Ha fiúnak születtem volna..." - Földeáki Nóra színész

  • rés a présen
  • 2014. február 25.

Snoblesse

Március 1-én mutatja be a Szkéné Színház és a Forte Társulat Helen Edmundson Irtás című darabját.

rés a présen: Mennyi időt maradtál el a színpadról? Mik voltak az utolsó darabok, amikben benne voltál?

Földeáki Nóra: Három és fél éve vagyok távol a színpadtól, a Belvárostól, az emberektől, de közel mindenhez, ami lényeges. Utolsó előadásaim a Dürrenmatt: Fizikusok, illetve Beckett: Szép napok voltak a Forte Társulattal. 2011-ben szültem nagyobbik, 2012-ben a kisebbik lányomat. Onnantól kezdve leszűkült az életterem, s kiszélesedett a lelki életem. Színházzal valamilyen formában mindig, minden élethelyzetben foglalkozik az, aki ezt a pályát komolyan gondolja. Jelen van a mindennapokban, éppúgy, ahogy az élet is átcsorog a színházba, és feltölti.

false

rap: Mit szólsz ahhoz, ami az elmúlt pont három évben a színházi világban történt, és mit szólsz a társulatod, a Forte sikereihez?

FN: A Forte sikerei egyenesen arányosak a magyar színházi szakma torzulásával. A rengeteg munka, a hozzáállás és az a sajátos alkotói attitűd, ami a Fortét jellemzi, gyümölcsözik végre, s elérte sosem kergetett közönségét. Kemény munka, hiteles alkotó emberek jó ízlése, elhivatottsága a titok. Korlátozás, megvonás, nyomásgyakorlás - a kamaszkor épp ezektől teljesedik ki, és a művész is hasonló akadályoztatások közepette talál még inkább önmagára. A kultúra lerombolóit meg majd fülön csípi az idő vagy a kultúra maga.

rap: Az Irtás bemutatójára próbáltok épp, immár veled együtt. Miről szól a legújabb darab? Mikor és hol lesz a bemutató?

FN: Helen Edmundson darabjának bemutatója a Szkénében lesz, március 1-jén. Ír-angol konfliktus adja a darab történelmi gerincét. Identitáskeresés egy épülő-virágzó család tükrében: férfi és nő között a világszemléletbeli különbség gyökeresen megváltoztat és felforgat mindent. Életben maradás a politika által életképtelenné tett korban. Killaine Farrell ír lányt alakítom a darabban. Debrecenben találkoztam először az előadással 1996-ban, az ősbemutatón, amit Tim Carroll rendezett. Most Horváth Csaba rendezi, a tőle megszokott színházi nyelven fogunk megszólalni. Azaz mégsem, mert Horváth Csaba stílusjegyei előadásról előadásra felismerhetők ugyan, mégis teljesen különböznek. Az elmúlt három év alatt a Forte Társulat rengeteget változott, fejlődött, megérdemli a telt házas előadásokat. A társulat állandó tagjain - Andrássy, Blaskó, Kádas, Krisztik, Földeáki - kívül Horváth Csaba és Lukáts Andor osztályának végzős diákjai - Nagy Norbert, Pallag Márton - és a Zsámbéki-Zsótér-osztály diákjai - Ostorházi Bernadett, Fehér László - is játszanak a darabban. A zenét Ökrös Csaba csinálja élőben, és nagyon örülök, hogy Zarnóczai Gizella is benne van a produkcióban. Ennyi év után újra próbálni ilyen csapattal... Nagyon vártam.

rap: Ha fiúnak születsz is színész leszel?

FN: Amikor nézegettek mint újszülöttet, s mondták: "Jaj, de szép, de aranyos... fiú vagy lány?", édesapám azt mondta: "Nem tudom, még nem döntöttük el." Ha fiúnak születtem volna, lehet, hogy én lennék Keresztes Tamás. Csak akkor azt nem tudom, ki lenne ő.

 

Az Irtás előadásai: március 1.,2., 3. 19.00

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.