A barokk művészek összebékítése - Aranyos Ágota koreográfus

  • rés a présen
  • 2015. május 15.

Snoblesse

Az Állatmesék nyitja a Gyógypedagógiai Iskolák Művészeti Fesztiválját

rés a présen: Mi az a Fogadjuk el, fogadjuk be c. program?

Aranyos Ágota: Negyedszázada vagyok a Garabonciás Együttes táncpedagógusa és számos előadásának koreográfusa. Az ókori történetektől a reneszánszon és barokkon át a romantika koráig tucatnyi előadás készült, ahol mindig együtt szerepelt kicsi és nagy egymásra figyelve, egymástól tanulva. A művészeti vezetésemmel ennek mentén elindult egy kapcsolat a IX. kerületi Friss utcai gyógypedagógiai központtal. Először előadást vittünk, majd a Mol Gyermekgyógyító programjának támogatását elnyerve 2014 októbere óta középsúlyosan sérült gyermekekkel, heti rendszerességgel mozgásterápiás foglalkozásokon ismertettük meg a különböző korok táncait, illetve a pantomimművészet alapelemeit. Tavaly létrehoztuk az Óramesék, idén az Állatmesék előadást.

false

 

Fotó: Mózsi Gábor

rap: Kik az Állatmesék alkotói?

AÁ: Az előadást Tarcsa Zoltán pantomimművész, „garabonciás” kollegámmal és Balázs Ágnes gyógypedagógussal, az iskola rögtönzésszínházának drámatanárával alkottuk. Igaz, az alap Állatmesék már évek óta a Garabonciás Együttes egyik legnépszerűbb előadása, de most egy új színfolttal, a rögtönzésszínház eszközeivel és négy új történettel gazdagítva mutattuk be. A mesék üzenete, hogy így is lehet az integrációról beszélni, hogy milyen összhangban játszanak épek és sérültek, valódi színházélményt adva a közönségnek.

rap: Hogy jön a régi tánc a fogyatékkal élők pedagógiájához?

AÁ: A cél, hogy a sajátos világban élő, értelmileg akadályozott gyerekek a megszokott környezetükben is találkozzanak új impulzusokkal. A tánctól elválaszthatatlan zene, a megismert korok táncai, játékai mind tágítanak ismereteiken, mindez mesékbe, ismert szituációkba behelyezve észrevétlenül fejleszti motorikus és kommunikációs képességeiket.

rap: Milyen színházi hagyományok szerint dolgoztok?

AÁ: A francia királyi udvar egykori alkotóművészei, La Fontaine, a meseíró és Lully, a zeneszerző-táncmester, a táncos-pantomimes játék ihlető szerzői valójában sohasem vittek színpadra közös művet, együttműködésük mindannyiszor meghiúsult, torzsalkodásba fulladt, nemritkán a bemutató előtti pillanatokban. A garabonciások első ízben vállalkoztak a barokk művészek „összebékítésére”.

rap: Mikor látható legközelebb az előadás?

AÁ: Május 20-án a Gyógypedagógiai Iskolák Művészeti Fesztiválját nyitjuk vele, majd 21-én a Budafoki Kolonics György Általános Iskolában, június 3-án a Patrona Hungariae Általános Iskola és Gimnáziumban, ill. a Múzeumok Éjszakáján a Magyar Nemzeti Galéria programjában játsszuk el.

rap: Milyen projektjeid vannak ezenkívül?

AÁ: Többek közt előkészületi fázisban a szeptemberben induló Garabonciás Műhely projektünk, ahová olyan középiskolásokat várunk, akiket érdekel a megélt történelem, a korábbi korok és önmaguk megismerése a pantomim, a drámajáték, a színház és a tánc segítségével. Július közepén pedig immár 12. alkalommal tanítok a keszthelyi reneszánsz és barokk kurzuson, aminek különlegessége, hogy a Festetics-kastély báltermében tartom az órákat, minden este koncertek, táncház várja a hallgatókat, akik egy hétre a kastély lakóivá is válnak.

rap: Melyik a kedvenc régi táncod?

AÁ: A canario, egy temperamentumos, kopogós olasz–spanyol reneszánsz tánc, illetve csak az elnevezésében azonos Canary, egy virtuóz barokk táncfajta. Nem véletlen, hogy erről a táncról neveztem el az általam alapított és művészeti vezetett Company Canario Historikus Táncegyüttest. Itt több mint 20 éve dolgozom együtt táncművész kollégáimmal, megismertetve az érdeklődőkkel közel 500 év tánckultúráját táncszínházi feldolgozásban itthon és külföldön, csodás várak, kastélyok, koncerttermek sokaságában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.