„A zenészek nem szórakoznak” - Wahorn András képzőművész

  • rés a présen
  • 2015. június 26.

Snoblesse

Wahorn Airport a VeszprémFeszten július 18-án.

rés a présen: Milyen új formációkban zenélsz?

Wahorn András: Négy együttesem is van: a Drámai Látkép, a Noise Flowers, a Tapasztalt Ecsetek és a Wahorn Airport. Utóbbi régi és fiatal zenészekből áll, rajtam kívül, mert én nem vagyok zenész. A Tapasztalt Ecsetek meg festőművészekből, akik úgy zenélnek, mintha festenének. Mind a négy zenekar lényege, hogy a zenészek nem szórakoznak, hanem figyelnek, és minden pillanatban kénytelenek megváltoztatni az elképzeléseiket.

rap: És mindezek hol bukkannak fel a nyári fesztiválokon?

WA: A Wahorn Airport fellép Veszprémben a VeszprémFeszten július 18-án. A program címe: Ex – A. E. Bizottság a Palotában. Délután 4-től ef. Zámbó-, feLugossy- és Wahorn-kiállítás lesz, 5-től meg feLugossy Laca vadonatúj kísérleti filmje, mert az idős mester még mindig kísérletezik. 6-tól ef. Zámbó HDB akusztik, régi és új számok, és 7-kor kezdődik a nagyszerű Wahorn Airport.

rap: Ez akkor egy Bizottság-összeborulás?

WA: Azt képzelték a veszprémiek, hogy majd összeállunk, pedig mi már nem nagyon bírjuk egymást. Bizottság-koncert nem lesz, mert az az idővel enyészett el. Az van, hogy a három művész, akik 15 évig csak együtt állítottak ki és performáltak, most 30 év után me­gint együtt állít ki, amiből különféle tanulságokat is levonhatunk, de nem muszáj.

false

 

Fotó: Marjai Judit

rap: De ezzel nem ér véget a nyár…

WA: A VOLT-on mint festő bácsi szerepelek. A szervezőknek van egyfajta romantikus elképzelésük arról, hogy a festészet fontos dolog, és valóban elég szürreális, hogy ott az őrület közepén idősebb és fiatalabb festőművészek műveket állítanak elő. De ez még mind semmi, mert a Szigeten harmadik alkalommal épül fel a Wahorn Love Nest, amit eredetileg egy köztéri művészeti pályázatra terveztem, de aztán arra gondoltam, hogy fontosabb a művészetnél a szex, és olyan tárgyat akartam csinálni, amiben a Sziget forgatagában a megfáradt fiatalok összebújhatnak, találkozhatnak egy kis intim fészekben. Fiam, Wahorn Róbert építi fel az idén még nagyobb méretű komplexumot, melynek elnevezése Bridge of Love. Azért angol az elnevezés, mert ott nem magyar fiatalok vannak többségben.

rap: Ez lesz a legdurvább?

WA: Július 11-én egy egri traktoros fesztiválon leszek. Még izgulok, hogy a traktorosokat be tudom-e tanítani, mert traktorokra írok egy szimfóniát. Egyben a Traktoros Szépségverseny zsűrijében is részt veszek.

rap: Mi a kapcsolódásod a mezőgazdasághoz?

WA: Budapesten nőttem fel, a Soroksári út 36.-ban. Amikor Marcaliban tüzér voltam és beástak a földbe, akkor éreztem meg először a föld szagát, majd később a műszaki továbbképző irodában még közelebbi kapcsolatok teremtődtek, és rá 35 évre Mezőszemerére költöztem, ahol alig vártam, hogy áshassak egy gödröt, és belefetrengjek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.