A Balkán Stallonéja: Szabó Győző

  • 2014. október 15.

Snoblesse

Dévaj szlávok nagy szájjal, kis puskacsővel a Balkán kobrában.
false

Aki emlékszik még a nyolcvanas évekre és volt bérlete a fénykorát élő Katonába, annak elég annyit mondani, hogy Galócza – és már peregnek is Ivan Kušan darabjának legjobb pillanatai Végvári Tamással, Ujlaki Dénessel, Básti Julival, Gáspár Sándorral, Szirtes Ágival, Szacsvay Lászlóval, Hollósi Frigyessel, Balkay Gézával és Dörner Györggyel. Hatalmas szériát élt meg a vaksi balkáni zsiványról, Jovo Sztanyiszavljevics Galóczáról szóló, sírva vigadós tragikomédia. Hogy mennyit komorodott Ivan Kušan világa, majd most kiderül, hiszen a régi, jól ismert darab aktualizált változatát játsszák a Tháliában. Szabó Győző hetekig pózolt mint Stallone balkáni változata a Balkán kobra plakátjain – mellette Szombathy Gyula, Schell Judit, Pindroch Csaba, Csányi Sándor, Fodor Annamária, Szabó Győző és Hunyadkürthy István tűnik fel a belgrádi forradalom idején játszódó balkáni komédiában.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.