Az operairodalom egyik legszerethetőbb szerepe - Tarjányi Tamás operaénekes

  • rés a présen
  • 2016. július 1.

Snoblesse

Július 7-én Nemorino szerepét énekli Donizetti Szerelmi bájitalában.

rés a présen: A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanultál. Nem volt biztos, hogy operaénekes leszel?

Tarjányi Tamás: Ha valamire nem gondoltam korábban, akkor arra, hogy egyszer operaénekes leszek. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen azonban már az első énektanárnőm, Domonkos Zsuzsa rögtön az operaéneklés felé terelte az utamat, amit az osztályfőnökeim, Novák Eszter és Ascher Tamás, illetve a többi tanárom is támogatott. A fordulópont aztán harmadéves koromban jött el. Ekkor találkoztam Bátori Évával, e találkozás vezetett a végső döntéshez, hogy felvételizzek a Zeneakadémiára. Ő készített fel a felvételi vizsgára, és azóta is követi a pályámat.

rap: Hogyan jutottál el a bonni operáig?

TT: Az egyetemi tanulmányaimat 2009-től Bécsben folytattam (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), és fejeztem be 2014-ben. Ez az időszak az egyetemen és általában a bécsi közeg kifejezetten inspiratív volt, és szakmai fejlődésem szempontjából talán a legfontosabb állomásnak mondható. 2012-ben egy sikeres meghallgatást követően kaptam szerződést a bonni operába (Theater Bonn). Tartalmas évek állnak mögöttem minden értelemben. Több szakmai szempontból fontos szerepet énekelhettem (Ferrandót a Così fan tuttéban, Don Ottaviót a Don Giovanniban, Taminót A varázsfuvolában, Almaviva grófját A sevillai borbélyban etc.), és nem mellékes, hogy operaénekesként nagyszínpadi gyakorlatra is szert tettem. Röviddel ezelőtt énekeltem az utolsó előadásomat Bonnban. Szeptembertől a müncheni Gärtnerplatztheaterbe szerződtem, ahol szintén érdekes feladatok várnak. Mindeközben nem szakadtam el Magyarországtól sem, nagyon hálás vagyok, hogy immáron négy éve rendszeres fellépője vagyok az Operaháznak, valamint az Erkel Színháznak.

rap: Donizetti Szerelmi bájital című operájának július 6-án lesz a bemutatója. Milyen csapat készíti ezt az előadást, és milyen szereped lesz benne?

false

 

Fotó: Thilo Beu

TT: A rendező, Philipp Himmelmann nagyon intenzív próbákat tart, nagy hangsúlyt fektet a szövegre, valamint a szerepek és a köztük lévő viszony elemzésére. Rendkívül élvezem a munkát a karmesterrel, Karsten Januschkével is. Nemorino szerepét énekelem, aki kevés kivétellel egész este a színpadon van. Ez az egyik legszerethetőbb szerep az operairodalomban. Hárman is énekeljük. Az én első előadásom július 7-én lesz. Bármelyik előadásra is látogat el valaki, szép élményben lesz része.

rap: Mikor és hol megy még az előadás?

TT: Július 6-tól augusztus 19-ig heti három alkalommal látható a darab a bemutató színhelyén, a szentmargitbányai kőfejtőben.

rap: Mikor találkozhatunk még veled?

TT: A Szerelmi bájital előadásai mellett fellépek a Gärtnerplatztheater szabadtéri koncertjén Münchenben júliusban, valamint még két koncerten fogok énekelni az eisenstadti Piknikkoncerten augusztusban, az Esterházy-kastélyban. A következő évadban Münchenben többek között ismét énekelhetem Don Ottavio és Ferrando szerepét, valamint az Operában és az Erkel Színházban is több előadásban énekelek majd.

rap: Miért ajánlanád nekünk az operába járást?

TT: Alapvetően mindenkinek ajánlom a színházba járást, legyen az opera vagy más színház. Mert kivételes hely, ahol nemcsak hogy közösségi élményben lehet része a nézőnek, hanem maga is részese egy – fontos megjegyezni – élő előadásnak, ahol igenis számít, hogy mit gondol vagy hogyan reagál a történtekre. Az opera műfaja pedig kuriózum. Mint borkedvelő azt mondanám, hogy az opera a „színházi világ aszúja”. Ennek pedig legfőbb oka a zene, ami beláthatatlan dimenziókba képes emelni a szöveget, a gondolatokat, illetve az érzelmeket. Az operától sokan idegenkednek, de mindenkit bátorítok az „ismerkedésre”, hiszen könnyen meg lehet szeretni azoknak is, akik eddig kevésbé mélyültek el a műfajban. Magam vagyok az élő példa, hogy nem kell klasszikus zenén felnőni ahhoz, hogy valaki megkedvelhesse az operát. Persze abban, hogy ez így legyen, nekünk, alkotóknak is igen nagy felelősségünk van.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.