek

„A varsói gettóban – vázolja az igazgató a gettólázadás mai, aktuális olvasatát – körülbelül 50 ezer ember élt a lázadás idején. Azok, akik a lázadásban, a harcokban aktívan részt vettek, és akik különféle mozgalmak aktivistái voltak, rendelkeztek némi katonai képzettséggel, csupán néhány százan. Ők viszonylag homogén csoportot alkottak, meglehet némileg eltérő politikai nézetekkel, ám együtt nőttek fel, többségük fiatal volt, és hasonló élmények vezették el őket a lázadásig. De ott volt 50 ezer ember, aki nem tudott harcolni. Idősek, nők, anyák és gyerekek sokasága. Rájuk, a többségre helyeztük most a hangsúlyt, hogy megmutassuk, a gettólázadás nem csupán a harcot jelentette. Ezeknek az embereknek nem a fegyveres harc volt az elsődleges élményük; pincékben, különböző búvóhelyeken rejtőzködtek, és rendkívül nehéz körülmények között éltek. Elfogyott a víz, ostrom alatt voltak, égett a város fölöttük, körülöttük, s mindez fokozatosan felemésztette őket. Meg kell szólaltatnunk az ő nagyon is sokszínű hangjukat, felfedni szenvedéseiket. Nagyon fontos, hogy ezeknek az embereknek az élményeit és halálát egyenrangúnak tekintsük azokéval, akik fegyverrel harcoltak.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.