Beatles kifulladásig

  • 2012. október 19.

Snoblesse

Martin Scorsese George Harrison-filmje nyitja a Beatles-bulit a Toldi moziban.


„Egy részem szinte azt kívánja, hogy ne kerüljön a nyilvánosság elé; olyan ez a film, mintha a legbensőmbe kéne beinvitálnom a közönséget.” Ezt George Harrison, a 2001-ben elhunyt beatle özvegye mondta Martin Scorsese dokumentumfilmjéről, melynek elkészítését persze maga is támogatta. A rendezőt is ő választotta; Scorsese Bob Dylanról forgatott dokumentumfilmje, a No Direction Home: Bob Dylan győzte meg arról, hogy a Taxisofőr rendezőjének kell a férjéről filmet készítenie. A 2011-ben bemutatott, 208 perces dokut lelkes kritikák fogadták szerte a világon – most a hazai közönség is értékelhet, a George Harrison: Living in the Material World című film a fő attrakciója ugyanis a Toldi mozi hajnalba nyúló Beatles-bulijának. A vetítés utáni Beatles ihlette mulatság fellépői: a monokróm lo-fi szobapopban utazó Le Hjärta, a kétakkordos lo-fi dalokkal operáló Hó Márton és a Jégkorszak, valamint a 40 days és a Slow & Vanis. DJ: Psycho Galore.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.