Brandt Brauer Frick Ensemble

  • 2013. október 10.

Snoblesse

Techno-jazz kompozíciók – trióra és nagyzenekarra.
false

Daniel Brandt, Jan Bauer és Paul Frick a jobb híján talán organikus house-nak nevezhető műfaj úttörői: tipikusan 4/4-es ritmikájú, voltaképpen minimalista elektronikus tánczenét játszanak – de egészen másként. A három körmönfont német jeles kortárs zeneszerzők, mindenekelőtt Steve Reich zenekészítési metódusából merített, amit remekül tudnak ötvözni a house/techno eredendő repetitivitásával. Rafináltan összerakott, élvezetes kompozíciók formájában sorra-rendre a pódiumon kelnek életre: preparált zongorák (à la John Cage), gondosan kiválasztott és speciális modorban használt ütőhangszerek és fúvósok (s néhány analóg szinti)  segítségével. Az általuk életre keltett minimalista kamarazene hangzása tovább is bővíthető: mostani budapesti fellépésükön is egy szabályos nagyzenekar kíséri őket. Az agyas és ügyes németek nem véletlenül váltak a nagy fesztiválok sztárjaivá: szerzeményeiket hihetetlen virtuozitással, a dzsesszből fakadó érzékenységgel és rendkívüli koncentráltsággal állítják színpadra – és ez látványnak sem utolsó.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.