rés a présen

„Ahogy a festőnők meg a nem festőnők” - Almásy Ottilia festő

  • rés a présen
  • 2016. február 12.

Snoblesse

Február 26-ig látható a Traumás eltérés című kiállítás.

rés a présen: A Traumás eltérés cím nagyon izgalmas, honnan lett?

Almásy Ottilia: Régebben egyszer megütöttem az ujjam, és elmentem az orvoshoz. A leletből olvastam ki. „Traumás eltérés”, annyira megtetszett a szókapcsolat, hogy tudtam, egyik kiállításom címe biztosan ez lesz majd. Tehát a cím előbb volt meg, mint a képek, pedig általában utólag fogalmazom meg. Egyébként meg nagyon fontosnak tartom a címadást, mert ha eléggé figyelemfelkeltőre sikerül, akkor talán többen kíváncsiak az adott kiállításra.

rap: Milyen anyag látható ezen a tárlaton?

AO: Ez most egy új sorozat. A gerincbetegségem ihlette, amelyből kigyógyultam szerencsésen, de abba kellett hagynom a festést egy időre, míg lábadoztam. Ott látható a képeken a fűző, amit hordanom kellett, ha fájdalmaim voltak. A képeimen ábrázolt személyekre festettem rá ezt a fűzőt, ezáltal viszik tovább a fájdalmat mind fizikai, mind lelki értelemben. A festmények alakjait ismerem, de nem ez a mérvadó. Több képen szerepelek saját magam is, mivel magamból indulok ki általában. A kiállítás február 26-ig tart, 10 és 18 óra között lehet megtekinteni munkanapokon. Menjen el mindenki megnézni, akit érdekel!

false

rap: Van kötődésed a B32 Galériához, a kerülethez?

AO: Nem lakom a XI. kerületben már 16 éve. Csak kis ideig éltem ott a szüleimnél a Műteremházban, a Gellért-hegy aljában. Aztán lett egy kis garzonom a VII. kerületben, közel az MKE-hez. A pesti belvárost szeretem. A B32 Galériát csak úgy megtaláltam mint olyan helyet, ahol lehetőségem van kiállítani. Szerintem egy jó hely, mert több más kiállítóterem is van a közelben, és hiába Buda, nincs messze a belvárostól sem. Ide még eljönnek megnézni egy kiállítást. Több galériánál próbálkoztam egyébként, a legtöbb már foglalt volt. Egy bizonyos helyre például fél évet vártam, miután közölték velem, hogy arculatváltás miatt mégsem férek bele a profiljukba, holott előtte megtekintették a képeimről készült fotókat, és tetszett nekik. Nehezebb manapság jó galériát találni, mint régen.

rap: Nálatok egy szűk családra három alkotó is jutott. Nem sok ez?

AO: Nekem nem sok, sőt inkább inspirált. Édesapám képzőművész, Almásy Aladár. Négyen vagyunk testvérek. Én festő szakon diplomáztam, a nagyobbik öcsém, Almásy Ivor festő–restaurátorként végzett. A bátyám és a legkisebb öcsém nem művészi pályára lépett. Édesanyám pszichológusként dolgozott, de jó családanya is volt, mindig főzött, ahogy azt egy édesanyának kell. Jó gyerekkorom volt.

rap: A családi háttéren kívül mi ösztönöz téged?

AO: Ami aktuális vagy megérint, azt festem. Spontán dolgozom. Általában sorozatokban gondolkozom.

rap: A budapesti underground ismert figurája voltál a kilencvenes években. Mi volt abban az izgalmas, és mi van ma helyette?

AO: Volt, aki diszkóba járt, én meg inkább under­ground helyekre. Talán a zenék és a társaság miatt. Érdekes embereket ismertem meg. Ma már nem kötődöm semmiféle szubkultúrához, és meghallgatok, megnézek mindent, ami tetszik. 37 éves leszek tavasszal, úgy gondolom, most már felnőttem, családot szeretnék, ahogy a festőnők meg a nem festőnők többsége is.

rap: Sok önarcképet csinálsz, de kinek az Almásy Ottilia-verziójára volnál még kíváncsi?

AO: Nem gondolkodtam még ezen. A művészetben nem kötődök korokhoz. Szerintem sokféle stílusban lehet jól ábrázolni személyeket. Valójában meg nem is szeretném nézegetni magam festményeken, talán azért, mert tényleg sok önarcképet készítettem a pályafutásom során. Ha nem volt modell, akkor én voltam a magam modellje. Egyébként jó gyakorlási lehetőségnek tartom, érdekes, hányféleképpen látja magát az ember. Jut eszembe, voltam fejmodell rajzszakkörökben, ahol sokszínű alkotások készültek rólam. Volt, hogy tetszettek is.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.