Anna Calvi az A38-on

  • 2014. február 26.

Snoblesse

Lenyűgöző zenész és elragadó személyiség, akit kár volna kihagyni.
false

Az apai ágon olasz származású brit szerző-előadó napjaink egyik legüdítőbb zenei jelensége, aki – hangozzék bármily közhelyesen – tényleg hosszú utat tett meg ahhoz, hogy a koncertpódiumon, a reflektorfényben láthassuk. A hangszerét, a gitárt (no meg a hegedűt) még tinédzserként elsajátító Annának mindenekelőtt saját fóbiáit kellett leküzdenie ahhoz, hogy a nyilvánosság előtt is kieressze a hangját. Ehhez is kellett vagy 25 év – pedig aki hallotta már az ő hol ízesen füstös, hol csodásan áttetsző orgánumát, biztosan nem felejti. A drámai tónusok, a rockzene legjobb női előadóit idéző, ugyanakkor néha szinte operai gesztusoktól sem tartózkodó énekesi repertoár remek kompozíciós érzékkel párosul: kiváló dalokból már összegyűlt egy csokornyi ahhoz, hogy lehessen miből válogatni. S jut eszünkbe, Anna Calvi immár második nagylemezénél tart: a még 2011-ben megjelent, jelentős kritikai visszhangot kiváltó elsőt (Anna Calvi) követte tavaly ősszel a második (One Breath), mely sok tekintetben még rá is tromfolt elődjére (kritikánk róla itt). Ez utóbbi albumot prezentáló-promotáló turnéja keretében jön hozzánk immár másodízben: először 2012 nyarán, a Sziget fesztiválon lépett fel nálunk, ott is az A38-sátorban – aki azt kihagyta, ezt most el ne mulassza! Mert Calvi a színpadon is szuggesztív, gazdag gitárjátékával és énekével egyaránt rabul ejtő előadó, aki sokszor a már védjegyévé vált (férfi!) flamencotáncosi fellépőruhájában, emblematikus Fender Telecasterével a nyakában pillanatok alatt varázsolja el és bolondítja magába a publikumot. S ezúttal még előzenekara is lesz: a mostanában Németországban időző, grúz származású Sophie Villy énekesnőt és zenekarát is megkapjuk még mellé ajándékba.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.