„Ahány báb, annyi mozgás” - Tárnok Marica bábos-színész

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 25.

Snoblesse

Stanna és Panna - bábkabaré a Pozsonyi Pikniken.

rés a présen: Honnan érkeztél a színházi világba?

Tárnok Marica: Amatőr színházi próbálkozásaim után az első komolyabb társulatom a Független Színpad volt. Itt dolgoztam együtt például Stefanovics Angival és Chován Gáborral. Aztán innen rövid tatabányai kitérővel a Budapest Bábszínház stúdiójába kerültem. Szóval először színészet, és aztán a báb. Mert ki készül eredetileg bábszínésznek? Pedig ha tudtam volna, amit most tudok! Egyébként szívesen tanultam mozgásszínházat, többféle kurzuson vettem részt, nagyjából minden érdekelt a baletten kívül, de ez, ugye, alkati adottságaimból is fakadt.

rap: Hogyan talált meg Gergye Krisztián koreográfus? Mi az összefüggés számodra a báb és a kortárs tánc között?

TM: A stúdiós záróvizsgánk után hoztak össze vele. Ebben a bábos előadásban voltak maszkos mozgásszínházi jelenetek, és gondolom, ráérzett, hogy lehet velem kezdeni valamit. A közös munkával egy csodálatos, izgalmas korszak kezdődött. Felfedeztem a testemet és a mozgásrendszerét, boldogan gyúrtam, kísérleteztem tovább a tárgyak, a bábok mozgatása felé is. A báb többszörösen átvitt rendszerű forma. Krisztián is elkezdett intenzívebben érdeklődni a báb iránt, és így született a Gaia vagy a Zaccjósda c. előadásunk. Repülés volt. Ezeken az előadásokon keresztül fogalmaztam meg, hogy a báb maga a tánc. Mozgás és akció. A színész is báb, de él, lélegzik, ritmusa van, a bábos meg egyszerre van kint és bent. Tudnia kell, hogy mit akar kifejezni, ahhoz mit kell csinálnia, és utána még bele is kell bújnia a szerepbe. Arról nem beszélve, hogy ahány báb, annyi mozgás- és játékstílus. Más a marionett finom zsinórja, és más egy maszkos játék. Ráadásul engem a tárgyak érdekelnek. A metamorfózis játéka. Hogyan alakul át egy olló vagy karnisvég balerinává, esetleg űrhajóvá? Hányféle történet alakulhat ki egy mozgásforma megváltoztatásával?

false

 

Fotó: Kincses Gyula

rap: A Bethlen Színházban egy ideje bábos előadásaid is vannak. Ebből lett a Marica Bábszínháza?

TM: Amikor 3 éve a Bethlen Téri Színház átalakult, felkértek, hogy vasárnaponként indítsunk családi színházat. Boldogan rohantam. Addig is játszottam saját feldolgozású történeteket gyerekeknek, de itt konkrét formát ölthetett a saját bábszínházam. Csodálatos érzés, hogy a színház megbízik bennem, és pontosan tudják, hogy a bábszínház nem korosztályi dolog.

rap: Új bemutatóra készülsz a Bethlenben.

TM: A Stanna és Panna c. bábkabarét május 13-án mutatjuk be. Közel 20 éve próbálom a köztudatban a báb fogalmát megszabadítani a plüssnyuszitól, megszüntetni a bábokra vonatkozó előítéleteket. A kortárs fogalmát a bábszínházban is bevezetjük. Erről szól a darab. A munkában Sz. Nagy Mária kolléganőm a kitűnő partnerem. Egyformán gondolkodunk a színházról, de máshonnan közelítünk, rá­adásul a karakterünk is nagyon különböző. Többek között ezért is esett Stan és Pan figuráira a választásunk.

rap: Ha egy mai történetet kéne bábjátékban elkészítened, mi volna az?

TM: Hát így, a tapolcai választásokat nézve mindenképpen Rejtő vagy Örkény, mert annyira abszurd, ami történik, hogy azt csak röhögve-sírva lehet kibírni. Semmi sem változik. Végre elmondhatnám, milyen méltósággal élni és reménytelen idealistaként meghalni.

 

A Stanna és Panna ezúttal a Pozsonyi Pikniken látható.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.