BIDF – Fogságban Krisztusért

  • 2014. szeptember 19.

Snoblesse

Éljen a kreatív dokumentumfilm! Éljen, éljen!
false

Ilyen még nem volt – tudjuk meg a Budapest International Documentary Festival ötletgazdájától, Sós Ágnes rendezőtől (interjúnk vele itt), mert a BIDF  „Magyarország első rangos nemzetközi versenye és fóruma, ahol a világ bármely részéről érkező dokumentumfilmek tematikai megkötés nélkül szerepelhetnek és mérettethetnek meg”. A szervezők a világ legfontosabb dokumentumfilm-fesztiváljainak mintáját vették át, s jövőre már nemzetközi pitchingfórumot is ígérnek. Az idei kínálatból egyebek mellett megtudhatjuk, milyen az élet egy keresztény bentlakásos iskolában (Kate Logan: Fogságban Krisztusért), kiderül, milyen támadások érik Putyin Oroszországában a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű fiatalokat (Askold Kurov, Pavel Loparev: Error 404 – Elveszett gyerekek), és képet kaphatunk Kínáról, az első olyan országról, ahol az internetfüggőséget hivatalosan is betegségnek nyilvánították (Shosh Shlam, Hilla Madalia: Netfüggők).

Kate Logan Fogságban Krisztusért című dokumentumfilmjét ma 16.00 órától vetítik. A fiatal evangélikus rendezőnő a Dominikai Köztársaságban forgatta filmjét, ahol „problémás” tinédzsereket kezelnek egy úgynevezett „rehabilitációs” központban – a várakozásaitól merőben eltérő körülmények között. Megtudhatjuk, mi mindent erőltetnek ezekre a fiatalokra, akiket a szüleik engedélyével raboltak el. A rendezőnő maga is részesévé válik a történetnek: személyes küldetése lesz egy fiatal férfi megmentése, ami az ő életét is gyökeresen megváltoztatja.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.