Az operairodalom egyik legszerethetőbb szerepe - Tarjányi Tamás operaénekes

  • rés a présen
  • 2016.07.01 15:06

Snoblesse

Július 7-én Nemorino szerepét énekli Donizetti Szerelmi bájitalában.

rés a présen: A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanultál. Nem volt biztos, hogy operaénekes leszel?

Tarjányi Tamás: Ha valamire nem gondoltam korábban, akkor arra, hogy egyszer operaénekes leszek. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen azonban már az első énektanárnőm, Domonkos Zsuzsa rögtön az operaéneklés felé terelte az utamat, amit az osztályfőnökeim, Novák Eszter és Ascher Tamás, illetve a többi tanárom is támogatott. A fordulópont aztán harmadéves koromban jött el. Ekkor találkoztam Bátori Évával, e találkozás vezetett a végső döntéshez, hogy felvételizzek a Zeneakadémiára. Ő készített fel a felvételi vizsgára, és azóta is követi a pályámat.

rap: Hogyan jutottál el a bonni operáig?

TT: Az egyetemi tanulmányaimat 2009-től Bécsben folytattam (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), és fejeztem be 2014-ben. Ez az időszak az egyetemen és általában a bécsi közeg kifejezetten inspiratív volt, és szakmai fejlődésem szempontjából talán a legfontosabb állomásnak mondható. 2012-ben egy sikeres meghallgatást követően kaptam szerződést a bonni operába (Theater Bonn). Tartalmas évek állnak mögöttem minden értelemben. Több szakmai szempontból fontos szerepet énekelhettem (Ferrandót a Così fan tuttéban, Don Ottaviót a Don Giovanniban, Taminót A varázsfuvolában, Almaviva grófját A sevillai borbélyban etc.), és nem mellékes, hogy operaénekesként nagyszínpadi gyakorlatra is szert tettem. Röviddel ezelőtt énekeltem az utolsó előadásomat Bonnban. Szeptembertől a müncheni Gärtnerplatztheaterbe szerződtem, ahol szintén érdekes feladatok várnak. Mindeközben nem szakadtam el Magyarországtól sem, nagyon hálás vagyok, hogy immáron négy éve rendszeres fellépője vagyok az Operaháznak, valamint az Erkel Színháznak.

rap: Donizetti Szerelmi bájital című operájának július 6-án lesz a bemutatója. Milyen csapat készíti ezt az előadást, és milyen szereped lesz benne?

false

 

Fotó: Thilo Beu

TT: A rendező, Philipp Himmelmann nagyon intenzív próbákat tart, nagy hangsúlyt fektet a szövegre, valamint a szerepek és a köztük lévő viszony elemzésére. Rendkívül élvezem a munkát a karmesterrel, Karsten Januschkével is. Nemorino szerepét énekelem, aki kevés kivétellel egész este a színpadon van. Ez az egyik legszerethetőbb szerep az operairodalomban. Hárman is énekeljük. Az én első előadásom július 7-én lesz. Bármelyik előadásra is látogat el valaki, szép élményben lesz része.

rap: Mikor és hol megy még az előadás?

TT: Július 6-tól augusztus 19-ig heti három alkalommal látható a darab a bemutató színhelyén, a szentmargitbányai kőfejtőben.

rap: Mikor találkozhatunk még veled?

TT: A Szerelmi bájital előadásai mellett fellépek a Gärtnerplatztheater szabadtéri koncertjén Münchenben júliusban, valamint még két koncerten fogok énekelni az eisenstadti Piknikkoncerten augusztusban, az Esterházy-kastélyban. A következő évadban Münchenben többek között ismét énekelhetem Don Ottavio és Ferrando szerepét, valamint az Operában és az Erkel Színházban is több előadásban énekelek majd.

rap: Miért ajánlanád nekünk az operába járást?

