rés a présen

„Ahogy a festőnők meg a nem festőnők” - Almásy Ottilia festő

  • rés a présen
  • 2016. február 12.

Snoblesse

Február 26-ig látható a Traumás eltérés című kiállítás.

rés a présen: A Traumás eltérés cím nagyon izgalmas, honnan lett?

Almásy Ottilia: Régebben egyszer megütöttem az ujjam, és elmentem az orvoshoz. A leletből olvastam ki. „Traumás eltérés”, annyira megtetszett a szókapcsolat, hogy tudtam, egyik kiállításom címe biztosan ez lesz majd. Tehát a cím előbb volt meg, mint a képek, pedig általában utólag fogalmazom meg. Egyébként meg nagyon fontosnak tartom a címadást, mert ha eléggé figyelemfelkeltőre sikerül, akkor talán többen kíváncsiak az adott kiállításra.

rap: Milyen anyag látható ezen a tárlaton?

AO: Ez most egy új sorozat. A gerincbetegségem ihlette, amelyből kigyógyultam szerencsésen, de abba kellett hagynom a festést egy időre, míg lábadoztam. Ott látható a képeken a fűző, amit hordanom kellett, ha fájdalmaim voltak. A képeimen ábrázolt személyekre festettem rá ezt a fűzőt, ezáltal viszik tovább a fájdalmat mind fizikai, mind lelki értelemben. A festmények alakjait ismerem, de nem ez a mérvadó. Több képen szerepelek saját magam is, mivel magamból indulok ki általában. A kiállítás február 26-ig tart, 10 és 18 óra között lehet megtekinteni munkanapokon. Menjen el mindenki megnézni, akit érdekel!

false

rap: Van kötődésed a B32 Galériához, a kerülethez?

AO: Nem lakom a XI. kerületben már 16 éve. Csak kis ideig éltem ott a szüleimnél a Műteremházban, a Gellért-hegy aljában. Aztán lett egy kis garzonom a VII. kerületben, közel az MKE-hez. A pesti belvárost szeretem. A B32 Galériát csak úgy megtaláltam mint olyan helyet, ahol lehetőségem van kiállítani. Szerintem egy jó hely, mert több más kiállítóterem is van a közelben, és hiába Buda, nincs messze a belvárostól sem. Ide még eljönnek megnézni egy kiállítást. Több galériánál próbálkoztam egyébként, a legtöbb már foglalt volt. Egy bizonyos helyre például fél évet vártam, miután közölték velem, hogy arculatváltás miatt mégsem férek bele a profiljukba, holott előtte megtekintették a képeimről készült fotókat, és tetszett nekik. Nehezebb manapság jó galériát találni, mint régen.

rap: Nálatok egy szűk családra három alkotó is jutott. Nem sok ez?

AO: Nekem nem sok, sőt inkább inspirált. Édesapám képzőművész, Almásy Aladár. Négyen vagyunk testvérek. Én festő szakon diplomáztam, a nagyobbik öcsém, Almásy Ivor festő–restaurátorként végzett. A bátyám és a legkisebb öcsém nem művészi pályára lépett. Édesanyám pszichológusként dolgozott, de jó családanya is volt, mindig főzött, ahogy azt egy édesanyának kell. Jó gyerekkorom volt.

rap: A családi háttéren kívül mi ösztönöz téged?

AO: Ami aktuális vagy megérint, azt festem. Spontán dolgozom. Általában sorozatokban gondolkozom.

rap: A budapesti underground ismert figurája voltál a kilencvenes években. Mi volt abban az izgalmas, és mi van ma helyette?

AO: Volt, aki diszkóba járt, én meg inkább under­ground helyekre. Talán a zenék és a társaság miatt. Érdekes embereket ismertem meg. Ma már nem kötődöm semmiféle szubkultúrához, és meghallgatok, megnézek mindent, ami tetszik. 37 éves leszek tavasszal, úgy gondolom, most már felnőttem, családot szeretnék, ahogy a festőnők meg a nem festőnők többsége is.

rap: Sok önarcképet csinálsz, de kinek az Almásy Ottilia-verziójára volnál még kíváncsi?

AO: Nem gondolkodtam még ezen. A művészetben nem kötődök korokhoz. Szerintem sokféle stílusban lehet jól ábrázolni személyeket. Valójában meg nem is szeretném nézegetni magam festményeken, talán azért, mert tényleg sok önarcképet készítettem a pályafutásom során. Ha nem volt modell, akkor én voltam a magam modellje. Egyébként jó gyakorlási lehetőségnek tartom, érdekes, hányféleképpen látja magát az ember. Jut eszembe, voltam fejmodell rajzszakkörökben, ahol sokszínű alkotások készültek rólam. Volt, hogy tetszettek is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.