Ha fiúnak születtem volna..." - Földeáki Nóra színész

  • rés a présen
  • 2014. február 25.

Snoblesse

Március 1-én mutatja be a Szkéné Színház és a Forte Társulat Helen Edmundson Irtás című darabját.

rés a présen: Mennyi időt maradtál el a színpadról? Mik voltak az utolsó darabok, amikben benne voltál?

Földeáki Nóra: Három és fél éve vagyok távol a színpadtól, a Belvárostól, az emberektől, de közel mindenhez, ami lényeges. Utolsó előadásaim a Dürrenmatt: Fizikusok, illetve Beckett: Szép napok voltak a Forte Társulattal. 2011-ben szültem nagyobbik, 2012-ben a kisebbik lányomat. Onnantól kezdve leszűkült az életterem, s kiszélesedett a lelki életem. Színházzal valamilyen formában mindig, minden élethelyzetben foglalkozik az, aki ezt a pályát komolyan gondolja. Jelen van a mindennapokban, éppúgy, ahogy az élet is átcsorog a színházba, és feltölti.

false

rap: Mit szólsz ahhoz, ami az elmúlt pont három évben a színházi világban történt, és mit szólsz a társulatod, a Forte sikereihez?

FN: A Forte sikerei egyenesen arányosak a magyar színházi szakma torzulásával. A rengeteg munka, a hozzáállás és az a sajátos alkotói attitűd, ami a Fortét jellemzi, gyümölcsözik végre, s elérte sosem kergetett közönségét. Kemény munka, hiteles alkotó emberek jó ízlése, elhivatottsága a titok. Korlátozás, megvonás, nyomásgyakorlás - a kamaszkor épp ezektől teljesedik ki, és a művész is hasonló akadályoztatások közepette talál még inkább önmagára. A kultúra lerombolóit meg majd fülön csípi az idő vagy a kultúra maga.

rap: Az Irtás bemutatójára próbáltok épp, immár veled együtt. Miről szól a legújabb darab? Mikor és hol lesz a bemutató?

FN: Helen Edmundson darabjának bemutatója a Szkénében lesz, március 1-jén. Ír-angol konfliktus adja a darab történelmi gerincét. Identitáskeresés egy épülő-virágzó család tükrében: férfi és nő között a világszemléletbeli különbség gyökeresen megváltoztat és felforgat mindent. Életben maradás a politika által életképtelenné tett korban. Killaine Farrell ír lányt alakítom a darabban. Debrecenben találkoztam először az előadással 1996-ban, az ősbemutatón, amit Tim Carroll rendezett. Most Horváth Csaba rendezi, a tőle megszokott színházi nyelven fogunk megszólalni. Azaz mégsem, mert Horváth Csaba stílusjegyei előadásról előadásra felismerhetők ugyan, mégis teljesen különböznek. Az elmúlt három év alatt a Forte Társulat rengeteget változott, fejlődött, megérdemli a telt házas előadásokat. A társulat állandó tagjain - Andrássy, Blaskó, Kádas, Krisztik, Földeáki - kívül Horváth Csaba és Lukáts Andor osztályának végzős diákjai - Nagy Norbert, Pallag Márton - és a Zsámbéki-Zsótér-osztály diákjai - Ostorházi Bernadett, Fehér László - is játszanak a darabban. A zenét Ökrös Csaba csinálja élőben, és nagyon örülök, hogy Zarnóczai Gizella is benne van a produkcióban. Ennyi év után újra próbálni ilyen csapattal... Nagyon vártam.

rap: Ha fiúnak születsz is színész leszel?

FN: Amikor nézegettek mint újszülöttet, s mondták: "Jaj, de szép, de aranyos... fiú vagy lány?", édesapám azt mondta: "Nem tudom, még nem döntöttük el." Ha fiúnak születtem volna, lehet, hogy én lennék Keresztes Tamás. Csak akkor azt nem tudom, ki lenne ő.

 

Az Irtás előadásai: március 1.,2., 3. 19.00

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.