TT: Alapvetően mindenkinek ajánlom a színházba járást, legyen az opera vagy más színház. Mert kivételes hely, ahol nemcsak hogy közösségi élményben lehet része a nézőnek, hanem maga is részese egy – fontos megjegyezni – élő előadásnak, ahol igenis számít, hogy mit gondol vagy hogyan reagál a történtekre. Az opera műfaja pedig kuriózum. Mint borkedvelő azt mondanám, hogy az opera a „színházi világ aszúja”. Ennek pedig legfőbb oka a zene, ami beláthatatlan dimenziókba képes emelni a szöveget, a gondolatokat, illetve az érzelmeket. Az operától sokan idegenkednek, de mindenkit bátorítok az „ismerkedésre”, hiszen könnyen meg lehet szeretni azoknak is, akik eddig kevésbé mélyültek el a műfajban. Magam vagyok az élő példa, hogy nem kell klasszikus zenén felnőni ahhoz, hogy valaki megkedvelhesse az operát. Persze abban, hogy ez így legyen, nekünk, alkotóknak is igen nagy felelősségünk van.

Neked ajánljuk

A gyöngy

  • Halasi Zoltán

A király elküldi fiát messze földre, hozza el a kígyótól a kincset. Mielőtt a fiú útnak indul, meg kell válnia ruhájától. Megérkezik, elvegyül az ottaniak között. Ételüktől azonban mintegy álomba merül, megfeledkezik királyfi voltáról, küldetéséről. Apja levele téríti magához. Megigézi a kígyót, megszerzi a kincset. Hazatér, megdicsőül.

Máshogy mutatja ki

  • SzSz

„Az utolsó túlélő halálával Auschwitzot beveszi a kirakatból a történelem. Lomtárba kerül, ott porosodik majd a sötétben a tatárjárás és a waterlooi csata közt” – nyilatkozta Röhrig Géza egy interjúban a Saul fia diadalmenetének egyik állomásán –, a Born in Auschwitz egyszerre igazolja és cáfolja e kijelentést azzal, hogy bemutatja, hogyan hatja át a tragédia háromgenerációnyi család életét.

„A vérfürdő nem vonz”

A Star Trek-filmek Spockja jelenleg az AMC horrorsorozatában, a NOS4A2 második évadában adja a Charlie Manx nevezetű gonoszt, de élőben nincs benne semmi fenyegető. A Rhode Island-i forgatáson értük el.

„Gátlástalanul húzogatjuk ki egymás sorait”

  • Láng Dávid

Több mint ezer induló közül ők nyerték tavaly az Öröm a Zene tehetségkutató országos döntőjét, nem sokkal később pedig Lovasi András is kiválasztotta őket a raktárkoncertes gázsiját szétosztó pályázaton. A duóval arról beszélgettünk, mivel győzhették meg a zsűrit, milyen köztük a dalszerzői dinamika, és terveznek-e teljes zenekarrá bővülni.

Ülő ováció

  • Nagy István

Nyolcvanegy éves korában elhunyt minden idők egyik legnagyobb hatású zenei producere, akinek a jelentősége egyedül talán George Martinéhoz fogható; mindketten a modern zenerögzítési technika úttörőinek, lényegében megteremtőinek számítanak.

A földön kívüli selyemszörny

  • Vida Virág

Amióta online térbe kényszerült a színház, új, alkalmazott műfaj jelent meg a művészetek palettáján, amelyet leginkább „előadás-közvetítésnek” lehetne nevezni, és abban különbözik a korábbi színházi közvetítésektől, hogy eddig soha nem látott nyomatékot kap benne az operatőri munka.

Megtalálva

  • Dékei Kriszta

A művészet történetében komoly hagyománya van a nagy elődök másolásának, a témák és a stílusok újradolgozásának.

Eladó, kiadó

Hérodotosz óta sokat változott a közmeg­egyezés azzal kapcsolatban, mik is lehetnek a történetírás elfogadott témái és alkalmatos forrásai.