Anna Calvi az A38-on

  • 2014. február 26.

Snoblesse

Lenyűgöző zenész és elragadó személyiség, akit kár volna kihagyni.
false

Az apai ágon olasz származású brit szerző-előadó napjaink egyik legüdítőbb zenei jelensége, aki – hangozzék bármily közhelyesen – tényleg hosszú utat tett meg ahhoz, hogy a koncertpódiumon, a reflektorfényben láthassuk. A hangszerét, a gitárt (no meg a hegedűt) még tinédzserként elsajátító Annának mindenekelőtt saját fóbiáit kellett leküzdenie ahhoz, hogy a nyilvánosság előtt is kieressze a hangját. Ehhez is kellett vagy 25 év – pedig aki hallotta már az ő hol ízesen füstös, hol csodásan áttetsző orgánumát, biztosan nem felejti. A drámai tónusok, a rockzene legjobb női előadóit idéző, ugyanakkor néha szinte operai gesztusoktól sem tartózkodó énekesi repertoár remek kompozíciós érzékkel párosul: kiváló dalokból már összegyűlt egy csokornyi ahhoz, hogy lehessen miből válogatni. S jut eszünkbe, Anna Calvi immár második nagylemezénél tart: a még 2011-ben megjelent, jelentős kritikai visszhangot kiváltó elsőt (Anna Calvi) követte tavaly ősszel a második (One Breath), mely sok tekintetben még rá is tromfolt elődjére (kritikánk róla itt). Ez utóbbi albumot prezentáló-promotáló turnéja keretében jön hozzánk immár másodízben: először 2012 nyarán, a Sziget fesztiválon lépett fel nálunk, ott is az A38-sátorban – aki azt kihagyta, ezt most el ne mulassza! Mert Calvi a színpadon is szuggesztív, gazdag gitárjátékával és énekével egyaránt rabul ejtő előadó, aki sokszor a már védjegyévé vált (férfi!) flamencotáncosi fellépőruhájában, emblematikus Fender Telecasterével a nyakában pillanatok alatt varázsolja el és bolondítja magába a publikumot. S ezúttal még előzenekara is lesz: a mostanában Németországban időző, grúz származású Sophie Villy énekesnőt és zenekarát is megkapjuk még mellé ajándékba.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.