A Bernhardi-ügy

  • 2017. március 8.

Snoblesse

Schnitzlert játszik az Örkény.
false

Arthur Schnitzlert szeretik is, meg nem is a pesti színházak, most épp a szolid szeretet korszakát éljük, mert a nemrég bemutatott és nemrég levett Anatol és a nők (Radnóti Színház) után újabb Schnitzler-darab került terítékre. Ezúttal az Örkény választott magának egy hajdan betiltott Schnitzlert, A Bernhardi-ügyet: a bécsi Erzsébet Klinikán anélkül hal meg egy lány, hogy megkaphatná az utolsó kenetet – ebből lesz aztán a botrány, a zsidózásig fajuló, monarchikus adok-kapok, melyben mindenki részt vesz minisztertől lefelé. A darab 1912-es, de Ascher Tamás rendező alighanem számos áthallási lehetőséget talált a Kertész Imre által lefordított szövegben. Az Örkény társulatának színe-java beleállt a szecessziós társadalomkritikába: Mácsai Pál, Gálffi László, Für Anikó, Znamenák István, Csuja Imre, Nagy Zsolt, Polgár Csaba, Epres Attila, Takács Nóra Diána, Vajda Milán, Debreczeny Csaba, Máthé Zsolt és Bíró Krisztina is feltűnik az Erzsébet Klinikán és környékén.

Bemelegítésképp tessék egymás után háromszor hangosan kiejteni a darabban szereplő, végzős orvostanhallgató – Hochroitzpointner!!! nevét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.