Anna Calvi az A38-on

  • 2014. február 26.

Snoblesse

Lenyűgöző zenész és elragadó személyiség, akit kár volna kihagyni.
false

Az apai ágon olasz származású brit szerző-előadó napjaink egyik legüdítőbb zenei jelensége, aki – hangozzék bármily közhelyesen – tényleg hosszú utat tett meg ahhoz, hogy a koncertpódiumon, a reflektorfényben láthassuk. A hangszerét, a gitárt (no meg a hegedűt) még tinédzserként elsajátító Annának mindenekelőtt saját fóbiáit kellett leküzdenie ahhoz, hogy a nyilvánosság előtt is kieressze a hangját. Ehhez is kellett vagy 25 év – pedig aki hallotta már az ő hol ízesen füstös, hol csodásan áttetsző orgánumát, biztosan nem felejti. A drámai tónusok, a rockzene legjobb női előadóit idéző, ugyanakkor néha szinte operai gesztusoktól sem tartózkodó énekesi repertoár remek kompozíciós érzékkel párosul: kiváló dalokból már összegyűlt egy csokornyi ahhoz, hogy lehessen miből válogatni. S jut eszünkbe, Anna Calvi immár második nagylemezénél tart: a még 2011-ben megjelent, jelentős kritikai visszhangot kiváltó elsőt (Anna Calvi) követte tavaly ősszel a második (One Breath), mely sok tekintetben még rá is tromfolt elődjére (kritikánk róla itt). Ez utóbbi albumot prezentáló-promotáló turnéja keretében jön hozzánk immár másodízben: először 2012 nyarán, a Sziget fesztiválon lépett fel nálunk, ott is az A38-sátorban – aki azt kihagyta, ezt most el ne mulassza! Mert Calvi a színpadon is szuggesztív, gazdag gitárjátékával és énekével egyaránt rabul ejtő előadó, aki sokszor a már védjegyévé vált (férfi!) flamencotáncosi fellépőruhájában, emblematikus Fender Telecasterével a nyakában pillanatok alatt varázsolja el és bolondítja magába a publikumot. S ezúttal még előzenekara is lesz: a mostanában Németországban időző, grúz származású Sophie Villy énekesnőt és zenekarát is megkapjuk még mellé ajándékba.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.