Budapesti Fesztiválzenekar: Éjféli koncert

  • 2012. szeptember 12.

Snoblesse

Az éjjel élőkre is gondol a zenekar. Immár harmadszor.


 

– Uram, ne haragudjon, hogyan jutok el a Carnegie Hallba?
– Gyakorolni, sokat gyakorolni.
A Budapesti Fesztiválzenekar jóvoltából a szakállas vicc akár az Andrássy úttal, akár a Szépművészeti Múzeum lépcsőjével is behelyettesíthető, hiszen immár mindkét helyszín összekapcsolható egy-egy rendhagyó BFZ-koncerttel. A rendhagyó koncertek listájáról a Millenáris Teátrum sem maradhat le, eddig két alkalommal adott itt éjféli koncertet a Fesztiválzenekar. És a számításuk bejött: a megcélzott közönség – a romkocsmák két keréken közlekedő kuncsaftjai (röviden: a fiatalok) – nagy számban képviseltette magát a késő esti komolyzenei megmozdulásokon, és alighanem a harmadik alkalommal sem lesz ez másképp. A Millenáris Teátrumban a következő programmal várják az éjszakázókat: Antonio Vivaldi: D-dúr hegedűverseny, RV 208 „Il grosso mogul”; Jan Dismas Zelenka: a-moll szimfónia (3., 4. tétel), Ligeti György: Zongoraverseny.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.