„Ahány báb, annyi mozgás” - Tárnok Marica bábos-színész

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 25.

Snoblesse

Stanna és Panna - bábkabaré a Pozsonyi Pikniken.

rés a présen: Honnan érkeztél a színházi világba?

Tárnok Marica: Amatőr színházi próbálkozásaim után az első komolyabb társulatom a Független Színpad volt. Itt dolgoztam együtt például Stefanovics Angival és Chován Gáborral. Aztán innen rövid tatabányai kitérővel a Budapest Bábszínház stúdiójába kerültem. Szóval először színészet, és aztán a báb. Mert ki készül eredetileg bábszínésznek? Pedig ha tudtam volna, amit most tudok! Egyébként szívesen tanultam mozgásszínházat, többféle kurzuson vettem részt, nagyjából minden érdekelt a baletten kívül, de ez, ugye, alkati adottságaimból is fakadt.

rap: Hogyan talált meg Gergye Krisztián koreográfus? Mi az összefüggés számodra a báb és a kortárs tánc között?

TM: A stúdiós záróvizsgánk után hoztak össze vele. Ebben a bábos előadásban voltak maszkos mozgásszínházi jelenetek, és gondolom, ráérzett, hogy lehet velem kezdeni valamit. A közös munkával egy csodálatos, izgalmas korszak kezdődött. Felfedeztem a testemet és a mozgásrendszerét, boldogan gyúrtam, kísérleteztem tovább a tárgyak, a bábok mozgatása felé is. A báb többszörösen átvitt rendszerű forma. Krisztián is elkezdett intenzívebben érdeklődni a báb iránt, és így született a Gaia vagy a Zaccjósda c. előadásunk. Repülés volt. Ezeken az előadásokon keresztül fogalmaztam meg, hogy a báb maga a tánc. Mozgás és akció. A színész is báb, de él, lélegzik, ritmusa van, a bábos meg egyszerre van kint és bent. Tudnia kell, hogy mit akar kifejezni, ahhoz mit kell csinálnia, és utána még bele is kell bújnia a szerepbe. Arról nem beszélve, hogy ahány báb, annyi mozgás- és játékstílus. Más a marionett finom zsinórja, és más egy maszkos játék. Ráadásul engem a tárgyak érdekelnek. A metamorfózis játéka. Hogyan alakul át egy olló vagy karnisvég balerinává, esetleg űrhajóvá? Hányféle történet alakulhat ki egy mozgásforma megváltoztatásával?

false

 

Fotó: Kincses Gyula

rap: A Bethlen Színházban egy ideje bábos előadásaid is vannak. Ebből lett a Marica Bábszínháza?

TM: Amikor 3 éve a Bethlen Téri Színház átalakult, felkértek, hogy vasárnaponként indítsunk családi színházat. Boldogan rohantam. Addig is játszottam saját feldolgozású történeteket gyerekeknek, de itt konkrét formát ölthetett a saját bábszínházam. Csodálatos érzés, hogy a színház megbízik bennem, és pontosan tudják, hogy a bábszínház nem korosztályi dolog.

rap: Új bemutatóra készülsz a Bethlenben.

TM: A Stanna és Panna c. bábkabarét május 13-án mutatjuk be. Közel 20 éve próbálom a köztudatban a báb fogalmát megszabadítani a plüssnyuszitól, megszüntetni a bábokra vonatkozó előítéleteket. A kortárs fogalmát a bábszínházban is bevezetjük. Erről szól a darab. A munkában Sz. Nagy Mária kolléganőm a kitűnő partnerem. Egyformán gondolkodunk a színházról, de máshonnan közelítünk, rá­adásul a karakterünk is nagyon különböző. Többek között ezért is esett Stan és Pan figuráira a választásunk.

rap: Ha egy mai történetet kéne bábjátékban elkészítened, mi volna az?

TM: Hát így, a tapolcai választásokat nézve mindenképpen Rejtő vagy Örkény, mert annyira abszurd, ami történik, hogy azt csak röhögve-sírva lehet kibírni. Semmi sem változik. Végre elmondhatnám, milyen méltósággal élni és reménytelen idealistaként meghalni.

 

A Stanna és Panna ezúttal a Pozsonyi Pikniken látható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.