rés a présen

„Ahogy a festőnők meg a nem festőnők” - Almásy Ottilia festő

  • rés a présen
  • 2016. február 12.

Snoblesse

Február 26-ig látható a Traumás eltérés című kiállítás.

rés a présen: A Traumás eltérés cím nagyon izgalmas, honnan lett?

Almásy Ottilia: Régebben egyszer megütöttem az ujjam, és elmentem az orvoshoz. A leletből olvastam ki. „Traumás eltérés”, annyira megtetszett a szókapcsolat, hogy tudtam, egyik kiállításom címe biztosan ez lesz majd. Tehát a cím előbb volt meg, mint a képek, pedig általában utólag fogalmazom meg. Egyébként meg nagyon fontosnak tartom a címadást, mert ha eléggé figyelemfelkeltőre sikerül, akkor talán többen kíváncsiak az adott kiállításra.

rap: Milyen anyag látható ezen a tárlaton?

AO: Ez most egy új sorozat. A gerincbetegségem ihlette, amelyből kigyógyultam szerencsésen, de abba kellett hagynom a festést egy időre, míg lábadoztam. Ott látható a képeken a fűző, amit hordanom kellett, ha fájdalmaim voltak. A képeimen ábrázolt személyekre festettem rá ezt a fűzőt, ezáltal viszik tovább a fájdalmat mind fizikai, mind lelki értelemben. A festmények alakjait ismerem, de nem ez a mérvadó. Több képen szerepelek saját magam is, mivel magamból indulok ki általában. A kiállítás február 26-ig tart, 10 és 18 óra között lehet megtekinteni munkanapokon. Menjen el mindenki megnézni, akit érdekel!

false

rap: Van kötődésed a B32 Galériához, a kerülethez?

AO: Nem lakom a XI. kerületben már 16 éve. Csak kis ideig éltem ott a szüleimnél a Műteremházban, a Gellért-hegy aljában. Aztán lett egy kis garzonom a VII. kerületben, közel az MKE-hez. A pesti belvárost szeretem. A B32 Galériát csak úgy megtaláltam mint olyan helyet, ahol lehetőségem van kiállítani. Szerintem egy jó hely, mert több más kiállítóterem is van a közelben, és hiába Buda, nincs messze a belvárostól sem. Ide még eljönnek megnézni egy kiállítást. Több galériánál próbálkoztam egyébként, a legtöbb már foglalt volt. Egy bizonyos helyre például fél évet vártam, miután közölték velem, hogy arculatváltás miatt mégsem férek bele a profiljukba, holott előtte megtekintették a képeimről készült fotókat, és tetszett nekik. Nehezebb manapság jó galériát találni, mint régen.

rap: Nálatok egy szűk családra három alkotó is jutott. Nem sok ez?

AO: Nekem nem sok, sőt inkább inspirált. Édesapám képzőművész, Almásy Aladár. Négyen vagyunk testvérek. Én festő szakon diplomáztam, a nagyobbik öcsém, Almásy Ivor festő–restaurátorként végzett. A bátyám és a legkisebb öcsém nem művészi pályára lépett. Édesanyám pszichológusként dolgozott, de jó családanya is volt, mindig főzött, ahogy azt egy édesanyának kell. Jó gyerekkorom volt.

rap: A családi háttéren kívül mi ösztönöz téged?

AO: Ami aktuális vagy megérint, azt festem. Spontán dolgozom. Általában sorozatokban gondolkozom.

rap: A budapesti underground ismert figurája voltál a kilencvenes években. Mi volt abban az izgalmas, és mi van ma helyette?

AO: Volt, aki diszkóba járt, én meg inkább under­ground helyekre. Talán a zenék és a társaság miatt. Érdekes embereket ismertem meg. Ma már nem kötődöm semmiféle szubkultúrához, és meghallgatok, megnézek mindent, ami tetszik. 37 éves leszek tavasszal, úgy gondolom, most már felnőttem, családot szeretnék, ahogy a festőnők meg a nem festőnők többsége is.

rap: Sok önarcképet csinálsz, de kinek az Almásy Ottilia-verziójára volnál még kíváncsi?

AO: Nem gondolkodtam még ezen. A művészetben nem kötődök korokhoz. Szerintem sokféle stílusban lehet jól ábrázolni személyeket. Valójában meg nem is szeretném nézegetni magam festményeken, talán azért, mert tényleg sok önarcképet készítettem a pályafutásom során. Ha nem volt modell, akkor én voltam a magam modellje. Egyébként jó gyakorlási lehetőségnek tartom, érdekes, hányféleképpen látja magát az ember. Jut eszembe, voltam fejmodell rajzszakkörökben, ahol sokszínű alkotások készültek rólam. Volt, hogy tetszettek is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.