"Belenéztem magam" - Martus Éva képzőművész

  • rés a présen
  • 2014. június 26.

Snoblesse

Csámcsogni vagy nem csámcsogni - ez itt a kérdés.

rés a présen: Ne csámcsogj! című kiállításod a Gasztrogalériában látható mostantól szeptemberig. A témája is gasztronómiai?

Martus Éva: Ez a kiállítás most vegyes témákkal várja a látogatókat, bár van egy meghatározó, helyhez és címhez illő, nagyobb méretű vaslemezes kép a bejáratnál, amin egy tányér fölött csámcsogó kislány látszik. Még látható pár "evős" litográfia, konyhajelenetes olajkép és akrilképek. A munkák válogatásánál elsősorban arra kellett figyelnem, hogy méretüket tekintve kiférjenek. A Fióka Art Galériából kértek fel a kiállítás létrehozására.

false

rap: Hol van a helye ennek a kiállításnak a pályádon?

MÉ: Egy ideje egyáltalán nem keresek kiállítási lehetőségeket, és nem is vállaltam felkéréseket, se csoportos tárlatokon való részvételt. Sűrűn voltak az előző években kiállításaim, egymás után készítettem a képeket, és azt vettem észre magamon, hogy nem látok rá eléggé a munkáimra, belenéztem magam, nincs időm érlelni újabb ötleteket. Most hagyok magamnak időt. Ebben az átmeneti időszakban azért vállaltam a mostani kiállítást, mert közvetlen hangulat van ezekben a kissé zsivajos bárokban, kávézókban, ami - szerintem - illik a témáimhoz.

rap: Időd jó részében gyerekekkel foglalkozol. Mesélnél kicsit a Zikk-Zakk műhelyről?

MÉ: A képzőművészeti tevékenységgel párhuzamosan vezetek egy alkotóműhelyt. Többféle korosztály találta meg nálam a helyét.A sokszínű anyaghasználat mellett - grafit, szénrajz, pasztell, olajkép, akvarell, rézkarc, akvatinta, linómetszet, kerámiázás, tűzzománckészítés, nemezelés, fotogramkészítés, varrás stb.-most nyáron például ismét animációt készítünk. Szeretném, ha mindenki saját belső világára találna rá, és nem a betanult sémákat ismételné, mint a citromsárga napocska a papír felső sarkán.Célom kimozdítani őket egy saját, belső érzéseiken alapuló, sokszínű gondolatvilág felé.A rajzolás technikája és a térbeli látás megtanítható, a képzeletük előcsalogatása sokkal nehezebb. Természetesen a kettőt összesíteni aztán az igazi alkotás.

rap: A gyerekekkel is rendszeresen csinálsz kiállításokat. Miért fontos ez nekik?

MÉ: Szerintem a kiállítás viszonyítási alap a gyerekeknek és a szülőknek is. Keretben kiemelve az alkotások felértékelődnek a szemükben, még jobban megbecsülik egész éves munkájukat, szorgalmukat. Idén volt egy vekkerórás kiállításuk, ahol 110 darab - már nem működő - asztali csörgőóra belső szerkezete helyére applikáltunk többszintes papírképeket. Érdekes, szokatlan látvány volt a "létrapolcokon" hemzsegő órarengeteg. Nagy sikere volt.

rap: Melyik festőtől fogadnál el legszívesebben portrét magadról, ha felajánlaná?

MÉ: Sokkal jobban szórakoztatna, ha a szomszéd bácsi készítene portrét rólam, tudván róla, hogy életében nem fogott még ecsetet! Ha ismert festőt kérnék fel, előre sejteném, milyen lesz a végeredmény. Egyébként jobb, ha nem fest rólam senki.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.