rés a présen

Aki majd vetít valamit - Juhász András vizuális tervező

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 4.

Snoblesse

Szeptember 10-én jön a Táp Színház Babahajó című előadása.

rés a présen: A fáklyaklubos Love Barikáddal kezdted.

Juhász András: Még az FMK-ban (Fiatal Művészek Klubja) kezdődött. Bőr szakra jártam a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában, ahol is Bernáthy Zsiga egyszer a fejemre rakta egy walkman fülhallgatóját, amiből a megszokottól valami teljesen eltérő zene szólt. Annak a kornak az alternatív, punk és rock életérzésébe iszonyú erővel repesztett bele az acid. Nem sok idő telt el, és csatlakoztam a frissen megalakult President’s Palace Movie Light csoporthoz. Innentől kezdve Bernáthy Zsiga, Králl Szabolcs, Koós Árpád és jómagam alkottuk ezt a formációt, és a Love Barikád acid technó partikra mi készítettük a látványt. De benne van az a lenyűgöző élmény is, amikor gyerekkoromban megtapasztalhattam, hogy egy ZX Spectrummal hogyan lehet kört meg vonalat rajzolni egy Junoszty tévé képernyőjére…

rap: Hogyan jutottál el innen az installációkhoz és a színházhoz?

false

JA: Első színházi munkám is a technókultúrához köthető. Egyetemi éveim alatt, 2000-ben hívtak meg a Táp Színház Techno-varieté című műsorába. Úgy érkeztem, mint egy VJ, aki majd vetít valamit, de aztán a díszlet is az én terveim alapján alakult, sőt végül volt egy jelenet, amit önállóan, táncosok közreműködésével készítettem. Hirtelen otthon éreztem magam, és ez tulajdonképpen Vajdai Vilmos munkamódszerének volt köszönhető. A Táp Színházzal azóta is rendszeresen dolgozom. 2005-ben jött a következő fordulat, az első önálló akció: Rész-M címen készítettem egy videoperformanszot Balikó Emese Stúdió Galériában rendezett kiállításának a megnyitójára. A kezdetben 7 perces, teljesen önerőből készült akció bekerült a Trafóban megrendezett Inspiráció Fesztivál programjába, később pedig a Temps d’Images Fesztivál keretében valósult meg Rómában, Düsseldorfban és újra Budapesten. Nagyrészt Szabó György közvetítésének volt köszönhető mindez, de elérni, hogy a munkád önműködően induljon el a világban, igazán jó visszajelzés volt.

rap: Milyen formációban dolgozol jelenleg?

JA: DoN’t Eat Group néven létrehoztam egy csoportot 2006-ban, amivel az egyes projektektől függően változó létszámmal dolgozunk azóta is. Jelenlegi alkotótársaim: Diák István látványtervező, Sőrés Zsolt zenész, Christian Skjødt zenész (Dánia), Szabados Luca látványtervező, Vass Imre táncművész. Bodó Viktorral (Szputnyik Hajózási Társaság) már két bemutatón vagyunk túl (Social Error, Motel) és most készülünk a harmadik előadásra. Gáspár Ildikónak két előadásában, a Stuart Máriában (Örkény) és az Apában (Belvárosi Színház) voltam benne.

rap: Mi inspirál?

JA: A kihívás, amit magamnak támaszthatok az önálló gondolatok mentén kibontakozó munkafolyamatban, a másik pedig a munkatársak profizmusa, amely ha a színházi munkák során szerencsésen összetalálkozik, nagyon jó energiákat tud felszabadítani.

rap: Milyen munkáidat láthatjuk legközelebb?

JA: Szeptember 10-én a Trafóban lesz a Táp Színház új bemutatója, a Babahajó, jelenleg is azon dolgozom. Szeptember 19–20–21-én a PLACCC Fesztiválon a DoN’t Eat Group következő public art akciósorozata. Budapest három különböző közterén fogunk feltűnni egyórás, ott a helyszínen készülő filmmel. Ez a Remixing the City című audiovizuális és intermediális akció. Október 10-én Heidelbergben mutatják be Bodó Viktor rendezésében a Ray Bradbury regénye nyomán készülő Fahrenheit 451 című előadást, amelynek a vetített látványát készítem – a sivár, kiüresedett terek távlatainak 3D animációs megalkotása lesz a feladatom. December 14-én a Trafó Klubban Pixelek címmel folytatódik a SmartExtra sorozat. Itt a Trafó szervezésében velem és több más, pixelekkel foglalkozó alkotóval lesz beszélgetés, majd ezt követően a DoN’t Eat Group performansza jön.

rap: Vannak-e elődeid, kortársaid, akiknek a munkái hatottak rád?

JA: Három ember hatott rám személyesen: nagypapám, Juhász Jenő építészmérnök, Bodóczky István festőművész, a középiskolai rajztanárom, és Halász Péter színész, rendező, író – operatőrként és vágóként dolgoztam a Herminamező című kísérleti filmjében. Mindhárom emberben van valami közös, nehezen megfogalmazható minőség. Hatalmas lexikális és gyakorlati tudást halmoztak fel életük során, és közben mindvégig megmaradtak érzékeny figyelemmel a másik ember iránt.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). Mégsem e tényekből fakad, hogy a vonatos filmeknél van legmagasabban a léc, hisz’ raboljanak, térítsenek, csiribáljanak el bármilyen szuperexpresszt vagy vicinálist, arra a legvérmesebb filmalkotó sem számíthat, hogy művének már az első kockái láttán sikoltozva, hanyatt-homlok menekülnek a vetítőhelyiségből a nézők, mint 1896-ban, tehát idestova 130 esztendeje Auguste és Louis Lumière egyik első műve, A vonat érkezése láttán.

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.