Alfred Hitchcock-menet

  • 2014. augusztus 5.

Snoblesse

Cipőt a cipőboltból, Hitchcockot a Hitchcock-sorozatból.
false

Most őszintén, akarja azt bárki is tudni, hogy Hitchcock mikor dugott utoljára Almával, hány százalékkal részesedett a bevételből, vagy szerette-e a pinot noirt? A korántsem költői kérdést kritikusunk tette fel a Hitchcock életéről szóló, nem túl talányosan Hitchcockra keresztelt mozgókép kapcsán (a teljes szöveg itt), majd valamivel később így folytatta: „Anthony Hopkins jól hozza a nyilvánosság előtt a híres-hírhedt rendező szerepét néha a ripacskodásig játszó Hitch szerepét, aki odahaza zugivó, zugevő papucsférje és egyben elkényeztetett, nehezen kezelhető gyermeke a szerető, de szigorú Almának. Akinek szintén megvannak a maga titkos gyengéi. Helen Mirren ismét megcsillogtatja kivételes tehetségét a látszólag eszköztelen alakításra.”

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.