„A bizánci arc és a magyar arc” - Bubnó Tamás művészeti vezető, Szent Efrém Férfikar

  • rés a présen
  • 2016. június 17.

Snoblesse

Orientale lumen koncert június 19-én

rés a présen: A világ egyik rangos ortodox kórusversenyén nyertetek díjat nemrég. Mi következik ebből?

Bubnó Tamás: A Hajnówka Fesztivált 35 éve rendezik meg a kelet-lengyelországi Białystokban. Tíz éve – nagy meglepetésre – a Szent Efrém nyerte meg a professzionális kórus kategóriát. Idén a korábbi győzteseket hívták meg, s nagyszerű, remekül éneklő, profi együttesek között lettünk harmadikok. Ez hatalmas eredmény, azt mutatja, hogy továbbra is a legjobbak közt tartanak minket számon, annak ellenére, hogy nem vagyunk az „ortodox család” része. Úgy látom, legalább 2-3 újabb külföldi meghívás realizálódik ennek a sikernek köszönhetően.

rap: Mi volt az évad legjelentősebb történése a kar számára ezenkívül?

BT: Azt sejtettem, hogy Szokolay Dongó Balázzsal közös Bartók & folk című lemezünk jelentős visszhangot vált ki itthon és a világban egyaránt, hiszen egy nagy mester alig ismert mű­veit a saját népzenei környezetükben mutatjuk be. Bartóknak óriási szerepe van benne, hogy ilyen sok koncertre, fesztiválra utazhattunk már ebben az évadban, s oly kiváló muzsikustársakkal léphettünk föl, mint az Amadinda, a Muzsikás, Rost Andrea, Abeer Nehme, az Optina Pustyn Szentpétervárról, vagy a King’s Singers. A Szent Efrém zenei színvonala nagyot emelkedett a mester férfikaraival eltöltött hét „tanulóév” alatt.

rap: Mik lesznek a nyár jelentősebb megmutatkozásai?

BT: Lengyelországban és Szlovákiában nagyon sokat éneklünk, idén nyáron is lesznek turnék, ám most elsősorban a június 19-i Orientale lumen koncertre készülünk, ahol a bejrúti, csodahangú Abeer Nehme és Szokolay Dongó Balázs lesz a vendégünk a Szent István-bazilikában. A közel-keleti és a Kárpát-medencei zenék nagy találkozása lesz ez az este. De ott leszünk a Debreceni Bartók Fesztiválon (július 9.), a Tízforrás Fesztiválon (július 10.), a Művészetek Völgyében (július 30.), a pannonhalmi Arcus Temporumon (aug. 27–28.) – ezek mind kedves, visszatérő alkalmak.

rap: Milyen a kar repertoárja? Hány mű lehet a fejedben, amit fel is tudsz idézni azonnal, ha kell?

false

BT: A Szent Efrém két arcáról ismert: a bizánciról és a magyarról. Van, aki az előbbit, mások az utóbbit szeretik az együttest kedvelők közül, olyannyira, hogy a „másik arc” nem is hozza lázba őket. Folyamatosan azon vagyunk, hogy mindkét arcunkat csinosítsuk, állandóan bővül az amúgy is széles bázisú repertoár, s nem számoltam ugyan meg soha pontosan, de 50–100 között lehet az állandóan fejben tartott művek száma. Fontos cél a következő – immár tizenötödik – évadunkban, hogy ezt tovább bővítsük, mert az az igazság, hogy a kamarazenélés ilyen szintjén a kottaolvasás már nagyon zavarja a zenei egymásra hangolódást. Másik nagy célunk, hogy összebékítsük a bizánci arc és a magyar arc kedvelőit. Ez lesz a nehezebb feladat, úgy látom.

rap: Hogy él és hogy turnézik egy 15 tagú fiú­zenekar?

BT: Bevallom, sokszor irigylem névadónkat, Szír Szent Efrémet (306–373), akinek a hírek szerint női­ kara volt. De aztán az élmény, amit a templomokban, színpadokon átélek vezénylés vagy éneklés közben, vagy a „levezető” baráti beszélgetéseken, az minden nyűgért, bosszankodásért pótol. Az a szeretet, amivel a közönségünk körülvesz minket, egészen különös érzés.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."